هجوم ملخ های صحرایی به ایران از نیمه دوم اسفند

به گزارش صنایع 90، تهران (پانا) - سازمان حفظ نباتات کشور بیان کرد موج دوم هجوم ملخ های صحرایی به ایران در سال زراعی جاری به علت تغییرات دما با تاخیر و از نیمه دوم اسفندماه شروع می گردد.

هجوم ملخ های صحرایی به ایران از نیمه دوم اسفند

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اضافه نمود: امسال عربستان به لحاظ شرایط دما، خنک تر از معمول بود و از این رو سیکل زندگی، مراحل رشد و حرکت ملخ های صحرایی به تاخیر افتاده است.

سعید تعیین گفت: پیش بینی می کنیم با مساعد شدن دمای پرواز بین 23 تا 24 درجه در عربستان و وزش باد به سمت ایران، در نیمه دوم اسفندهاه هجوم ملخ های صحرایی به ایران از جهت شمال غرب و شمال عربستان آغاز گردد.

وی با بیان این که در سال قبل حمله ملخ های صحرایی از سمت شرق و تا حدی هم از مرکز عربستان صورت گرفت، پیش بینی کرد: امسال استان های هرمزگان، بوشهر، بخشی از خوزستان و جنوب فارس خط اصلی حمله ملخ های صحرایی باشند.

تعیین اضافه نمود: بر اساس اخرین گزارش سازمان فائو، دستجات بسیار فراوانی از ملخ های صحرایی در منطقه بین ریاض تا مرز عربستان با عراق و کویت هستند.

وی گفت: در مرحله دوم، ملخ هایی که اکنون در منطقه ساحل شبه جزیره عربستان با دریای سرخ به صورت تخم و پوره هستند، پس از آن که به مرحله بالدار رسیدند از اواخر اسفند تا اوایل فروردین به سمت منطقه بهاره در جنوب ایران حرکت می نمایند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور به مرحله سوم هجوم دستجات ملخ صحرای به ایران نیز اشاره نمود و اذعان داشت: در موج سوم، ملخ های صحرایی که از شرق آفریقا مانند اتیوپی، اریتره، کنیا و جیبوتی به سمت شبه جزیره عربستان در حال حرکت هستند از اوایل فروردین به بعد به ایران می رسند.

وی اضافه نمود: بنابراین ما در تمام ماه های فصل بهار تا تیرماه درگیر مبارزه با این آفت خواهیم بود و باید مراقب باشیم که تخم ریزی ننمایند، زیرا پس از تخم ریزی در عمق 10 تا 15 سانتی متری خاک، از دسترس خارج می شوند.

تعیین درباره جمعیت ملخ های صحرایی گفت: دستجات ملخ های صحرایی، ابعاد مختلف دارند و می توانند در ابعاد سه کیلو متر در دو کیلو متر یا 10 کیلومتر در 20 کیلومتر باشند.

وی ادامه داد: کوچکترین دستجات ملخ صحرایی در ابعاد یک کیلومتر مربع هستند و در این سطح، تعدادشان به طور متوسط 80 میلیون تا 100 میلیون عدد است.

تعیین اضافه نمود: دستجات ملخ در ابعاد یک کیلومتر مربع می توانند در یک روز غذای 35 هزار نفر را بخورند.

وی درباره شیوه مبارزه در امسال گفت: امسال یک بخشی از ملخ ها به صورت نابالغ و بخشی به صورت بالغ وارد کشور می شوند و بنابراین سطح بیشتری از مبارزات ما در دشت ها با استفاده از سمپاش ULV خواهد بود.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور خاطر نشان کرد که در سال زراعی گذشته بیشتر ملخ ها در مناطق کوهپایه و کوهستانی بودند و از این رو 50 درصد مبارزه با سیستم های سمپاشی معمولی انجام شد.

وی درباره عملکرد سمپاش ها گفت: با هر دستگاه سمپاش ULV می توان در روز بین 200 تا 300 هکتار عملیات سمپاشی انجام داد.

تعیین اضافه نمود: در حال حاضر 120 دستگاه سمپاش ULV در جنوب کشور داریم.

وی درباره سمپاش توربینی زراعی و باغی نیز گفت: با این دستگاه ها در روز بیشتر از 25 تا 30 هکتار نمی توان سمپاشی کرد.

تعیین اذعان داشت: سمپاش های توربینی زراعی و باغی محلول پاش هستند و در جنوب کشور که دمای هوا به 40 تا 60 درجه در اردیبهشت و خرداد می رسد، نمی توان محلول پاشی کرد، زیرا اثربخشی آن کم می گردد.

وی درباره اعتبارات مبارزه با ملخ صحرایی نیز گفت: تا آخر اسفندماه 15 میلیارد تومان از محل ستاد بحران کشور در اختیار سازمان حفظ نباتات به صورت نقدی و غیر نقدی قرار خواهد گرفت.

تعیین ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت، سازمان برنامه و بودجه، ستاد بحران کشور و نمایندگان مجلس مبلغ 100 میلیارد تومان نیز در نیمه دوم فروردین و 100 میلیارد دیگر هم در اردیبهشت ماه به درخواست این سازمان برای مبارزه با ملخ صحرایی و خرید سم، سمپاش، سوخت و سایر امکانات اختصاص یابد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1535

به "هجوم ملخ های صحرایی به ایران از نیمه دوم اسفند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هجوم ملخ های صحرایی به ایران از نیمه دوم اسفند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید