قله اورست بلندتر می گردد؟!

به گزارش صنایع 90، فقط ارتفاع قله اورست نیست که در طی سالیان به نظر می رسد که تغییر نموده است- بلکه شکل آن نیز دستخوش تغییر شده است.

قله اورست بلندتر می گردد؟!

قله اورست درست در مرز میان چین و نپال واقع است

آنگونه که نپال و چین اعلام نموده اند، اورست، بلندترین کوه دنیا، اکنون 86 سانتیمتر بلندتر از ارتفاع رسمی است که سابق بر این اعلام شده بود. هر دو کشور با ارتفاع جدید 8،848،86 سانتیمتری برای اورست توافق کردند و با این توافق، بیش از چهار متر به ارتفاع رسمی که چین قبلا برای اورست اعلام نموده بود، افزوده شده است.

ارتفاع جدید پس از آن مورد توافق نهاده شد که چین و نپال در سال های 2019 و 2020، مسّاحانی را به بخش های کوه در خاک خود برای ارزیابی اعزام کردند.

بحث بر سر ارتفاع واقعی قله در سال های اخیر و در نگرانی از این که زلزله عظیم سال 2015 آن را کاهش داده باشد، شدت گرفت. اختلاف نظر همچنین شامل بحث بر سر این است که آیا باید پوشش برف روی قله هم در ارتفاع گنجانده گردد یا نه.

نپال قبلا ارتفاع اورست را 8،848 متر اندازه گیری نموده، و چین ارتقاع آن را 8،844،43 متر اعلام نموده بود، چرا که در محاسبه خود، کلاهک برفی نوک قله را نگنجانده بود. نزاع بر سر ارتفاع دقیق قله اورست، که به یاد جرج اورست، مساح ارشد سابق بریتانیا در هند نام گذاری شده، دهه هاست که تیم های تحقیق را سرگرم خود نموده است.

به دنبال سفر مقام های هندی در دهه 1950، رقم 8،848 متر به شکل گسترده مورد توافق نهاده شد. این رقم، با وجود ارزیابی های ضدونقیض در دهه های گذشته، از جمله ارزیابی مربوط به 1987 و زمانی که کارشناسان ایتالیایی ارتفاع 8،872 متر را ثبت کردند، تا اواخر دهه 1990 مورد استفاده نقشه برداران بود.

محاسبه کارشناسان آمریکایی در سال 1999 با استفاده از تکنولوژی مکان یابی ماهواره ای (جی پی اس)، ارتفاع قله را با دو متر حاشیه خطا 8،850 متر معین کرد، ارتفاعی که به شکلی گسترده به رسمیت شناخته شد. سپس در سال 2005 یک تیم محاسبه کننده چینی ارتفاع کوه را 8،844،43 متر معین کرد- رقمی که نپال با در نظر دریافت رقم اندکی بالاتر ارتفاع قله و کلاهک برفی، از قبول آن پرهیز نموده است.

توافق جدید به مناقشه میان دو کشور که مرزشان از وسط نقطه قله اورست عبور می نماید، سرانجام داده است. شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، گفت که دو طرف به حفاظت مشترک از محیط اطراف اورست و همکاری در زمینه تحقیقات علمی، متعهدند.

فقط ارتفاع قله اورست نیست که در طی سالیان به نظر می رسد که تغییر نموده است- بلکه شکل آن نیز دستخوش تغییر شده است.

در سال 2017، یک کوهنورد بریتانیایی گزارش داد که صخره ای که به عنوان آخرین مانع عمده در جهت اصلی رسیدن به نوک قله شناخته شده، فرو ریخته، و آن را به طور بالقوه برای کوهنوردانی که در راه رسیدن به بلندترین قله دنیا هستند خطرناک تر نموده است.

گمان می رود که در جریان زمین لرزه سال 2015، صخره موسوم به پله هیلاری که به یاد سر ادموند هیلاری، کسی که در سال 1953 همراه با تنزین نورگای اولین بار به این قله صعود کرد نام گذاری شده، فروریخته باشد. این صخره 12 متری واقع در خط الراس جنوب شرقی، از نظر فنی سختترین بخش جهت اصلی رسیدن به قله در بخش نپالی کوهستان شناخته می شد.

کوهنورد ها گمان می کردند که زلزله صخره را تغییر داده، اما برف سنگین دسترسی و آنالیز میزان تغییر را سخت نموده است. اورست بلندترین قله دنیا از نظر ارتفاع از سطح دریا است. قله ای که از مرکز زمین به سمت فضا، دارای بالاترین ارتفاع است، قله شیمبورازو در اکوادور است.

قله مائونکا کیا در هاوایی نیز از هر دو کوه فوق بلندتر است، اما از آنجا که بخش اعظم آن زیر آب قرار گرفته است، به شکل رسمی در فهرست بلندترین کوه ها به حساب نمی آید.

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1407

به "قله اورست بلندتر می گردد؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قله اورست بلندتر می گردد؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید