گزارش منتشرنشده وزارت امور خارجه آمریکا ترامپ را مقصر تاخیر در واکنش به پاندمی کرونا دانست

به گزارش صنایع 90، گزارش منتشرنشده درباره مدیریت دولت دونالد ترامپ در زمینه پاندمی کرونا ظاهرا رئیس جمهور سابق این کشور را مقصر تاخیر در هشدار دادن به آمریکایی ها و بی اعتبار شدن رهبری بین المللی آمریکا دانست.

گزارش منتشرنشده وزارت امور خارجه آمریکا ترامپ را مقصر تاخیر در واکنش به پاندمی کرونا دانست

به گزارش خبرنگاران، به نقل از پایگاه خبری هیل، براساس بخش هایی از پیش نویس آنالیز موقت کووید 19 وزارت امور خارجه آمریکا که به دست پایگاه پولیتیکو رسیده، دیپلمات ها و سایر مقامات کارکشته این سازمان ناامیدی و ناراحتی خود را از واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به ویروس کرونا ابراز کردند.

این پیش نویس ظاهرا تاکید دارد که خروج ترامپ از مجامع بین المللی رهبری دنیای آمریکا در واکنش نشان دادن به این بحران بهداشتی را ضعیف کرد.

پایگاه خبری پولیتیکو گزارش داد، مقامات وزارت امور خارجه بی اعتبار شدن رهبری بین المللی آمریکا را اوایل مارس 2020 تشخیص دادند و با اشاره به نقش آمریکا در واکنش نشان دادن به پاندمی ابولا در سال 2014 میلادی، برای مشارکت دنیای بزرگ تر کوشش کردند.

در این پیش نویس گزارش آمده است: اما در عوض تاکید افراطی بر مسئولیت چین نسبت به پاندمی کرونا منجر به یک تمرکز بی مورد برای مشخص مقصر این ویروس شد که بعدا تحقیقات وزارت امور خارجه آمریکا نشان داد که این اقدام یک رویکرد بی فایده و بی فایده برای پیغام رسانی بوده است چرا که آمریکا بارها عدم تمایل خود را به پذیرش رهبری بین المللی بزرگ تر برای مقابله با پاندمی کرونا نشان داده بود.

براساس گزارش پولیتیکو، این پیش نویس گزارش همچنین به تصمیم ترامپ برای کم اهمیت جلوه دادن ویروس کرونا در ماه های اولیه شیوع پاندمی برای اجتناب از آشفتگی و تشنج اشاره نمود. این تصمیم ترامپ پیش تر در نوارهای ضبط شده از مصاحبه هایش با باب وودوارد، روزنامه نگار واشنگتن پست افشا شده بود.

در این سند آمده است: تصمیم برای اطمینان دادن به آمریکایی ها نسبت به امنیت جانی شان و اجتناب از خدشه وارد شدن به اقتصاد، ارائه هشدار به شهروندان آمریکایی درباره سفر در جریان پاندمی کرونا را به تاخیر انداخت تا اینکه خطوط هواپیمایی پروازها را متوقف کردند و مرزها در سراسر دنیا بسته شدند.

در ادامه این سند آمده است: تقلای آمریکا برای مهار ویروس کرونا، انتقاد تند از سازمان بهداشت دنیای و دیگر نهادهای بین المللی و همچنین بحث های داخلی سیاسی شده درخصوص اقدامات علمی و محدودیت ها، اعتماد بین المللی به رهبری آمریکا را متزلزل کرد.

این گزارش درست یک سال پس از اقدام ناگهانی دولت ترامپ برای خارج کردن آمریکا از سازمان بهداشت دنیای منتشر شده است. این اقدام پس از نقدها ترامپ از سازمان بهداشت دنیای صورت گرفت. ترامپ از این نهاد به خاطر کند بودن در هشدار دادن نسبت به این ویروس انتقاد نموده بود و این نهاد بهداشتی را به داشن اعتماد بیش از حد به چین و نحوه مدیریتش در مهار این بیماری متهم کرد.

ترامپ همچنین چین را به خاطر نحوه مدیریتش در مهار ویروس کرونا به باد انتقاد گرفت و آن را مقصر شیوع پاندمی کرونا در آمریکا دانست. وی دائما به ویروس کرونا به عنوان ویروس چینی اشاره می کرد.

منتقدان و اعضای جامعه آسیایی-آمریکایی ها ترامپ را به خاطر این اظهاراتش محکوم نموده و تاکید دارند که لفاظی های ترامپ پیرامون این ویروس منجر به رواج خشونت علیه آسیایی ها در آمریکا شده است.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا اوایل امسال میلادی مجددا کشورش را به عضویت سازمان بهداشت دنیای درآورد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره این گزارش درز نموده که به نحوه مدیریت دولت پیشین پرداخته به ویژه گزارشی که همچنان در سطح پیش نویس است و منتظر آنالیز های گسترده تر است، امتناع کرد.

وی گفت: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از روز نخستی که زمام امور این وزارتخانه را بر عهده گرفته، بهداشت، سلامتی و امنیت نیروی کار دنیای را در اولویت قرار داده و وزارت امور خارجه در کانون کوشش های دولت برای مبارزه با ویروس کرونا در سراسر دنیا قرار گرفته است.

ند پرایس اضافه کرد: وزارت امور خارجه آمریکا تا به امروز بالغ بر 200 هزار دوز واکسن کرونا را برای نیروی کارش فراهم نموده و یاری های حیاتی را بر مبناهای دوجانبه و چند جانبه برای کشورهای سراسر دنیا فراهم نموده است چرا که اعتقاد دارد مادامی که این ویروس در نقاط دیگر دنیا شیوع یابد، تهدیدی برای مردم سراسر دنیا از جمله آمریکایی ها در داخل آمریکا خواهد بود.

این سخنگو اذعان کرد: ما به عنوان یک وزارتخانه اهمیت شناسایی و به خاطر سپردن درس های گرفته شده را می دانیم و این شامل قسمت های قبل از روی کار آمدن دولت بایدن نیز می باشد.

ترامپ اوایل فوریه 2020 به وودوارد گفته بود که این ویروس به وسیله میکروب های موجود در هوا منتقل می گردد.

وی همچنین در ابتدای پاندمی کرونا مدعی شده بود که این پاندمی تا عید پاک 2020 ناپدید خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 تیر 1400 بروزرسانی: 16 تیر 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1712

به "گزارش منتشرنشده وزارت امور خارجه آمریکا ترامپ را مقصر تاخیر در واکنش به پاندمی کرونا دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش منتشرنشده وزارت امور خارجه آمریکا ترامپ را مقصر تاخیر در واکنش به پاندمی کرونا دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید