بلندترین سدهای دنیا ، آشنایی با 10 مورد از سدهای پر آب دنیا

به گزارش صنایع 90، امروزه به لطف فناوری و تکنولوژی همه چیز در سطح عالی خود قرار گرفته است و در تمام جنبه های زندگی خود می توانیم تاثیر فناوری و تکنولوژی را ببینیم . جنبه های گوناگونی برای فناوری می توان متصور بود اما از مهم ترین ویژگی و نکات مثبتی که فناوری سدهای پر آب دنیا را دارد این است که باعث می گردد که انسان به چیز هایی دست یابد که هیچ وقت حتی شاید فکرش را هم در فکر خود نمی گذراند.و بتوانیم از نعمت هایی که در طبیعت وجود دارد به برترین وجه ممکن استفاده نماییم. ما در این جا در مجله خبرنگاران تصمیم گرفتیم که امروز شما را با 10 مورد از بلندترین سدهای دنیا که جزو بزرگترین سدهای دنیا هم هستند آشنا نماییم.

بلندترین سدهای دنیا ، آشنایی با 10 مورد از سدهای پر آب دنیا

1. سد اورُوایل

در مجموعه سدهای پر آب جهان، در کالیفرنیا و بر روی رود فیدر سدی خاکی به نام سد اورُوایل ساخته شده است که ارتفاع آن بالغ بر 230 متر است و عرض آن نیز 2110 متر بر آورد می گردد و دارای مخزنی به ظرفیت 59.6 میلیون متر مکعب برای ذخیره آب می باشد که همه این ویژگی ها سبب شده است که این سد به یکی از مهم ترین سد های کشور آمریکا تبدیل گردد که هم جنبه تجاری دارد و هم از نظر گردشگری می تواند برای کشور آمریکا پر اهمیت و مهم تلقی گردد. جاذبه گردشگری اطراف آن فوق العاده زیبا و تماشایی می باشد.

2. سد مَنگلا

سد منگا از بلندترین سدهای جهان که در منطقه میرپور و در کشور پاکستان واقع شده است به وسیله مهندسان پاکستانی در سال 1961 ساخت آن بر روی رود جهلم آغاز شد و در سال 1967 به اتمام رسید. این سد که از بلندترین سدهای جهان ارتفاعی بالغ بر 138 متر و عرضی معادل 14/3 کیلومتر دارد و با داشتن مخزنی برای ذخیره آب به حجم 65 میلیون متر مکعب برای حمل و نقل ، تامین آب و فراوری انرژی و بعلاوه آبیاری از سدهای پر آب جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

3. سد گاردینر

گاردینر از بزرگ ترین سدهای جهان که در دهه 60 میلادی بر روی رود ساسکاچوان جنوبی در کانادا ساخته شده است دارای ارتفاع 64 متر وعرض 5/1 کیلومتر و حجمی معادل 4.65 میلیون متر مکعب جهت ذخیره آب از بزرگترین و مهم ترین سد های کشور کانادا به شمار میرود. واطرافاین سد از بلندترین سدهای جهان جاذبه های زیبا و دیدنی بریا گردشگران وجود دارد.

4.سد گوری

شاید بتوان گوری را از بزرگترین سدهای جهان به حساب آورد .حدود پانزده سال زمان برای ساخت این سد که ظرفیتی معادل 70 میلیون متر مکعب دارد صرف شده است و همه این اعداد برای سد گوری که روی دره نکویما در بولیواری ساخته شده است، نشان دهنده عظمت و بزرگی این سد می باشد.

5. سد فلیوولاند دایک

فلیوولاند دایک که ظرفتی معادل 78 میلیون متر مکعب برای ذخیره آب دارد در هلند ساخته شده است که هم از نظر گردشگری هم به جهت بر آورده کردن احتیاج مردم در زمینه ذخیره و تامین آب برای مردم این ناحیه هائز اهمیت می باشد.

6. سد آتاتورک

کارابابا که نام اصلی سد آتاتورک و از بلندترین سدهای جهان است و حدود 5 سال برای ساخت این سد زما ن صرف شده است در شانلی اورفه واقع شده است . ارتفاع این سد که ظرفیتی معادل 84 میلیون متر مکعب جهت ذخیره کردن آب دارد 166 متر و عرض آن حدود 1819 متر بر آورد می گردد . هزینه ای که برای ساخت این سد صرف شده بالغ بر 5/1 میلیارد دلار می باشد که در نوع خودش یکی از پرهزینه ترین سد ها و از سد های پر آب جهان از این نظر ساخت سد، به شمار می آید

7.سد فورت پک

ساخت سد از بزرگترین سد های جهان فورت پک که جزو گران ترین سد ها در زمانش بوده و 100 میلیون دلار برای ساخت آن هزینه شده است یکی از سد های قدیمی می باشد که از سال 1933 ساخت این سد آغاز شده و در سال 1940 ساخت آن به اتمام رسیده است. دریاچه زیبایی که در پشت سد واقع شده است به یک مکان زیبا و تماشایی برای گردشگران تبدیل شده است و دارای مساحتی حدود 245000 هکتار می باشد . سد فورت پک حجم آن حدود 96 میلیون تر مکعب برآورد می گردد.

8.سد سینکرود تیلینگز (میلدرد SWSS)

در کانادا و در فورت مک موری سدی با حجم 119 میلیون متر مکعب و با ارتفاعی بالغ با 50 متر ساخته شده است به نام سد سینکرود تیلینگز از بزرگترین سدهای جهان است و جالب است بدانید که این سد بزرگ تنها در عرض یک سال احداث شده است.

9.سد تاربلا

یکی دیگر از بلندترین سدهای جهان سد هایی که در کشور پاکستان و با ظرفتی 106 تا 152 میلیون متر مکعب ساخته شده است سد تاربلا می باشد . هزینه ساخت این سد که ارتفاع آن 143 متر و مساحتی بالغ بر 250 کیلومتر مربع دارد و مراحل ساخت آن 8 سال به طول انجامیده است ؛1497 میلیون دلار برآورد می گردد که در نوع خودش بی رقم فوق العاده زیادی است و اطراف آن جاذبه های زیبایی برای گردشگری وجود دارد.

10. سد سینکرود تریلینگز (میلدرد MLSB)

اما در آخر ما به معرفی بزرگترین سدهای جهان با ظرفیتی برابر با 720 میلیون متر مکعب به نام سد سینکرود تریلینگز (میلدرد MLSB) می پردازیم که ارتفاع آن حدود 88 متر و مدت زمانی که برای ساخت این سد که در کشور کانادا واقع شده است صرف شده است حدود 2 سال می باشد . این سد با نام دریاچه میلدر نیز شناخته می گرددکه دارای جاذبه های زیبایی جهت گردشگری می باشد .

منبع: همگردی
انتشار: 13 بهمن 1401 بروزرسانی: 13 بهمن 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2228

به "بلندترین سدهای دنیا ، آشنایی با 10 مورد از سدهای پر آب دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلندترین سدهای دنیا ، آشنایی با 10 مورد از سدهای پر آب دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید