مذاکرات وین به کجا کشیده شد؟

به گزارش صنایع 90، کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبهیی به آنالیز مصاحبه های برجامی در وین بین طرف ها پرداخت.

مذاکرات وین به کجا کشیده شد؟

به گزارش خبرآنلاین، کوروش احمدی در ارزیابی مذاکرات وین در دور پنجم آن گفت:، اما آنطور که از سخنان طرف های مختلف بر می آید ظاهرا سه دست مشکل باقی است: یکی اینکه در خصوص باقی تحریم ها که از نظر آمریکا در دسته های متفاوتی مانند تحریم های مربوط به تروریسم و حقوق بشر و ... می گنجند اختلاف وجود دارد.

مجلس اخیرا طی بیانیه ای تاکید داشت که دسته بندی تحریم ها را اساسا قبول ندارد و همه تحریم ها باید لغو شود. مسئله دیگر این است که ایران دقیقا چگونه به تعهدات خود باز شود. در این مورد نیز قاعدتا نباید در خصوص حداکثر موجودی اورانیوم غنی شده در حد 67 /3 درصد، یعنی 300 کیلو، و شمار سانتریفیوژ ها و شرایط نیروگاه اراک و مانند این ها مسئله ای وجود داشته باشد.

اما مسئله این است که ایران طی یکی دو سال اخیر پیشرفت هایی در حوزه هسته ای مانند ساخت سانتریفیوژ های پیشرفته و دانش فنی مرتبط با آن ها به دست آورده است و اکنون سوال و اختلاف می تواند این باشد که ایران با این سانتریفیوژ ها و دانش فنی مربوطه چه کند. اصرار آمریکا در دور قبل این بود که برنامه هسته ای ایران به نحوی محدود شود که زمان گریز هسته ای ایران حداقل یک سال باشد.

اکنون با این پیشرفت ها ممکن است این زمان گریز به کمتر از یک سال رسیده باشد. ترتیب و توالی اجرای تعهدات نیز مسئله دیگر است. اینکه کدام طرف باید نخست اقدام به انجام تعهدات خود بکند نیز می تواند مسئله بسیار اختلاف برانگیزی باشد. بویژه سیاست داخلی در دو کشور این مسئله را بسیار حساس تر نموده است.

احمدی اضافه کرد: مطالبی که در پاسخ به سوال قبلی گفتم و بر پایه مسائل عینی موجود و طبیعت مسائل مورد مذاکره و نیز اظهارات طرف های مختلف واقع شده است، می تواند تا حدودی شرح دهنده شرایط موجود باشد. صحبت های مقامات اروپایی و آمریکایی نیز گویای مطلب است. آقای عراقچی هم در سخنان خود ضمن تاکید بر پیشرفت های مهم، اما از باقی ماندن بعضی مسائل اساسی سخن گفته است.

با توجه به اینکه در مذاکرات راجع به مسائلی با ابعاد مختلف، معمولا هیات ها مسائل سخت تر را به آخر کار موکول می نمایند، همچنان باید با واقع بینی به قضایا نگریست. اینکه چرا سفیر روسیه نزد آژانس از ابتدا در سطح رسانه ها خیلی فعال بوده و همیشه مواضع بسیار مثبت و توام با خوش بینی مطرح می نموده، یکی از سوالات در این فرایند مذاکراتی است. قطعا این رویه عادی و طبیعی نیست.

منبع: فرارو
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1699

به "مذاکرات وین به کجا کشیده شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مذاکرات وین به کجا کشیده شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید