خبرنگاران حمل ونقل عمومی در همدان؛ محدود با قوانین مشروط

به گزارش صنایع 90، همدان- خبرنگاران- همزمان با اجرای گام دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی مشروط به رعایت پروتکل های بهداشتی، ناوگان حمل ونقل مسافران درون شهری همدان به چرخه فعالیت بازگشت.

خبرنگاران حمل ونقل عمومی در همدان؛ محدود با قوانین مشروط

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

حدود یک ماه از طرح ممنوع شدن فعالیت بخش عمده ناوگان حمل و نقل درون شهری همدان سپری می گردد و حالا از امروز دوشنبه این ناوگان با محدودیت در ظرفیت حمل مسافر، با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند شروع بکار نمایند.

از ابتدای سال جاری و در راستای اجتناب از اجتماع های خطرآفرین و برای پیشگیری و مهار ویروس کرونا ، فعالیت اتوبوس ها و ون ها در ناوگان حمل و نقل درون شهری همدان تا 15 فروردین جاری ممنوع شد.

البته در این بین تاکسی های زرد رنگ پیرامون تامین احتیاج ضروری شهفرایندان برای حمل و نقل سطح شهر با فعالیت محدود و کنترل شده طبق برنامه روزانه خدمات ارایه دادند.

این مساله باعث کمبود امکانات در حمل و نقل درون شهری شد به ویژه اینکه در شهرک ها و حومه شهر مردم اغلب ناچار به استفاده از ناوگان عمومی به خصوص اتوبوس بودند.

تعطیلی به یکباره ناوگان ون ها و اتوبوس ها هر چند با فراخوان سازمان تاکسیرانی همدان مبنی بر نام نویسی برای استفاده از بیمه بیکاری همراه شد اما شماری از رانندگان نیز بدون بیمه بودند.

همین مساله بر چرخه اقتصادی روزمره آنها نیز تاثیر منفی گذاشت و اغلب با مسائل عدیده روبرو شدند.

اقساط وام ون ها و اتوبوس ها از یکسو و برخوردار نبودن این گروه از سایر درآمدهای جانبی باعث خانه نشینی مطلق آنها شد.

بعضی از ون ها نیز در این مدت ممنوعیت در فعالیت، در ساعاتی از شبانه روز به صورت نامحسوس اقدام به سوارکردن مسافر کردند و حتی بعضی ون ها با جداکردن جایگاه خودروی خود، اقدام به باربری می کردند.

اما در این بین اتوبوس های درون شهری بخش خصوصی نیز فعالیت نداشته و مسائلی را برای صاحبان آن ایجاد کرد.

اغلب اتوبوس ها دارای 2 راننده شیفتی هستند و در تعطیلی اجرا شده، مالک به ناچار باید حقوق ماهیانه آنها را تامین می کرد.فروش آزاد سهمیه سوخت نیز در این مدت از دیگر اقدام های اجرا شده از سوی مالکان این ناوگان حمل مسافر درون شهری برای تامین بخشی از امرار معاش روزانه بود.

فروش آزاد سهمیه سوخت نیز در این مدت از دیگر اقدام های اجرا شده از سوی مالکان این ناوگان حمل مسافر درون شهری برای تامین بخشی از امرار معاش روزانه بود.

البته بعضی از مالکان تاکسی ون ها و اتوبوس ها نیز در این فرصت تعطیلی اقدام به ضدعفونی کردن خودروها و رسیدگی به امور جزیی این وسایل عمومی کردند.

حتی بودند رانندگان تاکسی ون ها که برای انجام امور خیریه پیرامون مقابله با کرونا فعالیت نموده و همکاری لازم را انجام دادند.

شروع فعالیت دوباره؛ محدود با قوانین مشروط

شهردار همدان گفت: اتوبوس ها و خودروهای ون با رعایت قوانین و مقررات ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا می توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

عباس صوفی اضافه کرد: با توجه به اینکه در طرح ممنوعیت فعالیت اتوبوس ها و خودروهای ون، شاهد بعضی سوءاستفاده توسط خودروهای شخصی بودیم و مردم برای رفت آمد خود دچار مشکل شدند، ستاد پیشگیری، کنترل و مقابله با کرونا استان همدان تصمیم بر فعالیت کنترل شده ناوگان حمل و نقل شهری گرفت.

وی اضافه کرد: برای رعایت استانداردهای مربوط به طرح فاصله گذاری اجتماعی مقرر شد تاکسی ها با سه سرنشین، خودروهای ون با پنج سرنشین و اتوبوس ها با روش تک جایگاه به شهفرایندان خدمات رسانی نمایند. برای رعایت استانداردهای مربوط به طرح فاصله گذاری اجتماعی مقرر شد تاکسی ها با سه سرنشین، خودروهای ون با 5 سرنشین و اتوبوس ها با روش تک جایگاه به شهفرایندان خدمات رسانی نمایند.

شهردار همدان تاکید نمود: البته تمامی راننده ها ملزم به استفاده از ماسک و دستکش هستند که این اقلام توسط شهرداری تهیه شده و در اختیار رانندگان قرار خواهد گرفت.

صوفی گفت: همچنین پلیس هدایت و رانندگی در اجرای این طرح نظارت و با افرادی که به رعایت نکات بهداشتی توجه نداشته باشند، برخورد خواهد نمود.

وی گفت: با همکاری نیروهای جهادی نیز طرح ضدعفونی ایستگاه های تاکسی به صورت روزانه و نیز پایانه اتوبوس ها به طور شبانه انجام خواهد گرفت.

شهردار همدان صیانت از سلامت شهفرایندان را اولویت جدی مدیریت شهری دانست و اضافه کرد: اعمال مقررات بهداشتی ضامن سلامت عمومی است و در این طرح هم به اهمیت حفظ سلامتی رانندگان خودروهای مسافربر شهری تاکید شده و هم به ارتقا حداکثری ضریب سلامت مسافران پرداخته می گردد.

آموزش رانندگان ناوگان درون شهری

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز گفت: رانندگان خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی داخل شهری و بین شهری این استان درباره نحوه و چگونگی گندزدایی و ضدعفونی وسیله نقلیه و تجهیزات خود آموزش دیدند.

لیدا رفعتی اضافه کرد: تاکسی داران و رانندگان اتوبوس های بین شهری به علت ارتباط با مسافران مختلف درباره نحوه ضدعفونی کردن داخل خودرو آموزش داده شد.

وی اضافه کرد: اتوبوس های درون شهری نیز توسط شهرداری هر روز ضدعفونی می گردد و کارشناسان بهداشت محیط بر فرایند گندزدایی نظارت دقیق دارند.

مدیر گروه سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ساده ترین و در دسترس ترین ماده برای گندزدایی تجهیزات، لباس و سطوح به ویژه در منازل و محیط های کار کوچک نظیر خودروها محلول پنج درصد وایتکس است.

رفعتی اضافه کرد: در این راستا می توان 100 میلی لیتر وایتکس معادل یک فنجان را داخل ظرف یک لیتری تیره همچون بطری دلستر ریخته و بطری را از آب سرد پُر کنیم سپس یک دستمال نخی را با محلول آغشته نموده و با استفاده از دستکش فقط یکبار بر روی سطوح بکشیم.

لزوم رعایت بهداشت مسافران

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز با ابراز خرسندی از فعالیت دوباره ناوگان حمل و نقل درون شهری همدان گفت: علاوه بر رعایت نکات بهداشتی در چارچوب طرح فاصله گذاری اجتماعی از سوی رانندگان، مسافران نیز باید موارد بهداشتی را رعایت نمایند.

علی فتحی اضافه کرد: از سرگیری فعالیت ناوگان حمل و نقل درون شهری اقدام منطقی بود چرا که تعطیلی آنها منجر به خسارت اقتصادی شد.

تداوم تعطیلی اتوبوس های شخصی و تاکسی های ون بدون تردید بر فرایند زندگی روزمره آنها لطمه وارد می کرد چرا که تنها راه درآمدزایی این قشر به شمار می رود.

وی گفت: اغلب این رانندگان مستاجر و دارای اقساط بانکی هستند و اگر قرار بر تمدید این تعطیلی و طولانی شدن بیکاری آنها گردد، مسوولان باید چاره اندیشی می کردند.

فتحی اضافه کرد: تداوم تعطیلی اتوبوس های شخصی و تاکسی های ون بدون تردید بر فرایند زندگی روزمره آنها لطمه وارد می کرد چرا که تنها راه درآمدزایی این قشر به شمار می رود.

وی گفت: همه افرادی که در ناوگان حمل و نقل درون شهری فعال هستند، خانواده هایی را زیر چتر حمایتی خود دارند و امیدواریم به زودی شاهد قطع زنجیره ای کرونا و بازگشت به شرایط عادی باشیم.

فاصله گذاری اجتماعی در اولویت رانندگان

مدیر تاکسیرانی همدان نیز گفت: رعایت فاصله اجتماعی در اولویت فعالیت دوباره رانندگان حمل ونقل درون شهری است.

میلاد کریمی اضافه کرد: پیشتر سوار شدن 2 سرنشین در جایگاه عقب تاکسی ها اجرایی شد و اکنون فعالیت ون ها و اتوبوس ها نیز با ظرفیت محدود و مشخص شده از سوی مدیریت شهری، شروع شده است.

وی گفت: به هر حال فعالان ناوگان درون شهری تا به اینجا نیز متحمل خسارت شده و فعالیت دوباره آنها بسیار مورد احتیاج بود.

کریمی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی لازم از سوی رانندگان تاکسی گفت: نظارت بر فعالیت تاکسی ها نیز از سوی بازرسان تاکسیرانی به صورت مرتب انجام می گردد.

در حال حاضر بیش از چهار هزار تاکسی و اتوبوس درون شهری در همدان فعالیت دارند.

به گزارش خبرنگاران، ویروس کرونا یا کووید 19 به بیشتر کشورهای دنیا سرایت نموده است و سازمان بهداشت دنیای را برآن داشته است تا شرایط فوق العاده اعلام کند.

بر اساس آخرین گزارش سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تا به امروز، 71 هزار و 686 نفر در کشور به این ویروس مبتلا

شست وشوی دست ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می نمایند.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 952

به "خبرنگاران حمل ونقل عمومی در همدان؛ محدود با قوانین مشروط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حمل ونقل عمومی در همدان؛ محدود با قوانین مشروط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید