مهمترین ظرفیت های همکاری مشترک میان ایران و چین

به گزارش صنایع 90، همکاری راهبردی ایران و چین امری اساسی و کلیدی و گامی موثر در جهت اجرای وظایف بین المللی در مبارزه با پدیده شوم تروریسم، تقویت امنیت مشترک دو ملت و امنیت بین المللی، ایجاد ثبات، ارتقای احترام و منزلت چین، و توسعه صلح و آرامش خواهد بود.

مهمترین ظرفیت های همکاری مشترک میان ایران و چین

با خرید تور چین ارزان سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، سفر رسمی دو روزه آقای شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین درصدر یک هیأت عالیرتبه به تهران و دستیابی به توافقی که حاصل آن امضاء 17 سند و یادداشت تفاهم همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی، تجاری، زیست محیطی، قضایی و فرهنگی بوده، بیانگر عزم و اراده مشترک مقامات دو کشور مبنی بر تقویت و تعمیق روابط در دوره پسا برجام بوده است. عزم و اراده ای که با صدور بیانیه مشترک جامع راهبردی تهران-پکن به نمایش درآمده و فصل نوینی را در همکاری های راهبردی دو کشور نوید می دهد.

اکنون این سوال مطرح است که آیا دو طرف از دیدگاه یکسان، منافع مشترک و انگیزه لازم برای ورود به مرحله جدیدی از همکاری، یعنی همکاری برای توسعه ثبات منطقه ای و مبارزه علیه عوامل ناامنی، شامل تروریسم و افراطی گری خشونت بار برخوردارند؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت ثبات و امنیت از عوامل زیرساختی و ضروری برای یک رویکرد دراز مدت و راهبردی برای هر نوع همکاری اقتصادی و سرمایه گذاری مشترک است و اقدام در این زمینه یک ضرورت اولیه و همزمان، یک مزیت برای روابط جاری تهران- پکن تلقی می گردد.

از مهمترین ظرفیت های همکاری مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، افراطی گری و جنایات سازمان یافته است که امروزه داعش بعنوان بارزترین و جامع ترین مصداق آن شناخته می گردد. داعش ، پدیده ای ضد امنیتی و بی ثبات ساز است که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران و بنا به دلایل غیر قابل انکار، فراوری مشترک آمریکا و بعضی از کشورهای منطقه است و کلکسیونی از انواع جنایات علیه بشریت را در پرونده سیاه و قطور خود دارد.

این گروه تروریستی به مانند اصل پدیده شوم تروریسم و به لحاظ طبیعت و ماهیت آن که نه مرز می شناسد و نه منطق؛ و نه دین دارد و نه اخلاق، ظرفیت گسترش به سایر نقاط جهان را دارا بوده و هم اکنون نیز ناامنی را به دورترین نقاط اروپا، آفریقا و آسیا کشانده است. طبعاً چین نیز از این آفت بزرگ چه به عنوان یک معضل داخلی و یا عامل موثر بر روابط خارجی آن کشور مستثنی نخواهد بود.

علاوه بر این، جهات متعدد زیر نیز ایجاب می کند آن کشور در مبارزه صادقانه و همه جانبه علیه تروریسم و افراطی گری در منطقه غرب آسیا حضوری فعال تر و همکاری موثرتر داشته باشد:

بعد اخلاقی، انسانی و ارزشی

مبارزه با گروه های سازمان یافته تروریستی- که میلیون ها انسان بیگناه را آواره و بی خانمان ساخته، صدها هزار نفر را با فجیع ترین شرایط به کام مرگ فرستاده و بدیهی ترین ضوابط انسانی واخلاقی را آشکارا زیر پا گذارده است- برای افزایش احترام و ارتقاء صندلی چین به عنوان یک قدرت ارزش گرا اهمیت دارد و تقویت این حضور و همکاری را ضروری تر از گذشته می کند.

پکن به عنوان یکی از فعالترین بازیگران بین المللی در عرصه دیپلماسی عمومی به دنبال ارائه تصویر یک کشور متمدن، با فرهنگ، محبوب و در نتیجه توسعه ارزش های چینی است.

از سوی دیگر، چین دارای روابط مهم و گسترده سیاسی و اقتصادی با بعضی از کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای است که بطور مستقیم و غیر مستقیم در تاسیس، گسترش و حمایت همه جانبه از گروه های تروریستی و خشونت طلب مانند داعش دخیل بوده و در استمرار حیات آنها نقش دارند. اکنون چین می تواند از نفوذ سیاسی و اقتصادی اش بهره برده و این کشورها را به اصلاح سیاست های غلط گذشته و قدم گذاردن در جهتی که به امنیت و ثبات و صلح وتوسعه کشورهای منطقه می انجامد، ترغیب و تشویق و احیاناً وادار نماید. عربستان سعودی از این دست کشورهاست که نقطه مرکزی حمایت های فکری، اقتصادی و لجستیکی این گروه ها و کانون اصلی صدور اندیشه های افراطی و تروریستی داعش و امثال آن است؛ کشوری که جهت نادرست و پر مخاطره ای حمایت از داعش را انتخاب کرده که منطقه را به ورطه ناامنی و بی ثباتی کشانده است.

بعد اقتصادی

چین به عنوان دومین قدرت برتر اقتصادی جهان با چشم انداز تبدیل شدن به نخستین قدرت جهان طی سال های آینده، در کوشش است تا حضور اقتصادی خود را در نقاط مختلف جهان و بویژه در آسیای غربی، آسیای مرکزی و خلیج فارس گسترش دهد. احتیاج به یادآوری نیست که امنیت و ثبات مهمترین پیش شرط، ضروری ترین ابزار و اساسی ترین زمینه برای هر گونه همکاری مداوم اقتصادی، تعریف چشم اندازهای راهبردی برای سرمایه گذاری، برنامه ریزی مشترک برای توسعه و پیشرفت اقتصادی و رفاه و آسایش یک ملت، یک منطقه و نیز تمامی جهان به عنوان یک کل لایتجزا است. بدون امنیت پایدار، طرح های اقتصادی فراوانی بر زمین مانده و ملت ها و جهان از آثار و فواید آنها بی بهره خواهند گشت.

ایده های رئیس جمهور چین و طرح های بزرگی چون جاده ابریشم و یک جاده، یک کمربند که دارای ابعاد مختلف و مهم سیاسی اقتصادی و امنیتی است - و چنانچه بخوبی مدیریت گردد می تواند تأمین کننده منافع کلیه کشورهای دخیل در آن و حتی فراتر از آن باشد - صرفا در پرتو امنیت پایدار و ثبات افزون تر در منطقه قابلیت اجرا می یابند.

تأمین و تضمین چنین امنیتی در سطح منطقه و فرا منطقه نیز احتیاجمند برداشتن گام های جدی تر، پذیرش مسئولیت و ایفای نقش فعال تر و گسترده تراز سوی جمهوری خلق چین است.

بعد حقوقی و بین المللی

در سال 1994 مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی قطعنامه مهمی بر اهمیت اقدام جمعی کشورها برای غلبه بر تهدیدها علیه دولت ها و مردم که ناشی از تروریسم در تمام اشکال و تجلیات آن می گردد، تأکید کرد. ضمیمه این قطعنامه اعلامیه ای درباره امحای تروریسم بین المللی بود. چین به عنوان عضو دائم و بزرگ شورای امنیت، مسئولیت حقوقی و بین المللی دارد که به مبارزه جهت امحای انواع تهدیدات تروریستی علیه دولت ها و ملت ها یاری کند. پکن، اگرچه گام هایی در این جهت برداشته، اما از کشوری با قابلیت ها و توانمندی هایی مانند چین انتظار بیشتری می رود.

مواردی که بدان اشاره شد، از جمله دلایلی است که ایفای نقش موثرتر طرف چینی را در مبارزه با عوامل و ریشه های ناامنی در منطقه و جهان به یک ضرورت راهبردی و اجتناب ناپذیر تبدیل می سازد. ملت های منطقه و فراتر از آن نسبت به ائتلاف های نمایشی و فریبکارانه ضد داعش آمریکایی سعودی کاملاً بی اعتماد و آن را فراری رو به جلو می دانند. آنچه که آنان انتظار دارند مبارزه جدی، موثر، همه جانبه و صادقانه با تروریسم است؛ جهتی، که جمهوری اسلامی ایران در آن پیشگام بوده و آثار ملموس آن در برابر دیدگان جهانیان واقع شده است.

همکاری راهبردی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در این جهت، امری اساسی و کلیدی و گامی موثر در جهت اجرای وظایف بین المللی در مبارزه با این پدیده شوم، تقویت امنیت مشترک دو ملت و امنیت بین المللی، ایجاد ثبات، ارتقای احترام و منزلت چین، و توسعه صلح و آرامش خواهد بود.

سید محمد علی حسینی- سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه

منبع: تسنیم
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 718

به "مهمترین ظرفیت های همکاری مشترک میان ایران و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین ظرفیت های همکاری مشترک میان ایران و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید