واکنش به زمزمه های سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین

به گزارش صنایع 90، پس از اجرای طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی، زمزمه هایی مبنی بر سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین به گوش رسید، اما آنطور که مسوولان دولتی اعلام نموده اند فعلا خبری از سهمیه بندی و اصلاح قیمت این فرآورده نفتی نیست و هنوز دولت تصمیم نهایی در این باره را اتخاذ ننموده است.

واکنش به زمزمه های سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین

به گزارش صنایع 90 به نقل از ایسنا، ساماندهی مصرف و قاچاق بنزین فکر احیای کارت سوخت را در دولت ایجاد کرد تا شاید از این طریق وضعیت سوخت در کشور سر و سامان یابد که برای این مساله نیز برنامه های متعددی در نظر گرفته شد و درنهایت میزان سهمیه کارت سوخت جایگاهداران به 20 لیتر در هر بار سوخت گیری کاهش یافت. در این بین، صحبت های زنگنه در ماه گذشته درباره احتمال سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه امسال این شائبه را به وجود آورد که دولت برنامه هایی در این راستا داشته باشد؛ چراکه وی رخ دادن هر اتفاقی در این باره را ممکن دانست.

اما در آخرین اظهار نظرها در این باره، فاطمه کاهی - سخنگوی شرکت پخش فرآورده های نفتی گفت: تاکنون مصوبه ای در این باره ابلاغ نشده است و اطلاعی نیز از برنامه دولت و مجلس در این باره نداریم.

به گفته وی، شرکت پخش فرآورده های نفتی مجری اجرای این طرح است و اگر برنامه ای از سمت دولت و مجلس مصوب و به ما ابلاغ گردد، اجرایی خواهد شد اما تاکنون مصوبه ای ابلاغ نشده است.

چندی پیش هم علی ربیعی - سخنگوی دولت - ضمن اشاره به این که هنوز هیچ سناریویی برای سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین معین نشده است، گفت: چند سناریوی مختلف در این زمینه در دولت مطرح است که سعی کردیم نظر اقتصاددان ها، کارشناسان و جامعه شناسان را هم بگیریم.

به گفته وی، دیدگاه های کارشناسان مالی و اجتماعی به سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه های مالی اعلام شده است. چند سناریو برای اصلاح قیمت مطرح شده، اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.

این صحبت ها در شرایطی است که در حال حاضر ظرفیت فراوری بنزین ایران حدود 110 میلیون لیتر در روز و متوسط میزان مصرف حدود 94 میلیون لیتر در روز اعلام شده است. از سوی دیگر سرانه خودروها در ایران به ازای هر 1000 نفر 240 دستگاه و متوسط مصرف روزانه بنزین در سال 1397 حدود 88 میلیون لیتر بوده است. بر اساس اعلام مؤسسه مطالعات و کنترل ترافیک تهران، مصرف بنزین طی سال های 1390 تا 1397 کمی کمتر از 50 درصد افزایش داشته است.

علاوه بر این، سال گذشته ایران از فهرست کشورهای وارد کننده بنزین خارج شد که همین مساله لزوم توجه به میزان مصرف را بیش تر نموده است. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای کاهش مصرف بنزین می توان در مرحله اول به فراوری و استفاده از خودروهای کم مصرف روی آورد. سیاست بعدی با توجه به حجم ذخایر گاز کشور می تواند برنامه جایگزینی سوخت CNG با بنزین باشد. همچنین گسترش حمل و نقل عمومی یا سیاست های قیمتی نیز می تواند باعث کنترل و کاهش مصرف بنزین باشد.

فرید عامری - مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش - هم در این باره به ایسنا گفت: در سطح کلان این مساله باید به سیاست های قیمتی توجه گردد چرا که تنها این مساله می تواند مسائل موجود در عرضه بنزین را کاهش دهد، اما با توجه به شرایط معیشت مردم در شرایط فعلی افزایش مضاعفی را به خانواده ها وارد می نماید.

وی با بیان این که می توان از کارت سوخت برای اجرای سیاست هایی که زمانی قرار بود اجرایی گردد اما اکنون به دستور مجلس شورای اسلامی متوقف شده است، استفاده کرد، اظهار کرد: اگر زمانی بخواهیم به سمت دو نرخی شدن پیش برویم، کارت هوشمند ابزاری است که می توان برای اعمال این سیاست از آن استفاده کرد.

به گفته عامری، سیاست دو نرخی شدن قیمت بنزین در شرایط فعلی بسیار مناسب است؛ چرا که می توان با سازوکارهایی قیمت را به گونه ای افزایش داد که به تمام اقشار فشار وارد نگردد و این مساله نه تنها عدالت اجتماعی است بلکه موجب افزایش درآمدهای دولتی نیز می گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 3 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 595

به "واکنش به زمزمه های سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش به زمزمه های سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید