باید بدترین حالت ها را در نظر گرفت ، سفرهای هر روزه مردم یعنی انتقال بمب های ویروسی

به گزارش صنایع 90، خبرنگاران/بوشهر به نظر می رسد رفتارهای غیرقابل درک شمار بسیاری از هم وطنان و مسافرت های هر روزه آنان از این سر تا آن سر کشور و همینطور بحران اخیر را به شوخی دریافت، پایانی نداشته و این بی توجهی و بی مسئولیتی در قبال خود و دیگران روزانه موجی از مبتلایان را رقم می زند.

باید بدترین حالت ها را در نظر گرفت ، سفرهای هر روزه مردم یعنی انتقال بمب های ویروسی

ویروس کرونا، سریع الانتقال و غیرقابل درمان است و ضرورت دارد آن را به دید یک بحران بزرگ نگریست. امّا مسئولین و متخصصین چه تمهیداتی جهت پیشگیری از شیوع و ابتلا به این بیماری که دامان جهان را گرفته، اندیشیده اند؟ آیا چنان که بعضی گمان می نمایند تصمیم به قرنطینه شهرها گرفته خواهد شد؟ باید دید که در روزهای آینده از تصمیماتی چون تعطیلی بازار و محدودیت تردد و قرنطینه خانگی به تصمیمات بزرگ تری چون قرنطینه خواهیم رسید یا نه.

هنوز تصمیمی برای قرنطینه شدن شهرها گرفته نشده است

عبدالمحمد خواجه ئیان؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در این باره به خبرنگاران می گوید: هنوز در هیچ کجای کشور برای قرنطینه شدن شهرها تصمیمی گرفته نشده و مسائل زیادی پشت این بحث وجود دارد.

وی ادامه می دهد: مهم ترین توصیه وزارت بهداشت برای پیشگیری از شیوع این ویروس، در خانه ماندن و خودقرنطینگی و همچنین، رعایت نظافت فردی، شست وشوی مکرر دست ها و نزدیک نکردن آن ها به چشم، بینی و دهان است.

خواجه ئیان با شرح اینکه در حال حاضر هیچ کدام از فرضیه هایی که در فضای مجازی در خصوص چگونگی تداوم این اپیدمی دیده می گردد سندیت ندارد، عنوان می نماید: توافق نظری در خصوص اینکه در بیمارستان ها چند بیمار را تحت بستری خواهیم داشت وجود ندارد و هنوز تخمین دقیقی در خصوص چگونگی این فرایند و تعداد بیماران احتمالی زده نشده است، اما پیش بینی ها و احتمالاتی وجود دارد که وزارت بهداشت در حال کار کردن بر روی این احتمالات است و چون ماهیت ویروس هنوز به درستی شناسایی نشده، نه تنها در ایران که در کل جهان و در کشورهایی نظیر انگلستان و آمریکا نیز پیش بینی و تخمین درستی وجود ندارد.

باید بدترین حالت ها را در نظر گرفت

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می گوید: کار عقلانی این است که دولت همواره بدترین حالت ها را در نظر گرفته و آموزش های لازم را به مردم بدهد و کادر درمانی و امکانات پزشکی را نیز به همین صورت برای بدترین حالت ها به کار گیرد تا اگر خدایی نانموده اتفاقی افتاد، بتوان تا اندازه ای جلوی آن را گرفت.

وی در ادامه خاطرنشان می نماید: وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی با همکاری استانداری ها، امکانات لازم را تا حد توان، فراهم نموده اند اما اگر ما نتوانیم از شیوع این ویروس پیشگیری نموده و به مردم بقبولانیم که مسافرت کردن در چنین شرایطی یعنی ماشینی پر از بمب ویروسی را از یک مکان به مکان دیگر انتقال دادن، در صورت ابتلا، نه تنها کشور ما که هیچ کشور دیگری آن قدر امکانات درمانی ندارد تا بتواند جلوی این حجم از بیماری را بگیرد.

مسافرت نرفتن و در خانه ماندن مردم دست ما نیست

عبدالمحمد خواجه ئیان اظهار می دارد: مشکل عمده ما حجم بزرگ مردمی است که به مسافرت می فرایند و تمام استان ها از این شرایط گله مند هستند. مسافرت نرفتن و در خانه ماندن مردم که دیگر دست استاندار و فرماندار و یا رئیس علوم پزشکی نیست که بتوانند جلوی آن ها را بگیرند.

او در رابطه با کمبود اقلام بهداشتی در داروخانه ها و بیمارستان ها به خبرنگاران می گوید: همان گونه که می دانید ما شاهد دو اتفاق بد بودیم؛ یکی احتکار این اقلام توسط افراد سودجو و دوم، خرید مقدار زیادی دستکش و ماسک توسط مردم، و این در حالی است که ما هنوز توصیه ای برای مردم عادی جهت استفاده از این وسایل -مگر در مکان های شلوغ- ننموده ایم و همین امر سبب مواجهه کادر درمانی با کمبود اقلام بهداشتی همچون دستکش و ماسک شده است.

مشکل کمبود ماسک طی هفته آینده رفع می گردد

این مسئول اذعان می نماید: طبق جلسه ای که در استانداری داشتیم، هفته گذشته به فنی و حرفه ای دستور داده شده تا در زمینه فراوری ماسک آغاز به کار کند که خیلی از فنی و حرفه ای ها نیز به این منظور دستگاه اتوکلاو خریدند و فکر می کنم تا هفته آینده مشکل کمبود ماسک رفع گردد، البته اگر مردم کمک نمایند.

دکتر خواجه ئیان تصریح می نماید: اگر مردم کمک نمایند و این حرص ناشی از ترس و ناآگاهی برداشته گردد و همچنین بپذیرند که وقتی با ماشین بیرون می آیند احتیاجی به زدن ماسک نیست و این اقلام را برای استفاده افراد دیگر در جاهای شلوغ و پرخطر بگذارند، مشکل ما بسیار کمتر خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خاتمه خبر می دهد: استانداری با معاونت غذا و دارو دانشگاه هماهنگ نموده و شرکتی در استان در زمینه فراوری ژل و ضدعفونی نماینده دست راه اندازی شده که می گردد گفت در این زمینه به خودکفایی رسیده ایم. علاوه بر این، یک فراوریی در بوشهر در زمینه فراوری لباس ها و گان های بیمارستانی نیز آغاز به فعالیت نموده است و با این اقدامات صورت گرفته، طی هفته آینده مسائل و کمبودها تا حدود زیادی رفع خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 869

به "باید بدترین حالت ها را در نظر گرفت ، سفرهای هر روزه مردم یعنی انتقال بمب های ویروسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید بدترین حالت ها را در نظر گرفت ، سفرهای هر روزه مردم یعنی انتقال بمب های ویروسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید