پایتخت تئاتر خیابانی ایران

به گزارش صنایع 90، نام شهر مریوان با تئاتر خیابانی عجین شده است و از این شهر به عنوان پایتخت تئاتر خیابانی ایران یاد می گردد.

پایتخت تئاتر خیابانی ایران

ایسنا: این روزها به واسطه برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان، شور و شوق خاصی در این شهر برپا شده است و همچون دوره های گذشته جشنواره با استقبال پرشور مخاطبان برگزار می گردد.

حضور جوانان و زن و کودک با لباس های محلی و حلقه بستن آنها بر گرد گروه های نمایشی و همراهی آنها با گروه ها، همواره یکی از نکات مثبت جشنواره مریوان بوده است. در روز دوم چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بالغ بر 31 نمایش در شهر مریوان به اجرا درآمد که هفت اثر آنها در جوار دریاچه زریبار بود.

نمایش گلدی می خواند از گنبدکاووس یکی از اجراهایی بود که مورد استقبال پرشور مخاطبان نهاده شد. اعضای این گروه نمایشی سنتی آیینی را اجرا کردند که پوشیدن لباس های محلی ترکمنی جلوه خاصی را به این نمایش داده بود. همچنین دوتارنوازی اعضای گروه فضای فرح بخشی را ایجاد نموده بود.

این نمایش در واقع روایتگر تقابل زندگی شاه و رعیت و قصه عشق و دلدادگی تایماز پسر خان و آیناز دختر گلدی مراد، نوازنده ترکمن بود.

اسفندیار قرنجیک از اعضای این گروه در خصوص نمایش گلدی می خواند گفت: در این نمایش بایرام خان که خان آبادی است با گلدی مراد نوازنده و خواننده دوتار ترکمن میانه خوبی ندارد. از طرفی پسر خان عاشق دختر این نوازنده می گردد. خان هرچند تمام سعی خود را می نماید که مانع از انجام این کار گردد اما در نهایت پیروز نمی گردد و پسرش با دختر نوازنده ازدواج می نماید.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود 30 سال است که کار تئاتر می کنم، گفت: سال جاری سومین دوره ای است که در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان شرکت نموده ام و فضای این شهر برای تئاتر خیابانی بسیار خوب است، به ویژه دریاچه زریوار که چشم انداز بسیار خوبی را دارد.

نمایش باسنگ از هرمزگان نیز یکی دیگر از نمایش هایی بود که با درون مایه آیینی سنتی خود، به معرفی آیین های عروسی منطقه بندر خمیر و شهر هرمزگان می پرداخت.

مرضیه آزادی خالص، کارگردان این نمایش در خصوص اثر خود اظهار کرد: در این نمایش پنج آیین مرتبط با عروسی در هرمزگان به تصویر کشیده شده که از جمله آنها آیین سرتراش، حمام گردانی، پری و پروند و … است.

وی افزود: این آیین ها در حال حاضر هم در شهر هرمزگان وجود دارند و فراموش نشده و انجام می گردد.

کارگردان نمایش باسنگ، در ادامه با بیان اینکه 19 سال است فقط در زمینه تئاتر آیینی کار می کنم، افزود: سال جاری چهارمین بار است که در این جشنواره شرکت نموده ام و هدفم از اجرای این نمایش به تصویردرآوردن آیین های سنتی شهرم و آشنا کردن مردم دیگر نقاط با این آیین ها بوده است.

وی توضیح داد: ما در شهر خودمان نیز حداقل هر 10 روز یکبار تئاترهای آیینی را اجرا می کنیم و نمایش های آیینی ما فقط به حضور در جشنواره خلاصه نمی گردد. ما این نمایش ها را به اجرا درمی آوریم تا رسوم خود را زنده بداریم و فراموش نشوند.

آزادی خالص، در ادامه از کمبود بودجه در حوزه تئاتر انتقاد کرد و گفت: آنگونه که باید حمایت اقتصادی نمی شویم و برای ما نسبت به شهرهای دیگر تبعیض قایل می شوند.

وی در سرانجام ضمن ابراز خرسندی از حضور در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، گفت: خوشبختانه ما هیچوقت مشکل خاصی در جشنواره تئاتر مریوان نداشته ایم و همواره با خاطره خوشی این شهر را ترک نموده ایم.

نمایش های آلوده نکنیم، اسفندیار هم آری، یک وال برای خدا نامه نوشت و شکست غول بیکاری از دیگر آثاری بودند که در کنار دریاچه زریبار به نمایش درآمدند و همچنان استقبال مردم از این اجراها بسیار پرشور بود.

اما جدای از تاثیرات مثبت و تبادلات فرهنگی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، اگر بخواهیم نظرات متفاوتی را نیز در خصوص این جشنواره بشنویم باید نظر منتقدان را نیز جویا شد.

شهرام میرزایی کارشناس و یکی از اهالی تئاتر استان کردستان که برای تماشای نمایش های چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی در شهر مریوان حضور دارد، دیدگاهی متفاوت را نسبت به تئاتر خیابانی داشت.

وی با بیان اینکه اساسا با جشنواره تئاتر خیابانی مخالف هستم، اظهار کرد: تئاتر خیابانی در ذات خود یک تئاتر خیابانی اعتراضی باید باشد اما تئاتری را برگزار می نماید نمی توان از آن انتظار رویکرد تئاتر اعتراضی را داشت.

میرزایی تاکید نمود: نمایش خیابانی باید مخاطبش مردم کوچه و بازار باشند و مردم را درگیر خود کند.

وی در خصوص جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم گفت: در این جشنواره روینمودها تکراری شده و بعضا بیشتر شاهد اجراهای صحنه ای هستیم که خارج از صحنه اجرا می شوند و خیابانی نیستند.

این کارشناس تئاتر برای بهبود کیفیت آثار شرکت کننده در جشنواره تئاتر مریوان هم اعتقاد داشت که باید سیاست های کلی جشنواره تغییر کند و ایده های نو و تازه در این جشنواره وجود داشته باشند.

در روز سوم جشنواره تئاتر خیابانی مریوان(دوشنبه، چهارم شهریور)، بیش از 30 نمایش در نقاط مختلف این شهر به اجرا در می آیند و جشنواره کم کم به روزهای سرانجامی خود نزدیک می گردد.

چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از یکم الی پنجم شهریورماه جاری با حضور هنرمندان و گروه های نمایشی 17 استان و 11 کشور در پایتخت تئاتر خیابانی کشور (مریوان) در حال برگزاری است.

در مجموع 38 اثر به بخش نهایی چهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان راه یافته اند که 28 اثر در بخش داخلی و 10 اثر در بخش بین الملل هستند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 327

به "پایتخت تئاتر خیابانی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایتخت تئاتر خیابانی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید