چه طور در کانادا حساب بانکی باز کنیم؟

به گزارش صنایع 90، همین ابتدا یک خسته نباشید می گویم به شمایی که تمام کارهای مهاجرت تان به کانادا را با موفقیت سپری کردید و حالا در پی کارهای تکمیلی آن مثل افتتاح حساب بانکی در کانادا هستید.

چه طور در کانادا حساب بانکی باز کنیم؟

جزو این افراد نیستید؟! همین حالا برگردید و مقاله های مهاجرت به کانادا را بخوانید؛ چون برای افتتاح حساب در کانادا باید ویزای اقامتی معتبر داشته باشید. بگذریم!

اجازه بدهید قبل از هر چیزی، تمام تصورتان از سیستم بانکی، نحوۀ انتقال پول و غیره را به کل بهم بریزم؛ چون این مواردی که نام بردم، در کانادا کاملاً متفاوت با ایران است.

پس بدون معطلی و اتلاف وقت، می رویم سر اصل مطلب؛ یعنی بانک های کانادا

بانک های کانادا؛ انتخاب برترین بانک کانادا برای افتتاح حساب!

از حرف های تکراری و بدیهی زیاد خوشمان نمی آید، اما در اینجا ضروری است قبل از معرفی انواع بانک های کانادا، به شما متذکر شوم که دانستن نام آن ها، اولین قدمی است که برای افتتاح حساب بانکی در کانادا احتیاج دارید.

خوشبختانه کانادا مثل ایران نیست که 50 عدد بانک و موسسه های مالی مختلف داشته باشد؛ شما فقط با 5 بانک اصلی سروکار خواهید داشت.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید در کدام بانک افتتاح حساب کنید، باید به وبسایت اینترنتی آن مراجعه کنید و پکیج های مختلف آن را برای افتتاح حساب آنالیز کنید.

رویال بانک کانادا Royal Bank of Canada (RBC)

رویال بانک کانادا - نمای یکی از شعبه ها در شهر تورنتو

بزرگترین بانک کانادا، شاید هم برترین بانک کانادا، همین رویال بانک یا RBC است. بانک رویال با توجه به موقعیت شما در کانادا، پکیج های مختلفی را ارائه نموده است.

منظورم از موقعیت شما این است که مثلاً اگر ویزای موقت دارید، می توانید یک حساب بانکی RBC بدون محدودیت باز کنید، یا حتی می توانید برای مدت شش ماه یک حساب بانکی ویژه (RBC VIP) در کانادا داشته باشید. علاوه بر این رویال بانک کانادا به شما کارت اعتباری به صورت رایگان خواهد داد.

کارت اعتباری یا Credit Card را در همین مقاله مختصر شرح می دهیم.

بانک تی دی TD Bank

بانک تی دی کانادا که شعبه اصلی آن در تورنتو می باشد

تی دی بانک کانادا یا همان TD Bank of Canada هم برای افراد تازه وارد در کانادا، پکیج های مختلفی را پیشنهاد می دهد که بهتر است خودتان در صفحۀ اصلی وبسایت آن را ببینید و از جزئیات آن باخبر شوید.

بانک اسکوشیا Scotia Bank

بانک نوا اسکوشیا، نمای ورودی دفتر مرکزی در شهر تورنتوی کانادا

سومین بانک بزرگ کانادا، بانک اسکوشیا یا همان Scotia Bank of Canada است. این بانک بیشتر از 4000 دستگاه خودپرداز دارد.

پکیج های مختلف اسکوشیا بانک کانادا برای تازه واردها را هم می توانید از صفحۀ اصلی این بانک ببینید.

امپریال بانک تجارت کانادا Canadian Imperial Bank of Commerce

نمایی از یکی از شعبات بانک CIBC در استان انتاریو

امپریال بانک تجارت کانادا یا CIBC هم مثل بقیۀ بانک هایی که معرفی کردیم پکیج های متنوعی برای ارائه به شما دارد.

بانک مونترال Bank of Montreal

نمایی از یکی از شعبه های بانک مونترال در منطقه مالی شهر تورنتو

قدیمی ترین بانک کانادا، یعنی بانک مونترال یا Bank of Montreal هم پکیج های مناسب برای شما را در وبسایت خود دارد.

اگر علاقمند به سفر با برترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و آبشار نیاگارا تماشا کنید و برترین تجربه سفر را داشته باشید.

قبل از بازکردن حساب در بانک باید بدانید..

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام بانک را انتخاب کنید باید وبسایت تک تک این بانک ها را چک کنید. معمولاً صفحۀ اول آن ها، بعضی پیشنهاد دارد که برای هر گروهی از افراد می تواند مزایای خاصی را در پیش داشته باشد.

این یعنی اگر با ویزای دانشجویی (Student Visa)، ویزای کار موقت (Open Work Permit)، اقامت دائم (Permanent Resident) و به صورت موقت (Visitor Visa) قصد رفتن به کانادا را دارید، متناسب با شرایط شما پکیجی برای ارائه وجود دارد.

مثلاً افتتاح حساب بانکی در کانادا برای دانشجویان کاملاً رایگان است.

شاید در نگاه اول این برای شما تفاوتی ایجاد نکند، اما دانستن اینکه افتتاح حساب بانکی در کانادا در حالت عادی رایگان نیست، می تواند به تمایز این موضوع یاری کند.

بعلاوه اگر اولین باری باشد که به کانادا می روید، یکسری مزایا از سمت این بانک ها شامل حال شما می گردد. مثلاً بانک به شما سه شرط ارائه می دهد که در صورت برآورده کردن دو شرط از آن، مبلغی یا حتی به شما Airpod هدیه می دهند.

توجه کنید شما لازم نیست مثل ایران در چندین بانک حساب داشته باشید، یک یا نهایتا دو بانک را انتخاب کنید و در آن حساب باز کنید، افتتاح حساب در چندین بانک علاوه بر اینکه مدیریت حساب های شما را دچار مشکل میکند، هزینه ای ماهیانه ای هم بابت این حساب ها به شما تحمیل می گردد.

امکان دارد اصطلاحات زیر را در شرط ها و همینطور فرایند افتتاح حساب در کانادا بشنوید و ببینید.

پرتکرارترین اصطلاح: Pre-authorized Payment

ماهانه یکسری از خرج های ما دائمی و در واقع خرج ثابت اند؛ منظورم خرج هایی مثل قبض موبایل، تلفن، اینترنت، بیمۀ خانه و غیره. منظور از این اصطلاح این است که به این شرکت ها اجازه دهید تا از حسابی که در بانک کانادا دارید، به صورت اتوماتیک هزینۀ مربوط را بردارند.

اصطلاحی که به کرات خواهید شنید: Direct Deposit

در ایران هم برای واریز حقوقی که می گیریم، معمولاً یک حساب مشخصی داریم که شمارۀ کارت یا شبای آن را به شرکت می دهیم تا حقوق مان را در آن واریز نمایند. در کانادا هم می توانید برای دریافت حقوق از دانشگاه یا شرکت، حساب بانکی تان را تعریف کنید تا مستقیم این مبالغ به حساب شما بیاید.

البته ما در ایران در کنار چندین حساب مختلفی که داریم، یک حساب را به دریافت حقوق اختصاص می دهیم. این در صورتی است که در کانادا کار برای شما راحت تر خواهد بود؛ الان برایتان شرح نمی دهم اما این قول را می دهم که اگر در این مقاله فرصت نشد، در مقاله های بعدی حتماً در خصوص آن صحبت کنم.

یک اصطلاح پرتکرار دیگر هم One Time Payment است…

این اصطلاح برای زمانی است که پول زیادی را برای انجام کاری از حساب بانکی مشخصی تعریف کنید تا برداشته گردد.

مثلاً شهریۀ دانشگاه یا اجارۀ خانه تان را طوری تعریف کنید که از حساب بانکی تان برداشت گردد.

در آخر یک اصطلاح مرسوم دیگر هم وجود دارد که…

Void Cheque یا Direct Deposit اصطلاحی هست که شاید به گوش تان بخورد اما ربطی به دسته چک یا نوشتن چک ندارد.

بر روی ویدچک با اتوماتیک یا هر چیز دیگری که قابل پاک شدن نباشد، عبارت Void را می نویسید تا سودجوها از آن به نفع خود استفاده ننمایند.

معمولاً برای لینک کردن حسابتان به شرکت ها یا جاهایی که می خواهند به صورت اتوماتیک از حسابتان پول بردارند، Void Cheque ضروری است. دستورالعمل دریافت این Void Cheque هم خیلی آسان است، مثلاً برای دریافت CIBC Void Cheque می توانید طبق اطلاعاتی که خود بانک به شما می دهد اقدام کنید.

حالا که بعضی از اصطلاح های مورداحتیاجتان را یاد گرفتید، بهتر است برویم سراغ مدارک افتتاح حساب!

مدارک مورد احتیاج برای افتتاح حساب بانکی در کانادا

بدون مقدمه چینی می رویم سر اصل مطلب؛ برای افتتاح حساب در کانادا باید:

  • گذرنامۀ معتبر (از تاریخ انقضایش نباید گذشته باشد)
  • کارت اقامت دائم یا اوراق مهاجرت
  • مجوز اقامت موقت
  • مجوز کار یا تحصیل
  • تاییدیۀ اقامت دائم

البته قطعاً بانک ها همۀ این مدارک را باهم نمی خواهند؛ بسته به نوع ویزای شما، مدرک متفاوتی ممکن است لازم باشد. قبل از هر چیزی می توانید در خصوص این جزئیات در سایت خود بانک جستجو کنید.

حالا می رویم به سراغ انواع حساب بانکی در کانادا.

Chequing Account

اولین کاری که بانک برای افتتاح حساب شما انجام می دهد این است که یک حساب جاری یا Chequing Account برای شما باز می نمایند. در نهایت به شما یک Debit Card هم می دهند که با Credit Card فرق دارد. این دو را با هم اشتباه نگیرید.

همین موضوع برای Credit Card هم صدق می نماید؛ بانک مبلغی را به عنوان اعتبار شما شارژ می نماید و شما هم با هر خریدی که انجام می دهید از روی آن کسر می کنید و بدهکار می شوید که در نهایت باید آن را بپردازید.

در خصوص کارت اعتباری در مقاله ای دیگر مفصل صحبت می کنم، اما لابه لای این مقاله، گاهی به نکات ظریفی در خصوص آن اشاره می کنم؛ مثل همین نکتۀ پایین

با Debit Card می توانید خریدهای اینترنتی و آفلاین انجام دهید و حتی به Credit Card خود هم پول بزنید، اما معمولاً در کانادا این کار را انجام نمی دهند و بیشتر خریدها از Credit Card انجام می گردد. دلیلش هم امتیازهایی است که در Credit Card به شما تعلق می گیرد و در نهایت تاریخچه یا History که در کارت اعتباری تان می سازید، روزی به دردتان می خورد.

در واقع حساب جاری یا همان Chequing Account شما در کانادا، برای مواقعی است که هزینۀ کارکرد ماهانه تان را در آن قرار دهید. البته این یک مسئلۀ قراردادی نیست، بلکه استفادۀ به این شکل از حساب جاری در کانادا رایج تر است.

Saving Account

افتتاح Saving Account یا همان حساب پس انداز کاملاً اختیاری است. در خصوص این حساب باید این نکته را بدانید که سود ناچیزی، تقریباً کمتر از 3%، به سپرده تان تعلق می گیرد.

به سپردۀ حساب جاری سود تعلق نمی گیرد.

برای افتتاح حساب پس انداز در کانادا باید حتما SIN Number یا همان Social Insurance Number را ارائه دهید.

کسانی که با ویزای ویزیتور به کانادا مهاجرت می نمایند، نمی توانند حساب پس انداز باز نمایند، چون SIN Number ندارند.

بعد از افتتاح حساب در کانادا..

بعد از افتتاح حساب در کانادا به شما Debit Card خواهند داد.

یادتان هست که Debit Card با Credit Card فرق دارد؟! Credit Card چندروز بعد به دستتان خواهد رسید.

اما موضوع مهم این است که حساب های شما در این کارت خواهد بود. یعنی اگر حساب پس انداز و جاری باز کنید، هر دو در این کارت خواهند بود. البته تصویر بالا، برای بانک اسکوشیا است.

در نهایت هر زمانی که به خودپرداز مراجعه کنید تا پول بردارید، از شما می پرسد که قصد دارید از کدام حساب برداشت کنید؟ پس انداز یا چکینگ؟

به تصویر دقت کنید. تفاوت این تصویر با تصویر بالاتر در یک کلمۀ Scene است که بالای سمت راست کارت دیده می گردد. این نوع از کارت ها معمولاً امتیاز جمع می نمایند و در نهایت می توانید از امتیازهایتان در رستوران یا سینما بهره ببرید.

پایین کارت در سمت راست کلمۀ VISA را می بینید. این یعنی که این کارت Credit Card نیست اما به دلیل اینکه به شرکت VISA متصل است می توانید با آن خریدهای اینترنتی هم انجام دهید.

برروی بیشتر کارت ها Interac نوشته شده، درست مثل دو تصویر بالا. اینجا جایی است که باید شما را با نحوۀ کارت به کارت در کانادا آشنا کنم.

کارت به کارت در کانادا؛ پدیدۀ Interac

Interac یک پدیده نیست، فقط یک شرکت است که خدمات Debit Card را ارائه می دهد. پس زیاد فکرتان را مشغول این موضوع نکنید.

در خصوص کارت به کارت در کانادا هم باید بگویم که اصلا همچین چیزی وجود ندارد، شما برای واریز مبلغ به حساب هر فرد در کانادا فقط کافیست ایمیل یا شماره تلفن کسی که می خواهید برایش پول واریز کنید را بگیرید.

زمانی که آن فرد صندوق ایمیلش را باز کند، با پیامی روبرو می گردد که در آن نوشته قرار است به حسابش پولی واریز گردد. در نهایت خودِ فرد است که تصمیم می گیرد پول دریافتی را در کدام حسابش بریزد.

هیچ کسی در کانادا اطلاعات حسابش را به دیگری نمی دهد؛ شما هم این کار را نکنید!

سقف مجاز انتقال وجه به وسیله E-transfer در روز حدود 3000 دلار، هفته حدود 10000 دلار و 30000 دلار هم در ماه است.

واریز و برداشت وجه در کانادا

اگر قصد داشته باشید پولی را به حسابتان بگذارید، این کار خیلی ساده است. به شعبۀ بانک تان می روید و Debit Card را با خود می برید. یا پول را به کارمند بانک تحویل می دهید و یا اینکه داخل دستگاه ATM قرار می دهید، واریز وجه تان به همین سادگی انجام شد!

اما برداشت وجه یک نکتۀ مهم دارد؛ توجه، توجه!!!

برداشت وجه از Debit Card در کانادا خیلی ساده است. به ATM مراجعه می کنید و مبلغ مورد نظرتان را برداشت می کنید. اما نکتۀ مهم دقیقاً اینجاست!

برداشت وجه را ترجیحا از خودپرداز شعبۀ بانک خودتان برداشت کنید.

در غیر اینصورت، کارمزد از حسابتان کسر می گردد. یعنی بابت برداشت مقداری پول نقد، دوبار کارمزد کسر می گردد. این کارمزد هم به وسیله خود بانک و هم دستگاه خودپرداز کسر می گردد.

در آخر…

زمانی که در بانک حساب باز کردید، حتماً از کارمند بانک بخواهید که برای شما Credit Card صادر کند. چون بیشتر خریدهای شما در کانادا با کارت اعتباری تان انجام می گردد.

بعد از دریافت Credit Card و استفاده از آن، حواس تان به بدهی خود باشد تا در دام بهره نیفتید.

در خصوص Credit Card مفصل در مقاله ای دیگر صحبت می کنیم. اگر سوالی دارید در بخش نظرات می توانید از ما بپرسید.

منبع: نقشه
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2209

به "چه طور در کانادا حساب بانکی باز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور در کانادا حساب بانکی باز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید