آنالیز خواص سنجد از نظر دانشمندان و طب سنتی

به گزارش صنایع 90، از خواص سنجد چه می دانید؟ آیا از خواص عصاره گل سنجد چیزی شنیده اید؟ شاید شما هم جزو آن افرادی باشید که فقط عیدبه عید تنها چند عدد سنجد می خرند؛ روی سفره هفت سین می چینند و بعد از اتمام روزهای عید، یک نگاه به سنجدها می اندازند، یک نگاه به سطل آشغال و با گفتن این جمله که دیگر سنجدها خراب شده اند، آن ها را روانه سطل زباله می نمایند!

آنالیز خواص سنجد از نظر دانشمندان و طب سنتی

اما لطفا این چرخه را متوقف کنید. این میوه فقط برای سفره هفت سین نیست و از آن مهم تر نباید جایش در کنار آشغال های دیگر باشد. احتمالا اگر کسی درباره خواص پودر سنجد بیشتر با شما صحبت می کرد، این رفتار ناراحت نماینده را با آن انجام نمی دادید. اگر می خواهید بدانید ما دقیقا درباره کدام یک از خواص سنجد حرف می زنیم، با ادامه این مقاله همراه باشید.

آنچه درباره خواص سنجد گفته می گردد

شاید یکی از دلایلی که خودتان را از خواص سنجد محروم می کنید، ساختار آردمانند این میوه است. ما به شما حق می دهیم که نتوانید به این علت با این میوه کنار بیایید؛ ولی این هم علت خوبی برای دورریختن آن نیست. شما به راحتی می توانید این میوه را پودر کنید و از خواص پودر سنجد بهره مند شوید. چه بسا این گونه راحت تر بتوانید کینه ها را فراموش کنید و به یکدیگر دست دوستی دهید.

در این قسمت از مقاله می خواهیم درباره بخشی از خواص سنجد که افراد معتقدند می توانند از آن بهره مند شوند، صحبت کنیم. بخشی از این خواص شامل موارد زیر می گردد:

سرشار از مواد مورد احتیاج بدن

یکی از خواص پودر سنجد این است که به عنوان یک منبع عالی از مواد معدنی و ویتامین ها شناخته می گردد و با دارابودن خواص آنتی اکسیدانی در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. بعلاوه سنجد یک منبع خوب از اسیدهای چرب محسوب می گردد.

دارای فعالیت ضدمیکروبی

یکی دیگر از خواص سنجد این است که می تواند فعالیت های باکتریایی را متوقف کند و به این ترتیب به عنوان یک آنتی بیوتیک هم شناخته گردد.

یاری به پوست

بعضی می گویند یکی از خواص سنجد، افزایش سطح کلاژن است و در روشن ترشدن پوست تاثیر دارد. بنابراین چه بسا سنجد در جوانسازی پوست و کاهش چین وچروک هم نقش داشته باشد.

مقابله با مسائل مفصلی

یکی از معروف ترین خواص پودر سنجد، یاری به درمان آرتریت روماتوئید است. بعلاوه مردم از آن به عنوان راهی برای مقابله با مسائل مفصلی استفاده می نمایند.

حاوی ویتامین K

از دیگر خواص پودر سنجد وجود ویتامین K است. همان طور که می دانید این ویتامین در انعقاد خون و کاهش خون ریزی نقش دارد.

حاوی کلسیم

این میوه حاوی مقادیر بالایی از کلسیم است. بنابراین افراد مبتلا به پوکی استخوان می توانند برای تقویت استخوان های خود از خواص پودر سنجد بهره ببرند.

خواص سنجد برای بچه ها

از خواص سنجد برای بچه ها می توان به تقویت استخوان های آن ها اشاره نمود. اما بهتر است برای دانستن این موضوع که چه زمان و چگونه باید به کودکتان سنجد دهید، با یک دکتر مشورت کنید.

سلامت روده

گفته می گردد یکی از خواص پودر سنجد، پاکسازی روده و معده از سموم مختلف است و برای درمان نفخ و اسهال مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین اگر یبوست دارید، برای بهره بردن از خاصیت پودر سنجد، کمی محتاطانه تر عمل کنید تا گرفتار نشوید!

خواص سنجد در طب سنتی

در روایت درباره خواص سنجد آمده است که پوست سنجد برای پوست، هسته آن برای استخوان و گوشت آن برای گوشت بدن خوب است. در طب سنتی برای استفاده از خواص پودر سنجد پیشنهاد می گردد که آن را در شیر بریزید و بنوشید. اگر یبوست دارید مقداری ترنجبین و شکر سرخ هم به آن اضافه کنید.

یکی از خواص سنجد به شکوفه آن نسبت داده می گردد که به تنظیم هورمون های زنان یاری می نماید. در طب سنتی ایرانی از برگ سنجد هم غافل نشده اند و از آن به عنوان ترمیم نماینده زخم و کنترل خون ریزی استفاده می کردند.

در ایران باستان از سنجد به صورت جوشانده برای بیماری هایی مثل تب، یرقان، آسم، کزاز و رماتیسم مفصلی بهره می بردند. در واقع از سنجد به عنوان یک عامل ضدالتهاب و ضد درد استفاده می شده است. بعلاوه در طب عامیانه ایران، دم نموده میوه سنجد برای تسکین درد بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید پیشنهاد می گردد.

دانشمندان چه می گویند؟

در این بخش می خواهیم درباره تحقیقاتی که دانشمندان روی خواص سنجد انجام داده اند و نتایجی که به دست آورده اند بیشتر صحبت کنیم.

اثرات ضدالتهابی و ضددرد

دانشمندان در یک مطالعه که روی سنجد انجام دادند، بهبود قابل توجهی در مدیریت درد و التهاب آرتروز زانو در زنان مشاهده کردند. اگرچه همچنان به مطالعات بیشتری در این حوزه احتیاج است اما می توان گفت که اثرات ضددردی از مهم ترین خواص پودر سنجد محسوب می گردد.

بنابراین یکی از خواص سنجد این است که می تواند در برابر التهاب مقاومت کند. بعلاوه عصاره آن قادر است در جلوگیری از التهاب قلب و دهان هم موثر باشد.

خواص پودر سنجد در سرطان

طبق مطالعاتی که اجرا شده است، عصاره هسته و گوشت سنجد می تواند رشد سلولی را مهار و عصاره آن ممکن است بتواند سرطان را سرکوب کند. بنابراین شاید بتوان یکی از خواص پودر سنجد را فعالیت ضد توموری آن دانست.

بهبود حافظه

طی آنالیز های دانشمندان روی خواص سنجد، این نتیجه حاصل شده است که سنجد می تواند در بهبود حافظه و یادگیری موثر باشد. البته این آزمایش روی موش های بیچاره انجام شده است!

درمان مسائل گوارشی

می توان گفت که خواص سنجد در درمان مسائل گوارشی به اثبات رسیده است. بعلاوه گفته می گردد سنجد می تواند در کولیت اولسراتیو موثر باشد و به پیشگیری از سرطان یاری کند.

شل نماینده عضلات

در طب سنتی، اثرات شل نمایندگی عضلانی به عنوان یکی از خواص سنجد در نظر گرفته شده است. مطالعات هم نشان می دهد که میوه کامل سنجد از این خاصیت بهره می برد. به علاوه، استفاده از گل سنجد در درمان کزاز در طب سنتی می تواند نشانه ای از فعالیت شل نمایندگی عضلانی این گیاه باشد.

درمان بیماری های دهانی

مطالعات بالینی روی 28 بیمار مبتلا به لیکن پلان دهانی نشان داده است که یکی از خواص سنجد می تواند کاهش قابل توجه میزان ضایعه و درد در این افراد باشد. مواد معدنی و ویتامین ها به ویژه ویتامین K با اثراتی که در انعقاد خون دارند، نقش اصلی را در ایجاد این خاصیت ایفا می نمایند.

دیگر خواص سنجد

سنجد ممکن است در کنترل دیابت، رتینوپاتی، آرتریت روماتوئید و بیماری های پوستی مانند پسوریازیس موثر باشد.

چگونه از خواص سنجد بهره ببریم؟

اگر از حالت آردمانند این میوه بدتان نمی آید می توانید با خوردن میوه آن از خواصش بهره مند شوید؛ اما در این صورت احتمالا خودتان را از خواص هسته آن محروم می کنید. برای این که بتوانید از فواید هسته آن هم بهره ببرید بهتر است پودر آن را بخرید.

یکی از روش های استفاده از خاصیت پودر سنجد، ریختن آن در شیر است. یکی دیگر از روش ها استفاده از حبه سنجد است که شرکت های مختلف از هسته و گوشت آن درست می نمایند تا خوردن آن راحت تر گردد.

متخصصین طب سنتی می گویند زیاده روی در استفاده از هسته سنجد باعث افزایش سموم در بدن می گردد. بنابراین هنگام مصرف پودر سنجد، این مورد را هم در نظر داشته باشید.

آنچه تا به امروز از خاصیت سنجد فهمیدید

از خواص سنجد در طب سنتی استفاده های فراوانی می گردد. از میوه سنجد و گل های آن به عنوان یک ماده مغذی، مقوی، ضدزخم و تب بر استفاده می نمایند. از طرف دیگر برای درمان بیماری هایی مثل اسهال، حالت تهوع، استفراغ، اختلالات معده، یرقان، آسم و نفخ شکم هم آن را به کار می برند. در مطالعاتی که دانشمندان روی ماده موثره سنجد انجام دادند، فعالیت شل نمایندگی عضلات، اثرات ضدباکتریایی، ضدالتهابی و ضددرد را مشاهده کردند.

بعلاوه در این مطالعات نشان داده شده است که در سنجد ترکیباتی مثل ترکیبات فلاونوئیدی، سیتوسترول، ترپنوئید، کومارین ها، کاروتنوئیدها، ویتامین ها و تانن ها وجود دارد که می تواند فواید زیادی در صنایع غذایی و دارویی داشته باشد. شما کاری به اسامی قلنبه سلنبه آن ها نداشته باشید؛ فقط بدانید که خواص سنجد کم نیست!

طبق این مطالعات، یکی از خواص سنجد وجود محتوای فنلی بالا، فعالیت آنتی اکسیدانی و ضدرادیکالی بود. اجازه دهید در این باره بیشتر شرح دهیم.

باید بدانید که اثرات مفید محصولات گیاهی به حضور ترکیبات فیتوشیمیایی با خواص آنتی اکسیدانی مثل فنل ها مربوط می گردد. ترکیبات فیتوشیمیایی طبیعی می توانند استرس اکسیداتیوی را که ناشی از فراوری بیش از حد رادیکال های آزاد هستند، کنترل نمایند. استرس اکسیداتیو می تواند به ماکرومولکول های بیولوژیکی آسیب برساند که ممکن است باعث ایجاد بسیاری از بیماری ها مثل سرطان، بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، آلزایمر و پارکینسون گردد.

خیلی سخت شرح دادیم؟ خلاصه مطلب این است که رادیکال های آزاد برای بدن بسیار مضر هستند ولی یکی از خواص سنجد این است که از آنتی اکسیدان بهره می برد و می تواند با این رادیکال های آزاد مبارزه کند. درست شد؟

همان طور که گفتیم یکی از خاصیت های سنجد، فعالیت آنتی اکسیدانی آن است؛ اما جالب است بدانید که هسته سنجد خواص آنتی اکسیدانی و محتوای فنلی بسیار بالاتری را در تحقیقات دانشمندان نسبت به بخش های خوراکی میوه ها مثل گوشت و پوست نشان داده است.

پس دفعه بعد که سنجد خریدید، بهتر است با هسته آن با احترام بیشتری برخورد کنید! البته منظورمان این نیست که هسته سنجد را درسته قورت دهید؛ نه اصلا! برای این کار به راحتی می توانید از پودر سنجد بهره ببرید. بسیاری از افراد سنجد و هسته آن را پودر می نمایند که می توانید به راحتی این محصول را از آن ها بخرید. پس لطفا همین حالا هسته سنجد را از دهانتان بیرون بیاورید و آن را پودر کنید!

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 17 خرداد 1401 بروزرسانی: 17 خرداد 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2079

به "آنالیز خواص سنجد از نظر دانشمندان و طب سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز خواص سنجد از نظر دانشمندان و طب سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید