طرز تهیه سمبوسه به 5 روش سریع بهتر از فست فودی

به گزارش صنایع 90، کمتر کسی را می توان پیدا کرد که سمبوسه، این غذای اصیل جنوبی و البته خوشمزه را نشناسد و دوست نداشته باشد. با اینکه روش اصیل طبخ سمبوسه را باید در میان مردمان خونگرم جنوب کشور پیدا کنیم، با این حال این غذا در سرتاسر کشور توسعه پیدا نموده و با توجه به گستردگی اش، به روش های گوناگونی طبخ می گردد. پیش از این، طرز پخت سمبوسه گوشت و قارچ و سمبوسه سیب زمینی را آنالیز کردیم. بعلاوه، با نحوه پخت سمبوسه پیتزایی با سوسیس و کالباس نیز آشنا شدیم. در این مطلب به 5 روش دیگر تهیه سمبوسه یعنی سمبوسه با مرغ و ذرت، سمبوسه با سوسیس بندری، سمبوسه با سبزیجات رژیمی و سمبوسه به روش هندی (پنجابی) می پردازیم و طرز تهیه سمبوسه با خمیر به جای نان را هم آموزش می دهیم.

طرز تهیه سمبوسه به 5 روش سریع بهتر از فست فودی

طرز تهیه سمبوسه با مرغ و ذرت

طرز تهیه سمبوسه با مرغ و ذرت، غذایی است که احتمالا کمتر کسی شنیده و امتحان نموده است. با این حال در خوشمزگی، چیزی از روش های دیگر کم ندارد و یک تجربه فرق دارد که احتمالا غافلگیرتان می نماید.

مواد اولیه برای طرز تهیه سمبوسه با مرغ و ذرت

  • سینه مرغ 1 عدد
  • سیب زمینی میانه 1 عدد
  • پیاز میانه 1 عدد
  • ذرت شیرین 200 گرم
  • جعفری تازه 100 گرم
  • پیازچه (در صورت تمایل) 50 گرم
  • نان لواش یا خمیر یوفکا به تعداد لازم
  • روغن مخصوص سرخ کردنی به مقدار لازم
  • ادویه کاری نصف قاشق چای خوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سمبوسه با مرغ و ذرت

1. پختن مرغ

برای تهیه سمبوسه با مرغ و ذرت متفاوت و خوشمزه، ابتدا ضروری است مرغ را آب پز کنیم. برای این کار، سینه مرغ را در یک قابلمه با مقدار میانه قرار می دهیم. روی مرغ یک تا یک و نیم لیوان آب می ریزیم و برای اینکه طعم مطبوعی بگیرد و بوی ناخوشایندی نداشته باشد، آن را همراه با یک عدد پیاز کوچک، یک حبه سیر، یک عدد برگ بو و نمک و زردچوبه می پزیم.

در این مرحله برای پختن مرغ حدود یک ساعت زمان ضروری است. البته در این بین گه گاه به قابلمه سر بزنید و مطمئن شوید که تمام آب مرغ تبخیر نشده است. اگر آب تبخیر شده اما مرغ هنوز نپخته بود، مجددا به قابلمه آب اضافه کنید.

بعد از اینکه سینه مرغ کاملا پخت، آن را از قابلمه خارج نموده و با یاری چنگال یا دست، ریش ریش کنید. از آب مرغ به جامانده در قابلمه هم می توانید در پخت غذاهای دیگر مثل انواع سوپ یاری بگیرید، یا آن را به فریزر منتقل نموده و برای مدت طولانی تری نگهداری کنید.

2. پختن سیب زمینی

در طول مدتی که مرغ می پزد، سیب زمینی را هم در یک قابلمه جداگانه همراه با آب روی حرارت گذاشته و اجازه بدهید سیب زمینی هم به مدت یک ساعت بپزد. در انتها پخت، یک چنگال را در سیب زمینی فرو کنید تا از پخته شدن آن مطمئن شوید. سپس سیب زمینی را پوست کنده و به صورت نگینی درشت خرد کنید.

3. آماده کردن و تفت دادن مواد

پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید. یک ماهیتابه را روی حرارت میانه گذاشته و پیاز را همراه با کمی روغن مایع مخصوص سرخ کردنی، سرخ کنید.

چنانچه از کنسرو ذرت آماده استفاده می کنید، آن را هم آبکش کنید. بعد از اینکه پیازها خوب سرخ شدند، سینه مرغ ریش ریش شده، سیب زمینی پخته نگینی خرد شده، ذرت، جعفری، پیازچه (در صورت تمایل) و ادویه ها را هم به ماهیتابه اضافه کنید. همه مواد را مخلوط کنید تا خوب باهم ترکیب بشوند و تفت بخورند.

پس از اینکه آبِ سبزیجات کشیده شد، تابه را از روی حرارت بردارید. در این مرحله می توانید در صورت تمایل، کمی هم پنیر پیتزا به ترکیب اضافه کنید.

4. پیچیدن و سرخ کردن سمبوسه ها

برای پیچیدن سمبوسه ها، هم می توانید از نان لواش (ترجیحا نان لواش ماشینی) و هم خمیر یوفکا بهره ببرید. چنانچه انتخابتان گزینه دوم است، خواندن مطلب طرز تهیه خمیر یوفکای خانگی به شما یاری می نماید تا آن را در خانه و با صرف هزینه کمتر تهیه کنید.

نان یا خمیر یوفکا را ابتدا به صورت مستطیل های بلند ببُرید، سپس ضلع کوتاه تر مستطیل را به صورت مورب تا بزنید تا مثلثی شکل گردد. داخل مثلث را با مقداری از مواد پر کنید و سپس به پیچیدن ادامه دهید تا سمبوسه شما شکل بگیرد.

پس از پیچیدن تمام سمبوسه ها، در یک ماهیتابه یا قابلمه گود، روغن را خوب داغ کنید. سپس سمبوسه ها را یکی یکی داخل روغن انداخته، پس از گذشت یکی دو دقیقه، آن ها را زیر و رو کنید تا هر دو طرفشان خوب سرخ گردد. سپس همراه با سس دلخواه سرو کنید.

طرز تهیه سمبوسه با سوسیس بندری

سوسیس بندری، خود به تنهایی یک غذای دلچسب و همه پسند جنوبی محسوب می گردد. ترکیب این غذای خوشمزه با سمبوسه، یک ترکیب جانانه است که به امتحان کردن می ارزد و مطمئنیم از نتیجه اش لذت خواهید برد. پیش از این پیش از این در مطلب طرز تهیه خوراک بندری با نحوه پخت این غذا آشنا شدیم، اما در اینجا یک بار دیگر مرور می کنیم تا در نهایت، به سمبوسه با سوسیس بندری ترد و تند برسیم!

مواد لازم برای طرز تهیه سمبوسه با سوسیس بندری

  • پیاز بزرگ 2 عدد
  • سوسیس آلمانی 4 عدد
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • روغن مخصوص سرخ کردنی به مقدار لازم
  • پودر کاری نصف قاشق چای خوری
  • پودر پاپریکا نصف قاشق چای خوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • نان لواش یا خمیر یوفکا به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سمبوسه با سوسیس بندری

1. سرخ کردن پیازها

برای درست کردن سوسیس بندری، ابتدا پیازها را به صورت خلالی درشت خرد کنید. سپس آن ها را در ماهیتابه ریخته و همراه با قدری روغن، روی حرارت قرار بدهید. آنقدر به تفت دادن پیازها ادامه بدهید که تردی آن ها گرفته شده و خوب نرم و شفاف شوند.

2. اضافه کردن سوسیس ها و رب گوجه فرنگی

پس از اینکه پیازها خوب سرخ شدند، سوسیس های آلمانی را به صورت حلقه حلقه بریده و به پیازها اضافه کنید. در این مرحله، حرارت گاز را بیشتر کنید تا سوسیس ها کاملا سرخ شوند.

پس از اینکه سوسیس ها سرخ شدند و تغییر رنگ دادند، رب گوجه فرنگی و ادویه ها را هم به مواد اضافه کنید. رب را به مدت چند دقیقه تفت بدهید تا به اصطلاح رنگ باز کند و از خامی دربیاید. سپس 1/4 لیوان آب به مواد اضافه کنید، در را روی تابه قرار دهید و اجازه بدهید تا رب و ادویه ها خوب به خوردِ سوسیس ها برود و جا بیفتد.

پس از گذشتن حدودا یک ربع و کشیده شدن آب ماهیتابه، سوسیس بندری شما آماده است.

3. پیچیدن و سرخ کردن سمبوسه ها

بعد از آماده شدن مواد سوسیس بندری، سمبوسه ها را به روشی که در بالا شرح دادیم، در نان یا خمیر یوفکا بپیچید. سپس آن ها را در روغن داغ سرخ کنید. این سمبوسه سوسیس بندری، همراه با سس فلفل تند و تیز توصیه می گردد. پیشنهاد می کنیم حتما آن را امتحان کنید.

طرز تهیه سمبوسه سبزیجات سالم و رژیمی

درست است که سمبوسه معمولا با پروتئین های مختلفی مثل گوشت یا مرغ و فرآورده هایی همانند سوسیس و کالباس تهیه می گردد، اما افرادی هستند که به هر علتی تمایل به استفاده از این مواد ندارند. سمبوسه سبزیجات سالم و رژیمی، مناسب همین افراد است که به یک بار امتحان کردن می ارزد.

مواد لازم برای طرز تهیه سمبوسه سبزیجات سالم و رژیمی

  • سیب زمینی میانه 2 عدد
  • قارچ سفید 200 گرم
  • کدو 1 عدد
  • هویج 2 عدد
  • فلفل دلمه ای (به رنگ دلخواه) 1 عدد
  • ذرت شیرین 100 گرم
  • نخودفرنگی 100 گرم
  • آب لیموی تازه 1 قاشق غذاخوری
  • روغن مخصوص سرخ کردنی به مقدار لازم
  • آویشن نصف قاشق چای خوری
  • نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
  • نان لواش یا خمیر یوفکا به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سمبوسه سبزیجات سالم و رژیمی

1. آماده کردن مواد

برای تهیه یک سمبوسه سبزیجات سالم، خوشمزه و رژیمی، ابتدا سیب زمینی ها را به روشی که در بالا شرح دادیم، آب پز کنید. وقتی سیب زمینی ها پختند، آن ها را نگینی خرد کنید و کنار بگذارید.

قارچ ها را به صورت ورقه ای خرد نموده و همراه با کمی روغن (می توانید از انواع روغن گیاهی یا کره گیاهی بهره ببرید) سرخ کنید. در این مرحله برای اینکه رنگ قارچ ها عوض نگردد و همچنان سفید باقی بماند، آب لیمو (ترجیحا آب لیموی تازه) را به ماهیتابه اضافه کنید.

هویج، کدو و فلفل دلمه ای را هم به صورت نواری خرد کنید و بعد از سرخ شدن قارچ ها، به ماهیتابه اضافه کنید. در صورتی که از ذرت و نخودفرنگی آماده و کنسروی استفاده می کنید، آن ها را آبکش کنید. در غیر این صورت، نخودفرنگی و ذرت را در یک قابلمه جداگانه با آب بپزید و بعد از تفت خوردن و نرم شدن سبزیجات، به ماهیتابه اضافه کنید.

نمک، فلفل، زردچوبه و آویشن را هم در همین مرحله اضافه کنید.

نکته: در صورت تمایل، برای خوش طعم تر شدن این مواد سمبوسه سبزیجات رژیمی، می توانید یک قاشق چای خوری سرکه بالزامیک به مواد اضافه کنید.

2. پیچیدن و پختن سمبوسه ها

بعد از آماده شدن مواد، آن ها را به ترتیبی که در بالا گفته شد، در نان لواش یا خمیر یوفکا بپیچید.

چنانچه می خواهید سمبوسه های سالم تری داشته باشید و رژیمی بودنشان حفظ گردد، می توانید به جای سرخ کردن سمبوسه ها، از فر یا دستگاه هواپز بهره ببرید. به این منظور، روی سمبوسه ها را با یک برس آشپزی با کمی روغن زیتون یا کنجد چرب کنید. سپس سمبوسه ها را روی سینی فر یا داخل محفظه دستگاه هواپز چیده و طبق دستور ذکر شده در دستگاهتان به آن ها زمان بدهید تا طلایی و برشته شوند.

طرز تهیه سمبوسه هندی پنجابی

این فقط ایرانی ها نیستند که شیفته سمبوسه هایی ترد و خوشمزه هستند. این غذا با ریشه ای مشترک اما کمی تفاوت در روش تهیه، در هند و پاکستان هم پخته می گردد و اتفاقا در آن کشورها هم غذایی خیابانی است که بزرگ و کوچک نمی شناسد. دستوری که در اینجا می خوانید، طرز تهیه سمبوسه هندی به روش پنجابی است که همان طور که از بیشتر غذاهای هندی سراغ دارید، تند و تیز و پر از ادویه است.

مواد لازم برای طرز تهیه سمبوسه هندی پنجابی

  • سیب زمینی میانه 2 عدد
  • نخودفرنگی 1 پیمانه
  • پیاز قرمز میانه 1 عدد
  • زنجبیل تازه (به صورت ریز خرد شده) 1/5 قاشق چای خوری
  • تخم گشنیز آسیاب شده 2 قاشق چای خوری
  • ادویه گرام ماسالا 1 قاشق چای خوری
  • نمک و زردچوبه به مقدار لازم
  • فلفل قرمز 1/4 قاشق چای خوری
  • نان لواش، خمیر یوفکا یا خمیر سمبوسه به مقدار لازم
  • روغن مایع (در صورت تمایل، روغن کنجد یا زیتون) به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه سمبوسه هندی پنجابی

1. آماده کردن مواد

برای تهیه سمبوسه هندی به روش پنجابی، ابتدا سیب زمینی ها را مطابق آنچه در بالا شرح داده شد، بپزید و سپس له کنید. نخودفرنگی ها را هم چنانچه از نخودفرنگی تازه استفاده می کنید، جداگانه و با قدری نمک بپزید.

در ماهیتابه، یک قاشق غذاخوری روغن بریزید، سپس پیاز قرمز را که به صورت نگینی ریز خرد نموده اید، تا زمان شفاف شدن آن، خوب تفت بدهید. بعد از سرخ شدن پیاز، زنجبیل تازه را هم اضافه نموده و به مدت 1 دقیقه تفت بدهید تا عطر آن بلند گردد. سپس ادویه ها شامل تخم.گشنیز آسیاب شده، گرام ماسالا، فلفل قرمز و نمک و زردچوبه را هم به ماهیتابه اضافه کنید. در نهایت، سیب زمینی و نخودفرنگی را هم به ترکیب اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا تمام مدت به خورد هم بروند. سپس مواد میانی سمبوسه را کنار بگذارید.

2. پیچیدن و سرخ کردن سمبوسه ها

بعد از آماده شدن مواد میانی سمبوسه هندی، نوبت به پیچیدن و سرخ کردن آن ها می رسد.

می توانید سمبوسه ها را به روش هایی که بالاتر گفته شد، با استفاده از نان لواش (ترجیحا نان لواش ماشینی) و یا خمیر یوفکا بپیچید و در روغن داغ سرخ کنید. با این حال چنانچه می خواهید اصالت غذا را حفظ کنید، بهتر است سمبوسه ها را در خمیر سمبوسه بپیچید. هندی ها و پاکستانی ها، مواد را در خمیر و به صورت بقچه پیچیده و سرخ می نمایند.

برای آموزش طرز تهیه خمیر سمبوسه، به ادامه همین مطلب مراجعه کنید.

سمبوسه های هندی را می توانید با سس کچاپ و یا سس چاتنی که یک سس هندی با ادویه های معطر است، سرو کنید. بعلاوه چاتنی نعناع هم سس متفاوت دیگری است که امتحان کردنش در کنار این سمبوسه های هندی، خالی از لطف نیست.

طرز تهیه خمیر سمبوسه

طرز تهیه سمبوسه با استفاده از خمیر در ایران چندان مرسوم نیست، اما در کشورهای دیگر و به ویژه هند و پاکستان بسیار رواج دارد. با این دستور تهیه هم همراه باشید.

مواد لازم برای طرز تهیه خمیر سمبوسه

  • آرد همه کاره (ترجیحا آرد سبوس دار) 2 پیمانه
  • نمک 1/2 قاشق چای خوری
  • ماست ساده 1/2 پیمانه
  • روغن کانولا 1/4 پیمانه

مراحل طرز تهیه خمیر سمبوسه

1. ترکیب مواد

برای تهیه خمیر سمبوسه، ابتدا آرد و نمک را در یک کاسه میانه باهم ترکیب کنید. در مرکز آن یک حفره ایجاد کنید و ماست و روغن کانولا را اضافه کنید. مواد را باهم مخلوط کنید تا به شکل یک توپ دربیاید.

سپس روی سطح میز کارتان را کمی آردپاشی کنید، خمیر را روی آن برگردانید و به مدت حدود 2 تا 3 دقیقه ورز بدهید تا یکدست گردد و به دست نچسبد.

خمیر را به کاسه برگردانید، روی آن را بپوشانید و به مدت 30 دقیقه در دمای اتاق بگذارید تا استراحت کند.

2. پیچیدن و پر کردن خمیر سمبوسه

بعد از اینکه خمیر استراحت کرد، سطح میز کارتان را دوباره آردپاشی کنید. سپس خمیر را به صورت مستطیلی با ابعاد 30 در 45 سانتی متر باز کنید و از آن، مربع هایی به اضلاع 8 در 8 سانتی متر ببُرید.

روی هریک از مربع ها، به مقدار یک قاشق غذاخوری پر از مواد دلخواه سمبوسه که آماده نموده اید، بریزید. لبه های خمیر را با استفاده از کمی آب، با انگشت مرطوب کنید. سپس لبه ها را به صورت مورب روی هم برگردانید تا مثلثی گردد. لبه ها را محکم روی هم فشار بدهید تا به هم بچسبند و مواد از آن بیرون نیاید.

روش دیگر پیچیدن سمبوسه ها در خمیر سمبوسه این است که ابتدا خمیرتان را به گلوله های کوچک به مقدار نارنگی تقسیم کنید. سپس گلوله ها را یکی یکی صاف کنید تا به صورت دایره دربیایند. هریک از دایره ها را از وسط به دونیم تقسیم نموده، دو لبه نیم دایره را روی هم بیاورید تا به صورت قیف دربیاید و سپس مواد سمبوسه را داخل قیف بریزید. در نهایت، لبه های بیرونی خمیر را روی هم آورده و قیف را ببندید.

نکته: می توانید در حین باز کردن خمیر، روی میز کارتان کمی کنجد سیاه یا رازیانه بپاشید تا به سطح بیرونی خمیر بچسبد.

سمبوسه ها را به همین ترتیب یکی یکی بپیچید و سپس در روغن داغ سرخ کنید تا خمیر برشته و طلایی گردد.

سوالات متداول در طرز تهیه سمبوسه

در این مطلب کوشش کردیم طرز تهیه سمبوسه با مرغ، سمبوسه با سوسیس بندری، سمبوسه با سبزیجات ٰرژیمی و سمبوسه به روش هندی و بعلاوه طرز تهیه سمبوسه با خمیر به جای نان را به شما آموزش بدهیم. در ادامه، به بعضی از سوالات متداول شما پاسخ می دهیم.

آیا می توانم سمبوسه ها را در فریزر نگهداری کنم؟

می توانید سمبوسه ها را به دو صورتُ یعنی پیچیده ولی سرخ نشده و به صورت سرخ شده و آماده در فریزر نگهداری کنید. در روش دوم، آن ها برای مدت کمتری ماندگاری دارند و بهتر است سریع تر مصرف کنید. قبل از استفاده از سمبوسه های فریزری، آن ها را به دمای محیط برسانید و سپس سرخ نموده و یا گرم کنید. اگر سمبوسه ها را وقتی هنوز سرد هستند سرخ کنید، روغن بیشتری جذب می نمایند و احتمالا مواد میانی سرد و منجمد باقی می ماند.

علت ایجاد حباب های هوا روی خمیر سمبوسه ها چیست؟

رطوبت بیش از حد در خمیر، باعث ایجاد حفره های متعدد در سطح آن می گردد. بعلاوه در حین سرخ کردن، اگر روغن خیلی داغ باشد، حفره های هوا روی سطح بیرونی خمیر ظاهر می گردد.

تهیه سمبوسه در هواپز امکان پذیر است؟

بله. می توانید سمبوسه ها را در هواپز تهیه کنید تا به این ترتیب، سمبوسه هایی با روغن کمتر و سالم تر داشته باشید. برای این کار، سمبوسه ها را روی سینی مخصوص هواپز بچینید و دقت کنید که روی هم قرار نگیرند، زیرا در این صورت به هم می چسبند. سپس روی سمبوسه ها با اسپری مخصوص، قدری روغن پاشیده یا آن ها را با برس چرب کنید. بعد مطابق دستورالعمل دستگاهتان بپزید تا سمبوسه ها ترد و طلایی شوند.

برترین دما برای پختن سمبوسه در فر چقدر است؟

برای پختن سمبوسه ها در فر خانگی، فر را از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد/356 درجه فارنهایت گرم کنید. سپس سمبوسه ها را روی سینی فر چیده و به مدت 30 تا 35 دقیقه بپزید تا سطح خمیر سمبوسه ها ترد و طلایی گردد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 10 مرداد 1402 بروزرسانی: 10 مرداد 1402 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2300

به "طرز تهیه سمبوسه به 5 روش سریع بهتر از فست فودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سمبوسه به 5 روش سریع بهتر از فست فودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید