کرملین: با خروج آمریکا پایداری پیمان آسمان باز از بین می رود

به گزارش صنایع 90، در حالی که وزیر خارجه آمریکا معتقد است خروج واشنگتن از پیمان آسمان باز، امنیت این کشور را افزایش می دهد، سخنگوی کرملین گفت: با تحقق تصمیم آمریکا، این توافقنامه پایداری خود را از دست خواهد داد.

کرملین: با خروج آمریکا پایداری پیمان آسمان باز از بین می رود

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، در کاخ کرملین اعتقاد بر این است که با خروج ایالات متحده از پیمان آسمان باز ، این سند پایداری و امکان بقای خود را از دست خواهد داد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

دیمیتری پسکوف سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه روز یکشنبه در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که آیا پس از خروج آمریکا از این توافقنامه بین المللی، این پیمان برای روسیه همچنان با اهمیت خواهد بود، گفت: بدون تردید، این سند پایداری خود را از دست می دهد.

روز یکشنبه، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری فعلی آمریکا و وزارت امور خارجه این کشور، رسماً تأیید کردند که ایالات متحده دیگر عضوی از پیمان آسمان باز نیست.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه معتقد است که خروج آمریکا از پیمان آسمان باز تأثیری مثبت بر امنیت آمریکا خواهد داشت.

پامپئو صبح امروز در توئیتر خود نوشت: روز یکشنبه تصمیم خروج ایالات متحده از پیمان آسمان باز به اجرا درآمد. این مسئله باعث تقویت امنیت خواهد شد، برای اینکه روسیه هنوز به تعهدات خویش در چارچوب آن عمل نمی کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اواخر ماه مه امسال از قصد واشنگتن برای خارج شدن از پیمان آسمان باز که به شرکت نمایندگان در توافقنامه اجازه می دهد برای نظارت بر فعالیت های نظامی، بر فراز آسمان هر یک از کشورهای عضو پرواز نمایند، اطلاع داد.

وزیر خارجه آمریکا سپس در بیانیه ای کتبی شرح داد که این تصمیم ظرف شش ماه دیگر- با محاسبه از 22 ماه مه، یعنی در تاریخ 22 نوامبر (دوم آذر ماه) اجرایی خواهد شد. طرف آمریکایی دلیل اصلی آن را ادعای نقض این پیمان از سوی روسیه بیان نمود.

مقامات مسکو این ادعا را رد نموده و تأکید دارند که به پیمان متعهد بوده اند و در عین حال اتهامات متقابلی را نیز علیه طرف آمریکایی بیان نموده اند.

روز گذشته، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای گفت که با خروج آمریکا از پیمان آسمان باز، این کشور خواهان دریافت تضمین محکمی است که کشورهای باقی مانده در این توافقنامه بین المللی، اولاً باید به تعهدات خود پایبند بمانند و ثانیاً باید درباره عدم انتقال اطلاعات پروازهای نظارتی خود به کشورهای ثالثی که عضو این پیمان نیستند، تضمین بدهند.

وزارت خارجه روسیه یادآور شد: اگر سایر کشورهای عضو مایلند که فدراسیون روسیه در این توافقنامه باقی بماند، باید به این فکر باشند که چگونه نگرانی های مسکو را در این زمینه رفع نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1357

به "کرملین: با خروج آمریکا پایداری پیمان آسمان باز از بین می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرملین: با خروج آمریکا پایداری پیمان آسمان باز از بین می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید