بازی های گروهی؛ ازخروس جنگی تا زو ، بازی محبوب ناصرالدین شاه چه بود؟

به گزارش صنایع 90، یکی از برترین گزینه های با هم بودن انتخاب چند بازی پرهیجان دسته جمعی است که همه را سرحال می آورد و خنده های مان گوش فلک را می برد و فقط با صدای خروپف بزرگ ترها می فهمیم که چیزی تا طلوع خورشید نمانده است!

بازی های گروهی؛ ازخروس جنگی تا زو ، بازی محبوب ناصرالدین شاه چه بود؟

خبرنگاران - رضا نیکنام : لطفا این گزارش را با دقت و حسی بخواهید تا قند توی دل تان آب گردد! اگر هم نه پیشنهاد می کنم فقط یک بار این بازی در جمع خانواده و دوستان انجام دهید تا ببینید چه نتیجه ای دارد. قول می دهم لذت ببرید.

خواندنی های بیشتر را اینجا دنبال کنید

خروس جنگی

قبل از بازی، بازیکن ها یارکشی می نمایند. بعد یک دایره به قطر 2متر با هر چیزی که دارند روی زمین می کشند. حالا بازی آغاز می گردد و 2نفر، یکی از این گروه و دیگری از گروه مقابل می آیند وسط دایره و درحالی که دست به سینه اند و یک پایشان را هم بالا گرفته اند آغاز می نمایند به حمله به طرف حریف. هر 2 نفر آنقدر به شانه های هم می زنند تا یکی را از دایره بیرون نمایند و یا تعادلش را بهم بزنند تا پایش به زمین بخورد که اگر این اتفاق بیفتد، بازی به نفع آن یکی تمام می گردد و نوبت به 2نفر بعدی می رسد. این بازی به تعداد بازیکنان 2 گروه ادامه پیدا می نماید و تا همه یارها وسط دایره بیایند. آخر سر هر گروهی که تعداد برنده هایش بیشتر باشد، برنده بازی است.

نام روی پیشانی

بازی نام روی پیشانی به نوعی همان 20 سوالی خودمان است. این همان بازی ای است که نقی و خانواده اش در سریال مرکز با باباپنجعلی انجام می دادند و کلی می خندیدند. در این بازی، شما روی تکه کاغذی کلمه ای را می نویسید و روی پیشانی یکی از اعضا می چسبانید. آن فرد از همه جا بی خبر هم آنقدر سوال می نماید تا کلمه ای که روی پیشانی اش نوشته شده را حدس بزند و کشف کند. بازی وقتی تمام می گردد که روی همه نام بگذارند و همه بتوانند نام هایشان را حدس بزنند. توصیه می کنم از کلمه هایی بامزه مربوط به شخص بهره ببرید.

جاسوس بازی

این بازی برای بزرگ ترها جذابیت زیادی دارد و کمی هم شبیه بازی مافیا و پدرخوانده است. ابتدا باید کاغذهای کوچکی را به تعداد اعضا ببرید و روی یکی از آنها علامتی بزنید. بعد همه را تا کنید و هر یک از اعضا یکی از کاغذها را بردارد. کسی که کاغذ علامت دار را بردارد، جاسوس است. او بدون اینکه حرفی بزند باید سعی کند طوری که بقیه متوجه نشوند، به چشم یکی از اعضا نگاه کند و چشمک بزند. این چشمک مرگبار است و بلافاصله بعد از آن، کسی که چشمک را دیده مرده محسوب می گردد و باید از بازی خارج گردد. بقیه هم باید به چشم هم نگاه نمایند و بدون اینکه اجازه بدهند جاسوس ناشناخته فرصت چشمک زدن پیدا کند، او را شناسایی نمایند و لو بدهند.

زو

زو بازی نفسگیری است. برای همین به قول معروف باید نفس بلندی داشته باشید. در زو، اعضای خانواده 2گروه می شوند. گروه اول بازیکنی را به سمت گروه دیگر می فرستد و درحالی که کلمه زو می گوید به گروه دیگر نزدیک می گردد. اگر دستش به یکی از اعضا بخورد او باید از بازی خارج گردد، اما اگر آنکه زو می گوید و به طرف گروه دیگر هجوم آورده نفسش تمام گردد و نتواند به گروه خودش برگردد، اسیر گروه حریف خواهد شد. راه دیگر خارج کردن عضوی که زو می گوید از بازی این است که اعضای گروه مورد تهاجم، به سمت او بروند و بدون اینکه بگذارند دستش به آنها بخورد بگیرندش. این بازی در استان گیلان به نام شیرین دودو، در خراسان، گلستان و مازندران و گلپایگان زو و در خوزستان بازی اش تی تی نامیده می گردد.

شاه، سارق، وزیر

این بازی معمولا با 4 نفر انجام می گردد. ابتدا باید 4 تکه کاغذ تهیه کنید و روی هرکدام به ترتیب کلمات شاه، وزیر، جلاد و سارق را بنویسید. سپس کاغذها را به شکل یکسان از وسط تا کنید، طوری که نوشته داخل آن معین نباشد. بعد هر یک از بازیکنان کاغذی را برمی دارد. وقتی همه از سمت خود مطلع شدند، غیر از شاه کسی نامش را فاش نمی نماید. شاه رو به دیگران می گوید : وزیر من کیست؟ آن گاه وزیر هم با نشان دادن کاغذ، خود را به شاه معرفی می نماید. بعد شاه می گوید : سارق را از میان این 2 پیدا کن. صحنه حساس بازی اینجا است که چون وزیر باید سارق را از میان 2نفر به جای مانده پیدا کند سخت است. انتخاب سارق به وسیله وزیر 2 حالت دارد. اگر حدس وزیر درست باشد که شاه فرمان شکنجه ای را صادر می نماید و جلاد هم سارق بخت برگشته را شکنجه می نماید. اما اگر حدس وزیر اشتباه بوده باشد، جلاد سریع به وزیر خواهد گفت : چرا به جلاد توهین کردی؟ و سپس شاه شکنجه ای را می گوید تا جلاد، وزیر را تنبیه کند. شکنجه ها معمولا دردآور است مثل سیبیل آتشین یا بشین و پاشو و.... معمولا هر دور بازی از تقسیم کاغذها تا تنبیه بیشتر از چند دقیقه طول نمی کشد.

شاه قاجار سبیل آتشین بازی می کرد!

یادداشت روزانه ناصرالدین شاه، یکشنبه 11 شهریور 1245 : صبح از خواب برخاسته، سر حمام پیراهن عوض نموده، سوار اسب بوینی یوغون شدم راندیم. از راه چشمه بالا رفته، زیرگردنه مرجک نو، راه شکاری، [به] ناهار افتادم. قدری کتاب فرانسه خواندم. یحیی خان، میرزا علی نقی، نوری، محقق، محمدعلی خان، پسر بهاءالملک و غیره [و] آقا علی بودند.

بعد از ناهار سوار شده از راه رفتیم بالا. یک راست رفتیم برای دیدگاه یخچال. سیاچی [و] ماچکی هم بودند. پسر آقا رجب تلخه بود. میرشکار و غیره آن جا بودند. گفت :این زیر شکار هست، در یخچال هم هست، اول این ها را سر بزنند بعد یخچال را. من راضی نبودم. آخر در سنگ چین نشستم. باقر رفت از پایین سر زد. شکارها بالا نیامده رفتند پایین. باد سردی می آمد. بعد سوار شده به سنگ چین یخچال رفتم. پیاده، سواره، با زحمت. این جا هم که نشستم از بس موسی داد و فریاسارقه بود، پیش از ما آمده رفته بودند. ما که رفتیم چیزی نبود. برگشتم آمده در توچال قدری نشستیم، جواب های کرمان را خوانده، آدم دبیر را راه انداختیم.

بسیاربسیار سرد بود. قدری هندوانه خورده، چای خوردیم. آمدیم پایین برای منزل. غروبی به منزل رسیدیم. چندان خسته نبودیم. عصر معمول به عمل آمد، قدری با خانم ها و غیره توی زمین نشسته، تُرنا بازی [بازی شاه و وزیر] کردیم. گربه ها بودند. موزیکان می زدند، غلام بچه ها و غیره بودند. بعد از شام هم قرق شد. طولوزان [و] یحیی خان و غیره آمدند. قدری لغت نوشتم، رفتم خوابیدم.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2265

به "بازی های گروهی؛ ازخروس جنگی تا زو ، بازی محبوب ناصرالدین شاه چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی های گروهی؛ ازخروس جنگی تا زو ، بازی محبوب ناصرالدین شاه چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید