طرز تهیه آش دوغ محلی سرعین

به گزارش صنایع 90، آش دوغ از غذاهای محبوب فصل پاییز و زمستان است. طعم ترش خاص و عطر سیر این آش باعث محبوبیت آن در سراسر ایران شده است. با ما همراه باشید تا طرز تهیه آش دوغ خوشمزه برای روزهای سرد را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه آش دوغ محلی سرعین

در ایران بیش از 10 نوع آش دوغ وجود دارد که هر کدام متعلق به مناطق مختلف ایران هستند. از معروف ترین آن ها می توان به آش دوغ اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ارومیه، شیراز و همدان اشاره کرد که بیشتر ما با آش دوغ سرعین اردبیل، بیشتر از بقیه آشنا هستیم. در زمستان ترک ها، آش دوغ را به عنوان میان وعده و عصرانه هم می خورند و معمولاً آن را زیاد تهیه می کنند.

  • طرز تهیه آش رشته
  • طرز تهیه دلمه بادمجان تبریزی با تمام ریزه کاری ها برای خوشمزه شدن

آش دوغ از دوغ محلی یا پاستوریزه ترش تهیه می شود و سبزی کمتری نسبت به دیگر آش ها دارد. در این آش، سیر طعم دهنده اصلی است و به وفور در آن ریخته می شود. امروز ما قصد داریم طرز تهیه آش دوغ اردبیل را به شما آموزش دهیم. آش دوغ بدون گوشت یا با گوشت قلقلی پخته می شود و تنها حبوبات آن، نخود است.

برای یاد دریافت دستور غذاهای ساده و خوشمزه دیگر، به آرشیو آموزش آشپزی تصویری خبرنگاران مگ سر بزنید تا دستور پخت انواع غذاها را در آنجا پیدا کنید.

مواد لازم (مناسب برای 6 نفر)

  • برنج: سه چهارم پیمانه
  • نخود خام: 1 پیمانه
  • دوغ ترجیحا محلی: 2 لیتر
  • سبزی آش دوغ: 400 میلی گرم
  • سیر: 1 بوته
  • تخم مرغ: 1 عدد
  • آرد: 1 قاشق غذاخوری
  • نعنا خشک: 3 قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه آش دوغ

1.

برنج، تخم مرغ و آرد را در قابلمه بریزید.

2.

هر سه مواد را خوب با هم مخلوط کنید.

3.

حالا دوغ را اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس قابلمه را روی حرارت بگذارید و مدام هم بزنید تا مخلوط برنج و دوغ به جوش بیاید و دوغ نبُرد.

در این مرحله می توانید نسبت به ترشی دوغ و غلظت آش، تا یک لیتر آب هم به قابلمه اضافه کنید.

4.

بعد از به جوش آمدن برنج و دوغ، درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا برنج در دوغ بپزد. در این مرحله لازم است هر 10 دقیقه برنج را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از پخته شدن برنج، سبزی آش را به آن اضافه کنید و اجازه دهید سبزی 30 دقیقه بپزد. سبزی آش دوغ نباید خیلی ریز خرد شده باشد و این آش نباید سبزی زیادی داشته باشد.

نکته: سبزی آش دوغ شامل گشنیز، تره، برگ سیر و شوید است. اگر برگ سیر نبود، می توانید از سیر حبه ای استفاده کنید. دقت کنید این آش جعفری ندارد و شوید هم بسیار کم در آن ریخته می شود. می توانید اسفناج و نعنا هم به آن اضافه کنید که در صورت اضافه کردن نعنای تازه، نیازی به ریختن نعنا داغ داخل آش نیست.

5.

وقتی سبزی پخت، نخودهایی که از روز قبل خیس کرده و پخته اید را با نمک و فلفل به آش اضافه کنید.

6.

سیر داغ و نعنا داغ را تهیه کنید و نیمی از سیر را به صورت رنده شده برای داخل آش نگه دارید. برای تهیه نعنا داغ باید به محض ریختن نعنا در روغن داغ، ظرف را از روی حرارت بردارید تا نعنا تلخ نشود.

7.

نیمی از نعنا داغ و سیر خام رنده شده را به آش اضافه کنید و هم بزنید. آش شما حاضر است.

8.

نوش جان.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1275

به "طرز تهیه آش دوغ محلی سرعین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش دوغ محلی سرعین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید