درخواست آمریکا از مالزی برای حفاظت از ایغورها و عدم استرداد آنها به چین

به گزارش صنایع 90، آمریکا از مالزی خواست تا فعلا از 11 مسلمان ایغوری که چین به دنبال استرداد آنها است، حفاظت کند.

درخواست آمریکا از مالزی برای حفاظت از ایغورها و عدم استرداد آنها به چین

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه آمریکا بیان کرد: ما از مالزی درخواست نموده ایم تا به آژانس آوارگان سازمان ملل اجازه دسترسی به ایغورها را بدهد تا معین نمایند که آنها مشمول حفاظت بین المللی و نهایتا اسکان مجدد در کشور ثالث هستند یا خیر.

این ایغورها جز یک گروه هستند که سال گذشته از تایلند فرار کردند. اعضای این گروه خود را شهروندان ترکیه ای می دانند و می خواهند به ترکیه بازگردانده شوند اما بیش از 100 تن از آنها در ژوئیه سال 2015 میلادی با زور به چین بازگردانده شدند؛ اقدامی که محکومیت بین المللی را به همراه داشت.

مایکل کاوی، سخنگوی بخش آسیای شرقی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از مقامات مالزی درخواست نموده ایم تا یک تحقیقات شفاف انجام دهند و برای افرادی که ممکن است در صورت بازگشت به کشورشان علی رغم میلشان مورد شکنجه و یا آزار و اذیت قرار گیرند، حفاظت موقت فراهم نمایند.

احمد زید حمیدی، معاون نخست وزیر مالزی شنبه گذشته گفته بود که مالزی یک درخواست رسمی از جانب چین برای استرداد این 11 تن دریافت نموده است.

وی اضافه نمود: مالزی در حال آنالیز این درخواست است و پلیس تحقیق می نماید که آیا فردی از این گروه در فعالیت های تروریستی دست داشته است یا خیر.

دیده بان حقوق بشر از مالزی خواسته تا تضمین کند که ایغورها که با تهدیدات مشهود حبس و شکنجه در چین روبرو هستند، با زور و اجبار از کشور اخراج نمی شوند.

پکن شبه نظامیان جدایی طلب در بین اقلیت ایغورها را به توطئه چینی برای حمله به اکثریت هان چین در منطقه سین کیانگ و دیگر بخش های چین متهم نموده است.

در همین حال چین به نقض حقوق بشر در منطقه سین کیانگ، شکنجه بازداشت شدگان ایغور و کنترل شدید بر مذهب و فرهنگ ایغورهای مسلمان متهم شده است، اتهاماتی که پکن آنها را رد می نماید.

طی سال های گذشته صدها و شاید هزاران تن از ایغورها از آسیای شرقی به ترکیه سفر نموده اند تا از ناآرامی ها در منطقه سین کیانگ فرار نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 592

به "درخواست آمریکا از مالزی برای حفاظت از ایغورها و عدم استرداد آنها به چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست آمریکا از مالزی برای حفاظت از ایغورها و عدم استرداد آنها به چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید