شرایط خاکستری ساخت و ساز مسکن در تهران

به گزارش صنایع 90، رشد پنج درصدی ساخت و ساز در تهران در شرایطی که معاملات مسکن 41 درصد کاهش یافته، می تواند دوره تنفس کوتاه مدتی را برای بازار مسکن پایتخت ایجاد کند.

شرایط خاکستری ساخت و ساز مسکن در تهران

به گزارش، مهرماه امسال برای 5524 واحد مسکونی در شهر تهران، مجوز ساخت صادر شده که نسبت به شهریور امسال و مهرماه پارسال به ترتیب 28 و 5.1 درصد افزایش یافته است. به طور کلی در هفت ماهه نخست امسال 37 هزار و 226 واحد مسکونی بر اساس پروانه های ساختمانی در حال احداث بوده که نسبت به هفت ماهه نخست سال 1397 بالغ بر 8.4 درصد کاهش نشان می دهد.

آمار گویای رسیدن شرایط ساخت و ساز در تهران به حدود یک سوم سال های 1391 و 1392 در زمان رونق بازار مسکن است، اما معاملات نیز تقریبا به همین مقدار کاهش نشان می دهد؛ لذا نگرانی از فشار تقاضا لااقل برای دوره کوتاه مدت وجود ندارد، اما قطعا این شرایط نمی تواند پایدار باشد.

امسال سقف تسهیلات پرداختی به سازندگان در شهر تهران از 110 میلیون تومان برای هر واحد مسکونی به 170 میلیون تومان افزایش پیدا نموده، هرچند سازندگان معتقدند این مبالغ جبران رشد هزینه ها را نمی کند.

محمدمهدی مافی، عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان این که سود های تا 40 درصدی بخش ساخت و ساز در واقع نوعی غلبه بر شرایط تورم عمومی محسوب می گردد به ایسنا گفت: معمولاً در ساخت و ساز های شهری، سود سازندگان از واحد های مسکونی بین 30 تا 40 درصد در مدت زمان دو ساله است. بیش از 40 درصد به ندرت اتفاق می افتد و کمتر از 40 درصد رغبت سرمایه گذاری را پایین می آورد. ولی معمولاً از زمان آغاز تا سرانجام پروژه به طور دائم تورم به سازندگان تحمیل می گردد.

وی میانگین قیمت تمام شده یک واحد مسکونی در شهر تهران را 8.5 تا 9 میلیون تومان دانست و اضافه نمود: با توجه به قیمت متوسط شهر تهران یعنی 12.4 میلیون تومان روی کاغذ، سازندگان 3.5 تا 4 میلیون تومان سود می برند، اما به دلیل افزایش شدید قیمت زمین که مهم ترین مؤلفه در بخش ساخت و ساز محسوب می گردد دیگر نمی توانند پروژه ای همانند آن چه در حال حاضر می فروشند را بسازند و معمولاً سازندگان مجبور به تعریف پروژه های کوچک تر می شوند.

مطابق طرح جامع مسکن برای ایجاد تعادل در بازار مسکن باید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی احداث گردد. اما بر اساس پروانه های ساختمانی، این رقم به 300 تا 350 هزار واحد رسیده و کارشناسان از جمله دلایل جهش قیمت مسکن را به هم خوردن توازن بین عرضه و تقاضا عنوان می نمایند.

مدیر امور اعتباری بانک مسکن با اعلام اینکه هم اکنون افزایش سقف تسهیلات به انبوه سازان در دستور کار قرار ندارد، افزایش سقف تسهیلات را به ابتدای هر سال منوط دانسته و گفت است: هم اکنون در تهران 170 میلیون تومان به انبوه سازان حرفه ای و کسانی که فناوری های نوین را رعایت نمایند برای ساخت هر واحد تعلق می گیرد که این رقم در سال گذشته 110 میلیون تومان بود.

محمد حسن علمداری آخرین شرایط تسهیلاتی که به انبوه سازان اختصاص می یابد را گفت و گفت: در حال حاضر افزایش سقف تسهیلات انبوه سازان در دستور کار بانک مسکن قرار ندارد.

وی اضافه نمود: از ابتدای امسال، با توجه به افزایش قیمت مسکن و تورمی که رخ داد، تسهیلات به مرور و به تدریج افزایش یافت.

علمداری اعلام نمود: هم اکنون در تهران، انبوه سازان حرفه ای و سازندگانی که فناوری های نوین را رعایت نمایند به ازای هر واحد 170 میلیون تومان تسهیلات ساخت دریافت نمایند که سود بازپرداخت آن نیز 18 درصد است.

به گفته وی، در مراکز استان ها و شهر های بالای 200 هزار نفر جمعیت، تسهیلاتی که به انبوه سازان تعلق می گیرد 160 میلیون تومان است و این رقم برای سایر شهر ها 130 میلیون تومان و برای شهر های کمتر برخوردار 110 میلیون تومان برنامه ریزی شده است که قابل پرداخت به انبوه سازان و سازندگان است.

بنا بر اعلام بانک مسکن، در سرانجام هر سال با جلساتی که برگزار و آنالیز هایی که انجام می گردد سیاست های اعتباری سال بعد مشخص می گردد. رقم تسهیلاتی که در سال 1397 به انبوه سازان حرفه ای و کسانی که فناوری های نوین را رعایت می کردند برای تهران 110 میلیون تومان، برای مراکز استان ها و شهر های بالای 200 هزار نفر جمعیت 100 میلیون تومان، برای سایر شهر ها 90 میلیون تومان و برای شهر های کمتر برخوردار 70 میلیون تومان بود.

منبع: ایسنا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 628

به "شرایط خاکستری ساخت و ساز مسکن در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط خاکستری ساخت و ساز مسکن در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید