عابدینی: انتظار روابط محبت آمیز بین ایران و اروپا سراب است، رئیس اسپانیائی اتحادیه اروپا تاثیری در مناسبات ایران ندارد

به گزارش صنایع 90، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: از آنجا که اسپانیا نقش مشخص کننده ای در بین کشورهای اتحادیه اروپا ندارد وبراین اساس وضع جمهوری اسلامی نیز در تعامل با این کشورها بهتر نخواهد شد.

عابدینی: انتظار روابط محبت آمیز بین ایران و اروپا سراب است، رئیس اسپانیائی اتحادیه اروپا تاثیری در مناسبات ایران ندارد

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد انتها ریاست فدریکا موگرینی در دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سکانداری این نهاد توسط جوزف بورل وزیر خارجه اسپانیا و تاثیر آن در تعاملات و مراودات با جمهوری اسلامی گفت: اتحادیه اروپا در قبال ایران با وجود فراز و فرودهای گوناگونی که در طول 40 سال اخیر داشته است اما در بعضی مواضع کاملا اشتراک نظر وجود داشته و شاید در بعضی دوره ها شاهد روابط نسبتا خوبی با اعضای اتحادیه اروپا بوده ایم.

*اتحادیه اروپا به دلیل درهم تنیدگی های سیاسی،مالی و فرهنگی با آمریکا نمی تواند سیاستهای متفاوتی با این کشور اتخاذ کند

وی با بیان اینکه مدل کلی این روابط نشان دهنده آن است که این فراز و فرودها از یک سقفی بالاتر نمی رود دلایل این اتفاق را این طور تحلیل کرد و گفت: اول آنکه در هم تنیدگی مالی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و حتی دیپلماتیکی محکمی بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا وجود دارد. در وهله دوم می توان به نقشی که بعضی از رهبران کشورهای اروپایی در هم سویی با امریکا دارند اشاره نمود شاید در دهه اول انقلاب اسلامی هم سویی که مارگارت تاچر انگلیسی با ایالات متحده داشت بر کسی پوشیده نباشد.

عابدینی ادامه داد: در شرایط فعلی نیز فرانسه برخلاف دو سه دهه گذشته به شدت از سیاست های آمریکا تبعیت می نماید و با توجه به کاهش سطح تاثیر بریتانیا در اتحادیه اروپا که نقش اسب تراوای آمریکا را داشت الان فرانسه این نقش را به عهده گرفته است از این منظر نباید انتظار داشت روابط بین ایران و اروپا حتی محبت آمیز باشد.

*انتظار روابط محبت آمیز بین ایران و اتحادیه اروپا سراب است

این کارشناس مسائل بین الملل در مورد بحث هسته ای سیاست غرب در برابر فعالیت های صلح آمیز ایران نیز گفت: این فعالیت ها مبتنی بر چهار مولفه بوده که طی 16 سال گذشته یعنی از سال 82 تا به امروز تغییری در آن ایجاد نشده و شاید بتوان گفت که تغییری در تاکتیک ها ایجاد شده اما به صورت راهبردی شاهد هیچ نوع تغییری نبودیم.

وی در مورد تغییرات تاکتیکی نیز گفت: آنها در مقاطع مختلف اعلام کردند که ایران باید فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند و از دانش هسته ای در بسیاری از حوزه ها عقب گرد کند هم چنین بعضی از فعالیت های هسته ای خود را برچیند و بند آخر تقاضای آن ها ویران کردن و از بین بردن دستاوردهای هسته ای جمهوری اسلامی بوده است.

عابدینی با اشاره به این که این 4 راهبرد غرب اساسا تفاوتی با یکدیگر و تفاوتی با راهبرد آمریکایی ها ندارد، توضیح داد: استنباط من این است در دوران مختلف و ریاست افرادی چون خاویر سولانا، کاترین اشتون، فردیکا موگرینی و جوزف بورل رئیس جدید اتحادیه اروپااتفاق معناداری در کنش و واکنش با ایران رخ نخواهد داد.

*اسپانیا تاثیرگزاری چندانی در اتحادیه اروپا ندارد/ رئیس اسپانیائی نقشی در مناسبات با ایران نخواهد داشت

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: تلقی من این است از آنجا که اسپانیا نقش مشخص کننده ای در بین کشورهای اتحادیه اروپا ندارد و براین اساس وضع جمهوری اسلامی نیز در تعامل با این کشورها بهتر نخواهد شد چون رساله دکتری موگرینی که درباره کشورهای مسلمان بود و تا حدی با فرهنگ اسلامی آشنایی داشت و همه بر این تفکر بودند که شاید راهبردهای عملیاتی تری در قبال کشورهای مسلمان داشته باشند اما نتیجه همان کارشکنی و بدعهدی بود که سایر روسا داشتند در زمان ریاست موگرینی نیز وجود داشت.

وی با اشاره به بخشی از صحبت های خاویر سولانا نماینده سابق اتحادیه اروپا مبنی براینکه درست است که آمریکا در مذاکرات شرکت نمی نماید اما نقش مشخص کننده ای در جهت دهی به توافقات دارد گفت: اما تجربه نشان داد آمریکایی ها علی رغم حضورشان باز هم قابل اعتماد نبودند و به توافق خود پایبند نماندند.

* تغییر موگرینی معجزه نخواهد کرد/ جمهوری اسلامی سیاست دفاع از حقوق حقه خود را ادامه دهد

عابدینی در انتها خاطر نشان کرد: براساس این سناریو نباید از تغییر خانم موگرینی در صدر اتحادیه اروپا انتظار معجزه داشت بلکه روند به همین شکل ادامه خواهد یافت و جمهوری اسلامی نیز باید سیاست خود را در چارچوب دفاع از حقوق حقه خود دنبال کند و بر سر موضوعات خط قرمزی معامله نکند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 26 آذر 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 566

به "عابدینی: انتظار روابط محبت آمیز بین ایران و اروپا سراب است، رئیس اسپانیائی اتحادیه اروپا تاثیری در مناسبات ایران ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عابدینی: انتظار روابط محبت آمیز بین ایران و اروپا سراب است، رئیس اسپانیائی اتحادیه اروپا تاثیری در مناسبات ایران ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید