مخالفت چین با پیوستن هند به گروه تامین کنندگان هسته ای

به گزارش صنایع 90، چین رهبری مخالفت بعضی کشورها با اقدام آمریکا و سایر قدرت های جهانی برای پیوستن هند به باشگاه کشورهای دارنده فناوری حساس هسته ای را بر عهده دارد.

مخالفت چین با پیوستن هند به گروه تامین کنندگان هسته ای

با ما همراه باشید و با هزینه سفر به چین با تور از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، در حالی که آمریکا و سایر قدرت های جهانی از پیوستن هند به باشگاه مهم کشورهای دارنده فناوری حساس هسته ای حمایت می نمایند، دیپلمات ها روز پنجشنبه تاکید کردند که چین به شدت با این تصمیم مخالفت نموده است.

باشگاه کشورهای صادرنماینده فناوری حساس هسته ای درباره پیوستن هند به این باشگاه مذاکره نموده اند. غیر از چین، کشورهای نیوزلند، ایرلند، ترکیه، آفریقای جنوبی و اتریش نیز با پیوستن هند به این باشگاه مخالفت نموده اند.

گروه تامین نمایندگان هسته ای موسوم به ان اس جی شامل 48 کشور است و هدف اصلی آن جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته ای با محدود کردن فروش اقلامی است که می تواند برای ساخت تسلیحات اتمی استفاده گردد.

هند طی سال های گذشته با استفاده از همکاری هسته ای با آمریکا، برنامه تسلیحات اتمی خود را توسعه داده و هرگز پیمان ان پی تی را امضا ننموده است.

مخالفان پیوستن هند به این باشگاه هسته ای بر این باورند که عضویت دهلی نو ضربه بیشتری به کوشش های صورت گرفته برای جلوگیری از اشاعه تسلیحات اتمی وارد خواهد نمود.

این مساله می تواند با مخالفت و خشم پاکستان نیز روبرو گردد. یک منبع دیپلماتیک از یکی از کشورهای مخالف پیوستن هند در این باره گفت: با عضویت هند، این اقدام یک سیلی به صورت کل رژیم منع اشاعه تسلیحات اتمی خواهد بود.

بعید به نظر می رسد که تصمیم گیری در مورد پیوستن هند تا پیش از نشست فصلی این گروه در 20 ژوئن در سئول، اتخاذ گردد ولی دیپلماتها اعلام نموده اند که واشنگتن در نشست روز پنجشنبه که پشت درهای بسته برگزار شده، به دنبال ارزیابی میزان مخالفت ها بوده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 774

به "مخالفت چین با پیوستن هند به گروه تامین کنندگان هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت چین با پیوستن هند به گروه تامین کنندگان هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید