آیا زمان خداحافظی با اینترنت نیم بهای داخلی فرا رسیده است؟

به گزارش صنایع 90، رگولاتوری در حال تصمیم گیری درباره اینترنت نیم بها و ترافیک داخلی و خارجی است و شاید در سال 1401 دیگر اصلا ترافیک داخلی و خارجی حذف شود.

آیا زمان خداحافظی با اینترنت نیم بهای داخلی فرا رسیده است؟

هم تولیدکنندگان محتوا، هم شرکت های اینترنتی و هم کاربران از اینترنت نیم بهای داخلی گله دارند و ناراضی هستند. قانون اینترنت داخلی نیم بها، باعث سوءتفاهم ها و سوءاستفاده هایی شده است و اکنون رگولاتوری در حال بررسی تاثیرات این مصوبه و احتمالا حذف آن هستند.

کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در جلسه شماره 251 خود در بهمن ماه سال 1395 در راستای تحقق الزامات حاکم بر شبکه ملی اطلاعات، پیشنهاد داد با توجه به مصوبه جداسازی پهنای باند داخلی و خارجی، سقف تعرفه داده داخلی منابع ترافیک واجد شرایط به اندازه پنجاه درصد سقف مصوب تعرفه داده بین المل تعیین گردد.

در مصوبه 251 تأکید شده بود که این تفاوت باید در حجم های خریداری شده از سوی کاربر نهایی و همچنین بسته های تعریف شده از سوی دارندگان پروانه از سازمان، به صراحت و به صورت تفکیک شده رعایت گردد. در این مصوبه آمده است که: شرکت ارتباطات زیرساخت موظف است ظرف یک ماه شرایطی را فراهم آورد که با ایجاد لایه ملی ترانزیت IP ترافیک داده داخلی به صورت مجزا از ترافیک بین الملل با تعرفه معادل حداکثر یک دهم تعرفه اینترنت در دسترس دارندگان پروانه مرتبط قرار گیرد.

تولیدکننده محتوا، کاربران و شرکت های اینترنتی ناراضی

در این مدت، بسکمک از کاربران اعتراض کردند که در هنگام استفاده از سامانه ها، پلتفرم ها و پیام رسان های داخلی، اینترنت آن ها نیم بها محاسبه نمی گردد. مثلا، وقتی فیلترشکن آن ها روشن باشد و از سایت های ایرانی استفاده کنند؛ اینترنت بین الملل محاسبه می گردد. آن ها بارها در سامانه 195 شکایت کردند وقتی یک فیلم یا ویدئو روی پلتفرم های بومی ایران مشاهده می کنند؛ از حجم اینترنت بین الملل آن ها کسر می گردد.

فعالان بازار تولید محتوا مانند محمدجواد شکوری مقدم، رئیس هیئت مدیره هلدینگ صبا ایده که آپارات، فیلیمو، صباویژن و چند سرویس دیگر را در زیرمجموعه خود دارد نیز نسبت به اینترنت نیم بها و تقسیم ترافیک به داخلی و خارجی شکایت داشته و می گوید: تصمیمی که برای رشد محتوای داخلی گرفته شده بود، کاملاً برعکس عمل کرده ولی شاید کسی شجاعت بیان یا تغییر این تصمیم را نداشته باشد.

جالب است حتی شرکت های اینترنتی نیز از ترافیک نیم بها رضایت ندارند و می گویند پیاده سازی این سیاست برای آن ها هزینه داشته و باعث تغییرات زیادی در زیرساخت و سیستم ها شده است.

رگولاتوری: وقتش رسیده دوباره بررسی کنیم

در نهایت رگولاتوری هم حاضر شده است دوباره این مصوبه را بررسی کند. صادق عباسی شاهکوه، معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در گفت وگو با زومیت از احتمال تغییر در مصوبه 251 می گوید و اعلام می کند که به این نتیجه رسیده اند که این مصوبه را مجدداً بررسی کنند.

عباسی در این زمینه گفت: زمانی نیم بها بودن ترافیک داخلی به تولید کنندگان محتوا کمک کرده و شاید الان زمانی باشد که این مصوبه تغییر کند. برای مثال این مصوبه برای شرکت هایی که ترافیک پرحجم دارند مانند سرویس های VOD یا سرویس های بازی دیگر اجرا نگردد. عباسی تأکید می کند که آن ها در پی یک راه حل کامل و استاندارد هستند تا نه شرکت های اینترنتی دچار مشکل شوند نه شرکت های تولید کننده محتوا.

براساس توضیحات رئیس رگولاتوری، آن ها در حال کار روی این مصوبه هستند و پیشنهاد ها و مسیرهای مختلف را بررسی می کنند تا به یک خروج راضی کننده برای هر دو طرف برسند.

عباسی تأکید می کند که اصلاح این مصوبه جزئی از کار رگولاتوری است و آن ها در پی این هستند که تا قبل از پایان سال در مورد این مصوبه به نتیجه برسند.

چیزی که برای کاربران اهمیت دارد؛ آیا حذفمصوبه اینترنت نیم بها و ترافیک داخلی، منجر به افزایش قیمت اینترنت برایشان خواهد شد؟ به هر حال، برخی از کاربران با استفاده از ترافیک نیم بها، سعی می کردند از محتوای بومی و داخلی با اینترنت ارزان تر یا نصف قیمت استفاده کنند.

در کنار در سال آینده که تقریبا قطعی است؛ می توان گفت باید منتظر تغییر مدل مصرف اینترنت و بسته های اینترنت شرکت ها هم باشیم.

منبع: شبکه چی
انتشار: 14 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2053

به "آیا زمان خداحافظی با اینترنت نیم بهای داخلی فرا رسیده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا زمان خداحافظی با اینترنت نیم بهای داخلی فرا رسیده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید