معرفی سواحل چابهار و سواحل مکران

به گزارش صنایع 90، سواحل چابهار در امتداد دریای عمان در جنوب شرقی کشورمان واقع شده است و از جاذبه های دیدنی مشهور استان سیستان و بلوچستان محسوب می گردد. سواحل مکران چابهار جذابیت های طبیعی بسیاری دارد که همین موضوع باعث شده در سال های اخیر بسیاری از گردشگران در فصل های مختلف سال به این منطقه بکر و دیدنی سفر نمایند و از تماشای این حجم زیبایی طبیعی در کشور شگفت زده شوند. جاذبه های طبیعی سواحل چابهار فرصت مناسبی برای ورود گردشگران خارجی به ایران می باشد، این سواحل نقطه اتصال کشورمان به آب های آزاد اقیانوس هند است.

معرفی سواحل چابهار و سواحل مکران

تماشای طلوع و غروب خورشید از سواحل مکران چابهار یکی از جذابیت های سفر به این منطقه برای دنیاگرد های داخلی و خارجی می باشد. برای سفر به چابهار می توانید از سایت خبرنگاران بلیط پرواز و هتل محل اقامت خود را با برترین قیمت و در اسرع وقت رزرو نمایید، در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران قصد داریم شما را بیشتر با شگفتی های بی نظیر سواحل چابهار آشنا کنیم، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

لذت قایق سواری در سواحل چابهار

سواحل مکران چابهار به خط ساحلی ایران در محدوده دریای عمان اطلاق می شود، این سواحل سحرآمیز و زیبا در جنوب شرقی کشورمان قرار دارند. سواحل منحصر به فرد چابهار همانند یک نقاشی زیبا هستند و بی شک لذت قایق سواری در این سواحل یکی از خاطرات فراموش نشدنی شما از سفر به این منطقه زیبا خواهد بود. معروفیت سواحل مکران چابهار به گذشته های دور بر می شود تا جایی که یکی از مورخان یونانی در قرن پنجم میلادی در کتاب خود از سواحل چابهار نام برده و در خصوص جاذبه های طبیعی و سواحل این منطقه مطالبی ذکر نموده است.

در این سواحل تعداد جاذبه های طبیعی شگفت انگیز به قدری زیاد است که شاید بازدید از همه آنها چند روزی زمان شما را بگیرد، ساحل درک، ساحل صخره ای بریس، ساحل شب تابی بندر تنگ، ساحل تیس و ساحل دریاچه لیپار از جمله مشهورترین سواحل چابهار است که در ادامه در خصوص بعضی از این سواحل شگفت انگیز بیشتر به شما می گوییم.

1. ساحل بریس در چابهار

بندر صیادی بریس در سواحل چابهار را می توان به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های این منطقه معرفی کرد، بخشی از ساحل بریس در چابهار به صیادی و پهلوگیری قایق ها اختصاص یافته است و قسمت دیگر آن مکانی مرتفع برای تماشا چشم انداز ها چشم نواز دریای عمان می باشد. ساحل بریس حدود 60 کیلومتر با مرکز شهر چابهار فاصله دارد و شغل اغلب مردم خونگرم و مهمان نواز ساکن این منطقه صیادی است. شنیدن صدای مرغان دریایی که در ساعت های مختلف روز در کنار این ساحل پرواز می کنند و تماشای لنج هایی که در این بندر صیادی پهلو گرفته اند از جمله جذابیت های بازدید از بندر بریس برای گردشگران محسوب می شود. این منطقه همانند سایر بخش های سواحل چابهار آب و هوای بسیار گرمی دارد و روزها در آنجا آفتاب بسیار سوزان است.

به همین علت به کسانی که قصد بازدید از این ساحل را دارند به صورت جدی توصیه می کنیم که حتما کرم های ضد آفتاب قوی همراه خود داشته باشند تا پوست آنها از آفتاب سوزان این منطقه در امان بماند. ساحل بریس که به ساحل تراسی هم معروفیت دارد از صخره ای ترین سواحل دریای عمان می باشد که در امتداد آن دیواره های صخره ای بلندی وجود دارد که از یک سو در دریا پیش رفته و از سویی دیگر در نزدیکی ساحل و در امتداد اسکله ادامه دارند. همین موضوع باعث شده وقتی موج دریا با فشار از میان صخره های ساحلی به بالا می پاشد، چشم انداز ای تماشایی برای عکاسی رقم بخورد. ارتفاع موج های خروشان در این ساحل زیبا و رویایی بعضا به 15 متر هم می رسد که در نوع خود بی نظیر است.

2. ساحل روستای درک چابهار

ساحل روستای درک چابهار یکی از بکرترین و تماشای ترین چشم انداز ها طبیعی ایران در سواحل چابهار استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود، این ساحل سحرآمیز در واقع کویری است که در انتهایش دریا قرار گرفته است. روستای درک مرز بین بندر عباس و بندر چابهار می باشد، ساحل روستای درک چیزی شبیه رویاها و افسانه ها است، شما پس از ورود به روستا درک باید تپه های شنی را پشت سر بگذارید تا به ساحل آرام درک برسید، صدای امواج دریا به خوبی در فضای این ساحل رویایی طنین انداز است و محیط بسیار آرامش بخشی دارد. این منطقه ترکیب جذابی از دریا در کنار کویر می باشد که چشم هر بیننده ای را از تماشاش شگفت زده می نماید.

برای رفتن به ساحل درک باید از کیلومتر 170 غرب چابهار به سمت کنارک بروید، ساحل درک در فاصله 120 کیلومتری کنارک قرار گرفته است. این ساحل کویری لقب تمیزترین ساحل ایران را هم به خود اختصاص داده است.

3. ساحل تیس چابهار

اگر در سفر به چابهار زمان شما محدود است و فقط فرصت بازدید از بعضی منطقه ها را دارید، حتما به ساحل تیس چابهار سر بزنید. این ساحل دارای یک مجتمع سرگرمیی بزرگ و زیبا است که امکانات متنوع آبی زیادی را هم در خود جای داده و برای سرگرمی با خانواده بسیار ایده آل می باشد. این ساحل زیبا در نزدیکی روستای باستانی تیس در کیلومتر 5 جاده چابهار به کنارک واقع شده و به علت نزدیکی به منطقه مسکونی امنیت بالایی دارد.

روستا و ساحل تیس چابهار یکی از جاذبه های مشهور سواحل مکران است که گردشگران را از منطقه ها مختلف ایران و دنیا به این منطقه می آورد، روستای تیس قدمتی در حدود 2500 سال دارد و در دوره حکومت هخامنشیان به عنوان پلی برای داد و ستد بین تجار هند، آسیای شرقی و ایران بنا شده است. چشم انداز ها صخره ای این ساحل از جاذبه های مشهور و افسانه ای سواحل مکران چابهار محسوب می شود.

4. ساحل شب تابی در بندر تنگ چابهار

سواحل شب تابی، بله کاملا درست متوجه شده اید این سواحل زیبا در طول شب کاملا روشن و درخشان است، ساحل شب تابی در بندر تنگ چابهار بزرگترین بندر این منطقه قرار گرفته است. علت درخشش این ساحل در طول شب فعالیت نوعی از فیتوپلانکتون ها است که باعث خلق چنین چشم انداز شگفت انگیزی می شود، گاهی اوقات جذب یک طعمه و یا حتی پیدا کردن یک جفت، علت اصلی این پدیده حیرت انگیز است.

چشم انداز سواحل شب تابی در چابهار شب ها بسیار خیره کننده و رویایی می باشد، همانند این ساحل را می توانید در جزیره هنگام هم مشاهده کنید، حتما در زمان سفر به سواحل مکران یک شب را در کنار سواحل شب تابی بندر تنگ کمپ بزنید و از تماشای چشم انداز ها زیبای آب های درخشان این منطقه سحرآمیز لذت ببرید. سواحل شب تابی در کیلومتر 80 جاده چابهار به کنارک در روستای تنگ واقع شده است. البته باید این نکته را هم باید بگوییم که ساحل پلانکتون های چابهار همیشگی نیست و باید در فصل خاصی از سال به آنجا بروید تا شاهد رخ داد شب تابی این ساحل باشید.

5. ساحل لاک پشت ها

ساحل گواتر منطقه ای منحصر به فرد در سواحل چابهار محسوب می شود که اغلب در روزهای ابتدایی فصل بهار میزبان لاک پشت های ماده در این منطقه است، لاک پشت ها برای تخم گذاری به این منطقه می آیند و اغلب در اواسط بهار بچه لاک پشت ها را می توان در این ساحل از نزدیک دید که در حال رفتن به سمت دریا هستند به همین علت ساحل گواتر به ساحل لاکپشت ها هم معروفیت یافته است. اگر در سفر خود به چابهار به این نقطه سر زدید توجه داشته باشید که به لاک پشت ها آسیبی نرسانید، این موجودات بسیار ترسو و آسیب پذیر هستند.

6. اسکله و ساحل کنارک

اگر با هواپیما راهی چابهار شوید در شهر کنارک از هواپیما پیاده خواهید شد و همین موضوع علت افزایش گردشگران این منطقه است، این شهر کوچک میزبان بزرگ ترین اسکله صیادی ایران به طول 5 کیلومتر می باشد. اسکله و ساحل کنارک یکی دیگر از بی نظیرترین جاذبه های گردشگری سواحل مکران چابهار محسوب می شود، علت اصلی جذابیت و متفاوت بودن این ساحل را می توان لذت قایق سواری در آن اعلام کرد.

ساحل کنارک در امتداد شهر قرار گرفته و قدم زنان از خیابان می توانید خود را به ساحل برسانید، چشم انداز این ساحل مشرف به اقیانوس و آب های آزاد است. ساحل کنارک در بین مردم خونگرم و مهمان نواز این منطقه معروفیت زیادی دارد و اغلب لنج های صیادی در این اسکله پهلو می گیرند.

7. ساحل دریاچه لیپار

ساحل دریاچه لیپار جز شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی سواحل چابهار است. دریاچه صورتی لیپار در روستای رامین در فاصله 15 کیلومتری از جاده چابهار به بندر گواتر واقع شده است و جز جاذبه های سحرآمیز سواحل مکران چابهار محسوب می شود. دریاچه لیپار یکی از تماشای ترین و در عین حال عجیب ترین بخش های سواحل مکران چابهار است که معروفیت دنیای دارد. علت اصلی جذابیت این دریاچه برای گردشگران رنگ صورتی و خاص این دریاچه می باشد که به علت فعالیت نوع خاصی از پلانگتون ها در بستر دریاچه پدید آمده و موجب شگفتی گردشگران شده است. علاوه بر پلانگتون هایی که آب این دریاچه را صورتی رنگ نموده اند، موجودات دیگری هم در بستر این دریاچه طبیعی زیست می کنند.

8. قدم زدن در امتداد دریای عمان

قدم زدن در امتداد دریای عمان یکی از جذابیت های سفر به استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود، سواحل مکران چابهار قسمت هایی از جنوب غربی پاکستان و جنوب شرقی ایران را پوشش می دهد و به آب های آزاد هم راه دارد و همین موضوع بر اهمیت مالی و سیاسی این منطقه افزوده است. سواحل چابهار آنقدر جذابیت طبیعی دارد که اگر کمی به آن توجه شود، تبدیل به یکی از قطب های اکوتوریسم ایران خواهد شد.

در سواحل مکران چابهار تقریبا همه چیز بکر و دست نخورده است و هر نقطه از این سواحل با جاذبه هایی که دارد مسافران را شگفت زده می نماید. در سواحل زیبای چابهار شما می توانید مجموعه ای از شگفتی های دنیا را از نزدیک ببینید، بسیاری از آثار طبیعی این منطقه در دنیا کم نظیر یا بی نظیر می باشد و همین موضوع سبب شده بسیاری از گردشگران با وجود امکانات محدود اقامتی در این منطقه، برای بازدید از جاذبه های طبیعی سواحل مکران چابهار عزم سفر به این منطقه را داشته باشند تا قدم زدن در امتداد دریای عمان را تجربه کنند.

9. برترین زمان سفر به سواحل چابهار

شما در تمامی فصل های سال می توانید خود را به استان سیستان و بلوچستان برسانید و از این سواحل زیبا و جاذبه های شگفت انگیزش تماشا کنید. این منطقه در هر فصلی زیبایی های خاص خودش را دارد، هر زمانی که به سواحل صخره ای و یا ماسه ای این منطقه قدم بگذارید، صحنه های بی نظیر و مهیج را می توانید از نزدیک ببینید و از جمع شدن این همه جاذبه طبیعی در سواحل چابهار هیجان زده شوید.

بسیاری از علاقه مندان سفر در خصوص برترین زمان سفر به سواحل چابهار سوال می کنند، در جواب این افراد باید بگوییم که اگر مسئله ای با گرمای هوا و آفتاب سوزان این منطقه ندارید، تمامی فصل های سال برای سیر و سفر به این سواحل مناسب است ولی اگر از گرما دوری می کنید، فصل زمستان برای رفتن به این سواحل فرصت مناسبی محسوب می شود. اواخر فصل پاییز تا ماه های بهمن و یا اسفند زمان ایده آلی برای سفر به سواحل مکران چابهار است.

سوالات متداول درباره سواحل چابهار

1. سواحل مکران در کدام استان ایران واقع شده است؟

سواحل مکران در جنوب شرقی کشورمان در محدوده شهر چابهار استان سیستان و بلوچستان واقع شده و یکی از زیباترین سواحل اقیانوسی دنیا است.

2. معروفترین سواحل شهر چابهار کدام است؟

ساحل و اسکله بریس، ساحل گواتر، ساحل شب تابی، ساحل درک، ساحل و اسکله کنارک از جمله معروفترین سواحل مکران چابهار است.

3. چه زمانی برای سفر به سواحل چابهار بهتر است؟

سواحل چابهار همانند سایر بخش های جنوبی کشورمان در ایام مختلف سال آب و هوای گرم و شرجی دارد، برترین زمان برای سفر به این منطقه اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار است.

جمع بندی درباره سواحل چابهار

سواحل مکران در شهر زیبای چابهار با داشتن سواحل صخره ای، ماسه ای و مرجانی بی نظیر یکی از جذابترین بخش های کشور محسوب می شود. سواحل چابهار از مرز استان هرمزگان تا مرز پاکستان ادامه دارد، تنها بندر اقیانوسی کشورمان هم در این منطقه از استان سیستان و بلوچستان واقع شده است و به لحاظ گردشگری، مالی و سیاسی برای کشورمان منافع زیادی دارد و باید به درستی از فرصت های این منطقه زیبا و تماشایی استفاده کرد. در این مقاله تمام کوشش خود را کردیم تا شما را با سواحل زیبای مکران چابهار در جنوب شرقی کشورمان بیشتر آشنا کنیم. برای رزرو هتل و یا خرید بلیط هواپیما به مقصد سواحل چابهار می توایند به سایت خبرنگاران مراجعه نمایید و فقط با چند کلیک ساده در هر ساعتی از شبانه روز که تمایل داشتید هتل و بلیط پرواز خود را با برترین نرخ تهیه نمایید و راهی چابهار در استان سیستان و بلوچستان شوید.

منبع: الی گشت
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2221

به "معرفی سواحل چابهار و سواحل مکران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی سواحل چابهار و سواحل مکران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید