مشکوفی خوراکی خوش عطر در سفره های افطاری نمین است

به گزارش صنایع 90، میراث آریا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، مشکوفی خوراکی خوش عطر در سفره های افطاری نمین است.

مشکوفی خوراکی خوش عطر در سفره های افطاری نمین است

مشکوفی، نام میان وعده و به قول امروزی ها نوعی دسر سنتی است که در ماه مبارک رمضان در سفره های افطاری مردم شهرستان نمین بچشم می خورد؛ از آنجایی که این دسر بسیار معطر و خوشبوست، دلیل نامگذاری این نام احتمالا استفاده از مشک در خوشبو و معطر کردن آن بوده و امروزه از زعفران و هل نیز در معطر کردن این دسر استفاده می شود.

در شهرستان نمین از دیرباز این میان وعده بیشتر در ماه مبارک رمضان برای سفره های افطاری و نذری درست می شود و دلیل آن وجود کربوهیدرات موجود در نشاسته است که سطح انرژی بدن را برای روزه داران بالا می برد و کالری بدن را در طول روز تامین می کند.

مشکوفی یک عصرانه یا پس غذای خوشمزه و معطر نیز محسوب می شود و بیشتر جنبه درمانی دارد، بطوریکه گلو را نرم می کند، سرفه و درد سینه را آرام می کند و ضد خفقان به ویژه در زمان سرماخوردگی است، اگر فردی سرفه خشک و سینه درد دارد مشکوفی گرم بخورد تا سینه اش نرم شود. این میان وعده بسیار شبیه فرنی و مسقطی (بدون شیر) است ولی در مشکوفی کره محلی و زعفران هم به مواد اصلی یعنی نشاسته، شیر و شکر اضافه می شود.

مشکوفی در بیشتر منطقه ها کشور و به طرق گوناگون و گاهی به صورت چندرنگ (زعفرانی، کاکائویی و…) درست می شود و سرو آن در وعده صبحانه و برای بچه ها رواج دارد و حتی با الگوگیری از آن، خوراکی های مختلفی تهیه و عرضه شده اما بهتر است که این دسر در خانه تهیه شود.

مراحل پخت

برای تهیه این خوراکی خوشمزه و خوش عطر شیر سرد را در قابلمه ریخته، نشاسته، شکر، زعفران دم کرده و خلال بادام را اضافه و با قاشق چوبی هم می زنند تا نشاسته در آن حل شود، قابلمه حاوی شیر سرد و نشاسته را روی حرارت ملایم گذاشته و هم می زنند تا مواد گرم شود، کره محلی و گلاب دم کرده را درون قابلمه ریخته و باید حرارت قابلمه را کم کرد و مدام مواد را هم زد تا نشاسته گلوله نشود، وقتی مواد به غلظت مورد نیاز رسید حرارت گاز را خاموش و مشکوفی آماده شده را در ظرف مورد نظر ریخته و در یخچال قرار می دهند تا سفت و آماده شود و پس از یک ساعت آن را از یخچال خارج کرده و با مغز بادام و پسته، دارچین و گل محمدی تزئین می کنند. این دسرِ سنتی و قدیمی کاملا خانگی بوده و در منازل تهیه می شود.

شناسایی و احیای غذاها و خوراکی های محلی اردبیل

نادر فلاحی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به اهمیت غذاها و خوراکی های سنتی منطقه گفت: شناسایی و توسعه شیرینی ها و دسرهای سنتی و محلی استان از مهمترین برنامه ها در راستای احیای آنها بوده که در این راستا با تهیه پرونده، ثبت ملی مشکوفی در ردیف میراث ناملموس در اولویت قرار گرفت.

او با اشاره به قدمت تهیه این خوراکی در شهرستان نمین بیان نمود: در سالهای اخیر تلاش شد تا غذاهای سنتی و محلی در تمامی منطقه ها استان شناسایی شده و با تحقیقات لازم در زمینه ثبت ملی و احیای آنها اقدام شود که با تلاش های صورت گرفته چندین غذا و خوراکی محلی استان به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با تاکید بر اهمیت معرفی و احیای غذاهای سنتی منطقه بیان نمود: با توجه به ارزش غذایی این خوراکی، با تشویق جوانان و بچه ها به مصرف آنها علاوه بر تضمین سلامت جسمی این افراد، زمینه برای احیا و رونق این گونه مواد غذایی سالم و غنی نیز فراهم خواهد شد.

فلاحی گردشگری غذا را از مهمترین شاخه های گردشگری بیان نمود و افزود: با توجه به ظرفیت هایی که در استان اردبیل در این بخش وجود دارد، با معرفی غذاهای سنتی و محلی استان می توانیم شاهد جذب گردشگران غذا به استان باشیم که این امر از مهمترین اولویت ها بشمار می رود.

ثبت مهارت تهیه مشکوفی در زمره میراث ناملموس ملی

روح الله محمدی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل درباره تهیه خوراکی و غذاهای محلی اردبیل می گوید: از قدیم الایام در سراسر ایران و بویژه در استان اردبیل، دسرهای بسیار منحصر بفرد و فوق العاده ای داریم که معروف ترین آنها فرنی با مربای گل سرخ، حلوای دارچین، کاچی، باسلوق، مشکوفی، مسقطی، شله زرد و… است.

او ادامه داد: در شهرستان نمین نیز از دیرباز میان وعده سنتی مشکوفی با توجه به ارزش غذایی آن بیشتر در ماه مبارک رمضان تهیه میشد و علاوه بر آن در سفره های نذری نیز این خوراکی بچشم دیده می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل با اشاره به ثبت مهارت تهیه مشکوفی در زمره میراث ناملموس ملی بیان نمود: در راستای ترویج غذاهای سنتی استان و رونق گردشگری غذا شناسایی روشهای پخت گوناگون در منطقه ها مختلف استان، تدوین روش پخت شیرینی ها و دسرهای سنتی استان و برگزاری جشنواره های مختلف غذا می تواند تاثیرگذار باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2097

به "مشکوفی خوراکی خوش عطر در سفره های افطاری نمین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشکوفی خوراکی خوش عطر در سفره های افطاری نمین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید