هشدار هجوم ملخ ها به فارس

به گزارش صنایع 90، سال جاری با توجه به بارش های کم و خشکی مراتع، احتمالا با هجوم ملخ ها در یک ماه آینده، به مزارع و باغ های فارس به دلیل سبزینگی بالا خسارت قابل توجهی وارد گردد.

هشدار هجوم ملخ ها به فارس

به گزارش خبرنگاران، کارشناس مسئول حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: بعد از سال های 1345 تا 50، حمله مجدد این آفت به ایران و استان فارس از سال 95 آغاز شد و در سه سال متوالی استان فارس مورد هجوم این آفت نهاده شد.

او با اشاره به اینکه این آفت هوشمند از سمت آفریقا، عربستان و کویت به نوار جنوبی کشور و استان وارد می گردد گفت: به منظور مقابله با هجوم این آفت، سال جاری رد یابی و رصد ها از آبان ماه 99 در استان آغاز شد و با ردیابی 1 میلیون و 100 هزار هکتار عرصه کشاورزی و منابع طبیعی، تا به امروز هیچ گونه هجوم یا وجود ملخی در استان مشاهده نشده است.

دبیری از راه اندازی دو آمادگاه مقابله با ملخ در شیراز و شهرستان لامرد و به کار گیری کارشناسان و ادوات سم پاشی و وسایل نقلیه مورد احتیاج برای رصد و ردیابی در سال زراعی جاری اطلاع داد که در مقابله با این آفت با آمادگی لازم وارد عمل شدند.

دبیری اضافه کرد: 14 شهرستان فارس در سال های گذشته با هجوم ملخ ها درگیر شدند.

کارشناس مسئول مبارزه با ملخ سازمان جهاد کشاورزی فارس هم با بیان اینکه ملخ خطرناک ترین آفت مالی دنیاست و می تواند به اندازه وزن خود غذا بخورد گفت: این آفت که در توده های 50، 100 میلیونی یا حتی بیشتر حمله می نماید می تواند در هر نشست، به اندازه هزار گاو تغذیه کند و این عامل خطرناکی برای مزارع و باغات است.

همتی اضافه کرد: سال جاری با توجه به بارش های کم و خشکی مراتع، بیم آن می رود که در صورت هجوم، به مزارع و باغ ها به دلیل سبزینگی بالا خسارت قابل توجهی وارد نمایند.

او با بیان اینکه به دلیل بارش های بیشتر و رطوبت بالا در نواحی غربی استان، احتمال هجوم این آفت به کازرون، ممسنی و رستم در بدو ورود بیشتر است.

همتی از آموزش به کشاورزان و دامداران و حتی عشایر در شناسایی هجوم ملخ اشاره نمود و اضافه کرد: اگرچه جهاد کشاورزی تمهیدات مقابله ای لازم برای هجوم این آفت را اندیشیده است، اما لازم است کشاورزان، باغداران و عشایر در صورت مشاهده هر گونه علامت مبنی بر حضور ملخ از جمله مشاهده ملخ های زرد و صورتی و پراکنش آن ها در اطراف روشنایی های مزارع و چراغ های برق، مراتب را به شماره 1504 و یا نزدیک ترین مروز خدمات رسانی جهاد کشاورزی محل خود اطلاع دهند.

منبع: فرارو
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1618

به "هشدار هجوم ملخ ها به فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار هجوم ملخ ها به فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید