پوره هایی برای بچه های8، 7ماهه

به گزارش صنایع 90، زمانی که می خواهید غذاهای جامد را برای نوزادان خود شروع کنید، از مقادیر کم و غذاهای ساده شروع نمایید. کمی برنج پخته را با شیر مادر یا آب جوشیده خنک شده در مخلوط کن خوب مخلوط کنید تا کاملاً مایع و روان گردد. در ابتدا نصف قاشق چایخوری از این مخلوط بعد از شیردهی به نوزادان خود بدهید. روز بعد، این اندازه را کمی بیشتر کنید و همین طور روزهای بعد هم بتدریج به اندازه آن بیفزایید تا به 2قاشق سوپخوری در روز برسد. سپس سبزیجات و میوه

پوره هایی برای بچه های8، 7ماهه

پوره هایی برای بچه های8-7ماهه

زمانی که می خواهید غذاهای جامد را برای نوزادان خود شروع کنید، از مقادیر کم و غذاهای ساده شروع نمایید. کمی برنج پخته را با شیر مادر یا آب جوشیده خنک شده در مخلوط کن خوب مخلوط کنید تا کاملاً مایع و روان گردد. در ابتدا نصف قاشق چایخوری از این مخلوط بعد از شیردهی به نوزادان خود بدهید. روز بعد، این مقدار را کمی بیشتر کنید و همین طور روزهای بعد هم بتدریج به مقدار آن بیفزایید تا به 2قاشق سوپخوری در روز برسد. سپس سبزیجات و میوه های پوره و یا له شده را از مقادیر کم شروع کنید و به تدریج به مقدار آن اضافه نمایید. زمانی که ماده غذایی نوی به کودک می دهید، بدقت ملاحظه کنید که کودک علائم یا واکنش یا آلرژی خاصی نسبت به آن نشان ندهد، اگر کودک شما از خوردن غذای خاصی امتناع نمود، آن را تعبیر به دوست نداشتن آن غذا نکنید. تحقیقات نشان داده اند که یک غذای نو را 10بار قبل از اینکه نتیجه بگیرید کودک آن را دوست ندارد، به او بدهید، البته این امر ممکن است کمی خسته کننده به نظر بیاید، اما آرامش خود را حفظ کنید تا کودک هنگام خوردن غذا احساس بدی نداشته باشد.

پوره میوه ها

تمام این دستورها برای تهیه 1پیمانه (12قاشق سوپخوری) پوره می باشند.

میوه

مقدار

روش آماده سازی

زمان پخت

مقدار آب مورد احتیاج

سیب

2عدد بزرگ(400گرم)

پوست و هسته را بگیرید و خرد نمایید.

10دقیقه

2قاشق سوپخوری

آووکادو

2عدد کوچک(400گرم)

پوست و هسته را بگیرید و خرد نمایید.

-

-

موز

2عدد میانه(400گرم)

پوست بگیرید و خرد کنید.

-

-

گلابی

1عدد بزرگ(330گرم)

پوست و هسته را بگیرید و خرد کنید.

20دقیقه

2قاشق سوپخوری

برای سیب و گلابی:

میوه و آب را در قابلمه میانهی بر روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید. سپس حرارت را کاهش دهید و بگذارید (بدون در) به آرامی بجوشد تا نرم گردد. حالا آن را در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید تا نرم گردد. اکنون می توانید پوره را پس از سرد شدن به کودک خود بدهید.

برای بقیه میوه ها:

میوه را در مخلوط کن خوب مخلوط کنید تا نرم گردد. سپس پوره را به کودک خود بدهید.

نکته:

شما می توانید پوره میوه و سبزی را در مقدار های 1قاشق سوپخوری در قالب های یخ بریزید و در فریزر قرار دهید و روی آن را بپوشانید. شما می توانید پوره ها را به این صورت تا یکماه نگهداری کنید.

غذاهای نامناسب برای کودک:

به غیر از غذاهایی که ممکن است برای کودک آلرژی زا باشند، مواد غذایی دیگری هم وجود دارد که باید از دادن آنها به کودک امتناع نمود:

مواد غذایی که ممکن است باعث خفگی کودک شوند، عبارتند از: هویج خام، کرفس خام، سیب خام، دانه های ذرت، پاپ کورن، تکه های سوسیس و مغزها(آجیل). توجه داشته باشید که می توانید میوه ها و سبزی های سفت را رنده کنید و یا بخار پز نمایید تا نرم شوند. بعلاوه باید از دادن عسل به بچه ها زیر یکسال اجتناب نمود، زیرا ممکن است باعث بروز نوعی مسمومیت به نام بوتولیسم گردد.

پوره سبزی ها:

تمام این دستورها برای تهیه 1پیمانه (12قاشق سوپخوری) پوره می باشند.

برای تهیه پوره سبزی ها، شما می توانید شیر مادر یا آب به آن بیفزایید تا به غلظت مناسب برسد.

سبزی

مقدار

روش آماده سازی

زمان پخت

مایعات

بروکلی

250گرم

گل های آن را جدا کنید و ساقه را خرد نمایید.

8دقیقه

2قاشق سوپخوری

هویج

2عدد بزرگ(360گرم)

دو طرف هویج را ببرید، پوست آن را بگیرید و خرد کنید.

15دقیقه

2قاشق سوپخوری

گل کلم

250گرم

ساقه را ببرید و گل ها را جدا نمایید.

8دقیقه

-

سیب زمینی

2عدد میانه(400گرم)

پوست بگیرید و خرد کنید.

20دقیقه

2قاشق سوپخوری

کدو تنبل

400گرم

پوست بگیرید، دانه ها را خارج کنید و آن را خرد نمایید.

12دقیقه

-

اسفناج

250گرم

ساقه ها را ببرید و برگ ها را خرد نمایید.

8دقیقه

1قاشق سوپخوری

کدو سبز

2عدد بزرگ(300گرم)

دوطرف کدو را ببرید، پوست آن را بگیرید و خرد کنید.

7دقیقه

-

برای سیب زمینی و کدوتنبل :

سبزی ها را بخارپز نمایید تا نرم شوند. سپس آنها را آبکش کنید و با فشار از الک رد نمایید.

برای بقیه سبزی ها:

سبزی ها را بخارپز کنید تا نرم شوند. سپس آنها را آبکش نمایید و در مخلوط کن بریزید و مخلوط کنید و در صورت احتیاج، مقداری شیر یا آب به آن بیفزایید تا نرم شوند. حالا می توانید پوره سبزی را به کودک خود بدهید.

غذاهای آلرژی زا برای بچه ها:

سیستم ایمنی بچه ها در سال اول زندگی آنها هنوز تکامل نیافته و در نتیجه این بچه ها بیشتر در معرض آلرژی غذایی قرار دارند. بسیار مهم است که غذا دادن به بچه ها را زودتر از موعد (قبل از 6ماه) شروع نکنید. اگر متوجه شدید کودک شما به ماده غذایی خاصی آلرژی دارد، نباید غذاهای حاوی آن ماده غذایی خاص به کودک داده شوند. در صورتی که کودک، سابقه خانوادگی آلرژی دارد، در دادن موادغذایی آلرژی زا مانند شیر گاو یا شیر بز، ماست و پنیر، تخم مرغ، سویا و محصولات آن، ماهی و گندم به کودک دقت نمایید. برای شروع آنها، از مقدار بسیار کم شروع کنید و پس از دادن آنها به کودک، 5 تا 10 روز صبر کنید و بعد ماده غذایی آلرژی زای دیگر را به اوبدهید. بهتر است بادام زمینی و سایر مغزها و آجیل ها را تا قبل از سن 12ماهگی شروع نکنید.

منبع: دنیای تغذیه شماره 110

منبع: راسخون
انتشار: 19 مهر 1400 بروزرسانی: 19 مهر 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1841

به "پوره هایی برای بچه های8، 7ماهه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوره هایی برای بچه های8، 7ماهه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید