بیش از 157 هزار کشته به بهانه برقراری دموکراسی آمریکایی در افغانستان

به گزارش صنایع 90، مبارزه با تروریسم و برقراری دموکراسی که اصلی ترین دلیل آمریکایی ها برای حضور در افغانستان عنوان می شد، پس از دو دهه به غیر از 157 هزار کشته و هزاران زخمی حاصلی برای افغان ها نداشته است.

بیش از 157 هزار کشته به بهانه برقراری دموکراسی آمریکایی در افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، از زمان حضور آمریکا در افغانستان همیشه شاهد این مسئله بوده ایم که آمریکایی ها اصلی ترین دلیل حضور خود در افغانستان را مبارزه با تروریسم و برقراری دموکراسی منطبق با اصول لیبرال دموکراسی غربی و بنیان نهادن متدهای دولت ملت سازی آمریکایی در این کشور آسیایی اعلام نموده اند.

همچنین به همین دلیل هم هست که واشنگتن در دو دهه اخیر هزینه های گزافی پرداخته اما نتیجه ای جز هزاران کشته برای افغانستان در پی نداشته است.

مرکز تحقیقاتی انیستیتو واتسن سال گذشته میلادی در آماری گفت که از زمان یورش ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا به افغانستان تا نوامبر سال 2019 میلادی تا به امروز بیش از 157 هزار نفر بر اثر جنگ در افغانستان کشته شدند.

گزارش می افزاید که در این مدت، 43 هزار غیرنظامی، 64 هزار نظامی و 42 هزار نفر از مخالفان مسلح دولت افغانستان کشته شدند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به یوناما نیز پیش از این در گزارشی اعلام نموده بود؛ از زمانی که این نهاد آمار مربوط به تلفات غیرنظامیان افغان را در سال 2009 میلادی شروع نموده است به طور متوسط سالانه 10 هزار نفر در افغانستان کشته و زخمی می شوند.

یوناما همچنین چندی قبل نیز در گزارشی گفت که بر اثر درگیری ها و منازعات مسلحانه در سال 2020 میلادی 3 هزار و 35 غیرنظامی افغان کشته و 5 هزار و 785 تن نیز زخمی شدند.

با این حال، دو دهه از حمله آمریکا و حضور نظامی این کشور در افغانستان می گذرد اما مقامات واشنگتن به دستاوردهای عنوان شده از جمله ایجاد یک دولت مرکزی قدرتمند، از بین بردن تروریسم و مواد مخدر پیروز نشده است.

براساس گزارش ها در حال حاضر حدود نیمی از خاک افغانستان تحت کنترل و یا درگیری طالبان واقع شده است و کشت خشخاش و فراوری مواد مخدر نیز افزایش سرسام آوری یافته است.

این در حالی است که آمریکا پس از دو دهه حضور در افغانستان به حمایت از داعش و کوشش برای ایجاد پایگاه برای این گروه تروریستی در این کشور متهم است.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1555

به "بیش از 157 هزار کشته به بهانه برقراری دموکراسی آمریکایی در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 157 هزار کشته به بهانه برقراری دموکراسی آمریکایی در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید