ایسلند را به خاطر بسپار!

به گزارش صنایع 90، ولی حالا به لطف ورزش محبوب فوتبال فهمیدیم که اگرچه جمعیت ایسلند کم و محیط زیستش کمی خشن است، اما مردم مصمم و میهن دوستی دارد. آدم هایی که حاضرند برای افتخارآفرینی کشورشان و همچنین تشویق تیم ملی فوتبال شان خیلی کارها بکنند. ایسلند و مردمش دیگر چه خصوصیاتی دارند؟

ایسلند را به خاطر بسپار!

ایسلند و خون گرم وایکینگ ها در رگ های سرزمین سرد

ایسلندی ها در واقع وایکینگ هایی هستند که در سال 870 میلادی، این جزیره شمالی را برای زندگی انتخاب کردند. آنها هزاران سال پیش با روحیه جنگاوری خود و البته به کمک کشتی های کشیده شان ترس به دل سایر اروپایی ها می انداختند. البته امروز از آن وایکینگ های قلدر تنها کلاه خودهای شاخ دار به جای مانده است. راستی تشویق خاص هواداران این تیم پس از برد مقابل انگلستان را به خاطر دارید؟ این شیوه تشویق نیز یادگار همان دوران است. در فیلم زیر شادی ایسلندی ها را بعد از پیروزی بر انگلستان می بینید.

بفرمائید کله پاچه!

ایسلندی ها غذاهای بومی و سنتی خود را خیلی دوست دارند. خصوصاً غذاهایی که با گوشت نهنگ، مرغ دریایی و گوشت تخمیرشده درست شده باشد. برای کسانی هم که از غذاهای ایسلندی خوش شان نمی آید یک دستورالعمل کلی دارند: خب نخورید!

تعجب نکنید اگر بشنوید یک ایسلندی صبح روز پس از برد تیم ملی کشورش، از خوشحالی خودش و رفقایش را به خوردن یک دست کله پاچه گوسفند مهمان کند! بله، ظاهرا ایسلندی ها هم مثل ما عاشق کله پاچه هستند و بعید نیست کلپچ بره سفید آنجا هم شعبه داشته باشد! ضمناً ایسلندی ها چشم گوسفند را خیلی دوست دارند.

نکته غذایی دیگر اینکه ایسلندی ها بدجوری کوکاکولاخور هستند و این کشور نسبت به جمعیتش از بزرگترین مصرف کنندگان نوشابه های کوکاکولای آمریکایی به شمار می آید. اما با این حال نمی گردد گفت که ایسلنده ها عشق آمریکا هستند. مثلا شما هیچ رستوران مک دونالدی را در این جزیره پیدا نمی کنید.

ارتش بی ارتش، سلاح بی سلاح

اگر می خواهید در ایسلند مورد نفرت مردم این کشور واقع شوید، در اماکن عمومی با صدای بلند حرف بزنید. ایسلندی ها عموماً مردم آرام و بسیار مبادی آدابی هستند و بلند حرف زدن آنها را آزار می دهد. مردم این کشور شمال اروپا بر خلاف اجدادشان روحیه آرام و صلح طلبانه ای دارند، شاید به همین خاطر است که این کشور نیروی زمینی، نیروی دریایی و نیروی هوایی ندارد. علاوه بر این پلیس های ایسلندی هم اسلحه حمل نمی کنند. به طور کلی آمار جرم و جنایت در ایسلندی که 60 درصد جمعیتش ساکن مرکز (ریکیاویک) هستند، بسیار پایین است. (بر اساس آخرین سرشماری جمعیت ایسلند 313 هزار نفر است).

ایسلند، کشوری بدون پشه

شاید کمی عجیب و البته رویایی به نظر برسد، اما واقعیت این است که در ایسلند هیچ پشه ای وجود ندارد!

به دیدنم که میای، لباس گرم بپوش

شاید خیلی از ما تصور کنیم که ایسلند آب و هوایی بسیار سرد و خشن دارد، اما حقیقت این است که آب و هوای این کشور نه خیلی سرد است و نه خیلی گرم. میانه کمترین درجه دمای هوا طی یک دوره سی ساله در ایسلند 5.5 درجه زیر صفر و بالاترین سطح آن 14.5 درجه سانتیگراد بالای صفر بوده است. این روزها که تهران دمای هوای بالای 40 درجه سانتیگراد را تجربه می کند، دمای هوای ریکیاویک به زحمت به 9 درجه می رسد.

ایسلند جنگل ندارد اما تا دلتان بخواهد آتشفشان دارد. آن طور که اعداد و ارقام می گویند در حال حاضر این کشور 25 آتشفشان فعال دارد. شاید نقل قول گری لینکر - بازیکن سابق تیم ملی انگلستان و مفسر مشهور فوتبال - را شنیده باشید پس از باخت تیم ملی کشورش مقابل ایسلند، گفت ما به تیمی باختیم که تعداد آتشفشان هایش از تعداد بازیکنانش بیشتر است!

شفق قطبی یکی از مجذوب کنندهیت ها توریستی ایسلند است، این پدیده طبیعی همیشه از سوژه های مجذوب کننده برای عکاسان بوده است. شفق قطبی پدیده ظهور نورهای رنگین و متحرک در آسمان شب است و معمولا در عرض های نزدیک به دو قطب زمین به وجود می آید.

با اینکه طبیعت با ایسلندی ها چندان سر سازگاری ندارد و با آتشفشان یا طوفان، گهگاه مردم این کشور را می نوازد، اما آنها با طبیعت بسیار مهربان هستند و هوایش را دارند. 85 درصد از انرژی مورد نیاز ایسلند از منابع تجدیدپذیر تأمین می گردد و این امر تأییدی است بر محیط زیست دوستی ایسلندی ها.

سیاست دوست، اما نه هر نوع سیاستی

اگرچه سرزمین ایسلند از آخرین مکان هایی بوده که انسان ها در آن ساکن شده اند اما دموکراسی سال هایی طولانی است که در این کشور جا خوش کرده است؛ نخستین نهادهای دموکراتیک در سال 930 میلادی در ایسلند، آغاز به کار کردند.

مردم ایسلند به بحث های سیاسی بی علاقه نیستند خصوصاً اگر موضوع خاصی نقل محافل باشد اما هرگز در مباحث سیاسی آنها را با نروژی ها مقایسه نکنید. این عمل از ناخوشایندترین مقایسه ها برای ایسلندی هاست.

فوتبالی که همه دوستش داریم

در سال های قبل فوتبال ایسلند در جایگاه صد و سی ام جهان قرار داشت اما این موقعیت نه تنها باعث ناامیدی آنها نشد بلکه انگیزه ای برای تلاش بیشتر بود به نحوی که بر اساس آخرین رده بندی فیفا هم اکنون در جایگاه سی و چهارم جهان قرار دارند.

جالب است بدانید که لارس لاگربک، مربی سوئدی تیم ملی ایسلند، به طور پاره وقت به حرفه دندانپزشکی نیز می پردازد.

پاریس به هر قیمتی!

پس از بازی های خیره کننده تیم ملی ایسلند در رقابت های یورو 2016، به دلیل تقاضای بالای مردم این کشور برای سفر به فرانسه به منظور حمایت از تیم ملی فوتبال شان، قیمت بلیط هواپیما از ایسلند به فرانسه افزایش 6 تا 7 برابری داشته است.

بسکمک از هواداران ایسلندی به دلیل پر شدن پروازهای ایسلندایر و وُو ایر (دو ایرلاین بین المللی ایسلند) حاضر شدند از شهرهای دیگری نظیر کپنهاک، لندن، فرانکفورت و آمستردام راهی پاریس شوند.

ایسلندایر پس از پیروزی تیم ملی فوتبال این کشور در مقابل انگلستان شاهد هجوم کاربران به سایت خرید بلیطش بود به طوری که سایت ایرلاین برای ساعاتی از دسترس خارج شد. این ایرلاین سال هاست که حامی تیم ملی فوتبال ایسلند است، ویدیوی جالب ایسلندایر در حمایت از تیم فوتبال ایسلند را می توانید اینجا ببینید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2134

به "ایسلند را به خاطر بسپار!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایسلند را به خاطر بسپار!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید