مصرف بی رویه غذاهای حاوی کلسترول ممنوع

به گزارش صنایع 90، مصرف بی رویه غذاهای حاوی کلسترول در هوای آلوده توان سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد.

مصرف بی رویه غذاهای حاوی کلسترول ممنوع

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، سید ضیاءالدین مظهری عضو انجمن تغذیه ایران روز چهارشنبه گفت: به وسیله تنفس هوای آلوده و مصرف بی رویه غذاهای حاوی کلسترول آلودگی های ویروسی، قارچی، باکتریایی، گازهای سمی رادیکال های آزاد در سیستم ایمنی بدن نفوذ یافته و منجر به تضعیف آن می گردد.

وی گفت: فلزات سنگین همچون سرب، جیوه در هوای آلوده باعث کاهش توان سیستم ایمنی می شوند و سرب حاصل از سوخت ناقص موتور خودروها و کارخانه ها، موجب مصرف غذاهای پرورش یافته در این هوای آلوده و کند شدن پاسخگویی و عکس العمل سلول های ایمنی را فراهم می سازد.

مظهری ادامه داد: همچنین جیوه و سایر فلزات سنگین وارده به وسیله فاضلاب های راهنمایی شده کارخانجات به کانال های آب رودخانه ها، برکه ها، دریاچه ها و دریاها، ارزشمندترین منبع پروتئین و مفیدترین تامین نماینده ید، سلنیوم، کلسیم، آهن و ویتامین های A، D و گروه B را زیر سوال برده و به علت اثرات زیانبار جیوه بر مغز و اعصاب تاثیر می گذارد.

این متخصص تغذیه توصیه کرد: همه گروه های سنی باید در ایامی که هوا آلوده است، برای عدم تضعیف سیستم ایمنی بدن ویتامین ها و پروتئینها را از مواد غذایی مفید مانند گوشت بوقلمون، سیب زمینی هویج، اسفناج، طالبی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و انبه دریافت نمایند.

مظهری ادامه داد: همه میوه های تازه بخصوص مرکبات و انواع سبزی های تازه نیز کمبودهای ویتامین C را جبران می نماید و جهت تامین مواد مغذی مفید برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی به منظور افزایش توان مبارزه با هر نوع آلودگی هوا، غذا و مایعات استفاده ، متعادل و متنوع از همه گروه های هرم غذایی و تنوع بخشیدن به مواد غذایی مصرفی در هر گروه توصیه می گردد.

این عضو انجمن تغذیه ایران گفت: مردم در انتخاب، تهیه و خرید مواد غذایی مورد احتیاج دقت بیشتری داشته باشند و از خرید مواد بی ارزش فاقد استاندارد، تاریخ فراوری و یا بدون نام و نشان خودداری نموده و در صورت مشاهده تغییر در طعم، رنگ و ظاهر مواد غذایی از مصرف آن پرهیز نمایند.

به گفته مظهری، از نگهداری و مصرف مواد غذایی رو به فساد جدا خودداری نمایند و تغییرات در رنگ، بو و طعم اولیه نیز دلیل دیگری برآلودگی و فساد ترکیبات مواد غذایی محسوب می گردد.

وی اضافه کرد: قارچ و کپک های ایجاد شده روی مواد غذایی، نشان دهنده آلودگی غذاها بوده و حتی ممکن است نوع کپک آن بسیار خطرناک، سرطان زا و مرگ آور باشد، به خصوص اگر روی غلات، حبوبات، پسته، بادام و بادام زمینی کپک مشاهده گردد، ممکن است از نوع قارچ یا کپک فراورینماینده سم خطرناک آفلاتوکسین باشد که سرطان زا و مرگ آور است.

به این متخصص تغذیه، باید از مصرف انواع غذاهای نیمه سفت، مایونز، انواع سس های خانگی و یا آماده، سالادهای تهیه شده با کرم، خامه، سوپ های آماده و یا تهیه شده با خامه یا خوراک هایی که با به کارگیری ادویه های معطر و چاشنی های مختلف ممکن است دارای انواع میکروب ها بوده و طعم نامطلوب آنها پوشانیده شده باشد، پرهیز کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1299

به "مصرف بی رویه غذاهای حاوی کلسترول ممنوع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصرف بی رویه غذاهای حاوی کلسترول ممنوع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید