کشاورزان یزدی 552 میلیارد ریال وام با کارمزد کم دریافت کردند

به گزارش صنایع 90، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد می گوید: با هدف توسعه کشت محصولات کم آبخواه و صرفه جویی در مصرف آب در سال زراعی 99- 98 مبلغ 552 میلیارد ریال وام ارزان قیمت برای ایجاد 46 هکتار گلخانه به کشاورزان پرداخت شد.

کشاورزان یزدی 552 میلیارد ریال وام با کارمزد کم دریافت کردند

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، محمدحسین ملانوری روز یکشنبه اول دیماه در حاشیه بازدید تعدادی از طرح های گیاهان دارویی و توسعه کشت محصولات گلخانه ای ابرکوه اضافه کرد: در این مدت در سطح 72 هکتار اراضی شهرستان های یزد و اشکذر، طرح توسعه کشت گلخانه ای با مشارکت بخش خصوصی و با همکاری 140 نفر از تولیدکنندگان اجرا شده است.

به گفته وی در این مدت متقاضیان احداث 26 هکتار محصولات گلخانه ای بدون دریافت وام بانکی منابع مالی لازم را از محل سرمایه و اندوخته های شخصی تأمین و پرداخت کردند.

این مسوول بخش کشاورزی استان اضافه کرد: با اجرای طرح یادشده در سطح یادشده علاوه بر افزایش 17 هزار تن محصول که بیشتر خیار سبز است، زمینه اشتغال 800 نفر نیز فراهم گشت.

ملانوری ادامه داد: امسال به دلیل محدویت منابع آبی و با توجه به ارزش اضافه کرده، مجوز ساخت 6 شهرک گلخانه ای با اشتغال زایی حدود 500 نفر در شهرستان های ابرکوه و خاتم برای بخش خصوصی صادر شد.

این کارشناس ارشد بخش کشاورزی یزد بابیان اینکه 80 درصد شهرک های گلخانه ای استان یزد در شهرستان خاتم واقع شده است، شرح داد: تا به امروز 200 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های کشاورزی برای سرمایه گذاری در شهرک های گلخانه ای اعلام آمادگی کردند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی یزد تأکید کرد: توسعه گلخانه ها به دلیل مزایایی که در کاهش مصرف آب، افزایش تولید، اشتغال و ارزش اضافه کرده دارد، با توجه به استقبال مردم برای سرمایه گذاری شاهد شتاب خوبی برای توسعه در این بخش هستیم.

وی با تأکید بر رفع و تسهیل موانع ایجاد گلخانه گفت: دستگاه های اجرایی دست اندرکار به خصوص شرکت آب منطقه ای باید با سرمایه گذاران دارای آب و زمین مدارا کنند و بانک های عامل هم با سرمایه گذاران این بخش نهایت همکاری را داشته باشند تا در شرایط فعلی بیشتر شاهد رونق کسب و کار باشیم.

ملانوری ادامه داد: ساخت مجتمع ها و شهرک های گلخانه ای باعث ایجاد زنجیره تولید، افزایش رونق صادرات به بازارهای داخلی و خارجی می شود.

وی با اشاره به روش کاشت نوین گلخانه ای به صورت هیدروپونیک (کشت بدون خاک) تأکید کرد: با این روش میزان تولید محصول به 2 برابر افزایش می یابد، اما در روش معمولی کشت گلخانه ای در هر هکتار 15 میلیارد ریال و در روش کشت بدون خاک 30 میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان اجرای این طرح ها پرداخت می شود.

معاون جهاد کشاورزی استان یادآور شد: هزار و 690 هکتار اراضی استان به محصولات گلخانه ای اختصاص دارد که سالانه از این میزان سطح زیرکشت 485 هزار تن محصول تولید و روانه بازارهای داخلی و عمدتاً خارجی می شود.

ملانوری با بیان اینکه 22 درصد خیار سبز گلخانه های کشور در استان تولید می شود، شرح داد: پارسال 60 درصد معادل 42 هزار تن محصول به بازارهای روسیه و عراق و حوزه خلیج فارس صادر شده است.

وی بابیان اینکه یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه ای مقام دوم کشور را دارد، شرح داد: تا به امروزدر این بخش زمینه اشتغال 16 هزار نفر فراهم شده است.

ملانوری گفت: تولید محصول در فضای باز هر هکتار 30 تن و در گلخانه های معمولی 300 تن و در گلخانه های جدید (N. f. t) بالای 600 تن است و در این زمینه مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه ای نسبت به کاشت در فضای باز 10 برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به 10 برابر افزایش می دهد.

زمین های قابل کشت استان 170 هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم 2 دهه پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی، 114 هزار هکتار آن کشت می شود و از این میزان 69 درصد مربوط به باغ ها و 31 درصد مربوط به زمین های زراعی است.

تعداد بهره برداران بخش کشاورزی یزد حدود 70 هزار نفر است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 695

به "کشاورزان یزدی 552 میلیارد ریال وام با کارمزد کم دریافت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشاورزان یزدی 552 میلیارد ریال وام با کارمزد کم دریافت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید