اپل در حال توسعه موتور جست وجوی خود است

به گزارش صنایع 90، اپل اعلام نموده است که در حال توسعه موتور جست وجوی خودش است تا آن را جایگزین موتور جست وجوی گوگل کند.

اپل در حال توسعه موتور جست وجوی خود است

هم اکنون گوگل مبلغی در حدود 10 تا 12 میلیارد دلار را به صورت سالانه به اپل می پردازد تا موتور جست وجو گوگل به عنوان موتور جست و جو پیش فرض در دستگاه های ساخت اپل استفاده گردد.

به نظر می رسد قرار داد سالانه اپل و گوگل به زودی به زمان انقضای خود نزدیک خواهد شد و با توجه به اینکه گوگل هم اکنون به دلیل انجام کار های انحصار طلبانه توسط وزارت دادگستری آمریکا تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است، این احتمال موجود دارد که پرونده قضایی گوگل مانع تمدید این قرار داد سالانه بین اپل و گوگل گردد.

اپل هم اکنون هم انتقال از موتور جست وجو گوگل را شروع نموده است. گزارش های منتشر شده نشان می دهند که اپل از سال 2014 در حال توسعه Applebot است که از آن موقع تا به امروز، به مرور صفحات وب می پردازد. گزارش ها نشان می دهند که به تازگی میزان استفاده از آن به شکل محسوسی افزایش یافته است.

در سیستم iOS 14 زمانی که با استفاده از ابزار جست وجو در صفحه هوم (Home) عبارتی را جست وجو کنید، اپل با دور زدن موتور جست وجو گوگل لینک مربوط به سایت ها را به شما نشان خواهد داد.

در حدود 3 سال پیش، اپل مدیر مربوط به بخش موتور جست وجو گوگل و هوش مصنوعی این شرکت را به نام John Giannandrea را به استخدام خود درآورد. این شخص هم اکنون مسؤولیت جانشین ارشد در بخش های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را در اپل برعهده دارد.

  • نگاهی به تاریخچه موتورهای جست وجو

البته هنوز به شکل واضح معین نیست که در آینده شاهد چه شکلی از این موتور جست وجو خواهیم بود. در واقع نمی توانیم بگوییم که اپل میخواهد سایتی همانند گوگل را در آینده رونمایی کند یا که این شرکت فقط میخواهد در زمان استفاده از Spotlight در دستگاه های دارای سیستم عامل های iOS و OS X قابلیت جست وجو را بهبود ببخشد.

به طور حتم با فرارسیدن زمان انقضای قرار داد میان گوگل و اپل مبنی بر استفاده از موتور جست وجو گوگل به عنوان موتور جست وجوی پیش فرض بر روی میلیون های دستگاه تولیدی اپل و روبرو شدن این قرار داد با فشار های نظارتی، برنامه آینده اپل در رابطه با موتور جست وجوی خودش معین تر خواهد شد.

اطلاعات منتشر شده نشان می دهند رقمی که گوگل به صورت سالانه به اپل برای انجام این کار می پردازد در حدود %20 درآمد اپل را از لحاظ ارائه خدمات تشکیل می دهد.

به طور حتم یکی از مشکل هایی که اپل در راه تبدیل شدن به یک غول در دنیای موتور های جست وجو با آن روبرو است تعهد این شرکت به حفظ حریم خصوصی کاربران است. تیم کوک، مدیر عامل اپل، زمانی با منتشر کردن نامه ای به کاربران این شرکت گفته بود:

مدل کسب و کار ما بسیار ساده است. ما محصولات عالی را می فروشیم. ما اطلاعاتی همانند محتوای ایمیل های ارسالی شما و عادت هایتان در زمان وب گردی را به شرکت های تبلیغاتی نمی فروشیم. ما از اطلاعاتی که در آیفون یا آیکلود خود ذخیزه نموده اید کسب درآمد نمی کنیم. ما ایمیل های شما و محتوای پیغام هایتان را نمی خوانیم تا از اطلاعات آن ها برای مقاصد تجاری استفاده کنیم.

با توجه به متن این نامه معین نیست که اپل چگونه می خواهد موتور جست وجویی را توسعه دهد تا بدون استفاده از اطلاعاتی مانند عادت های وب گردی کاربر یا اطلاعات ذخیره شده او در آیفون، در هنگام استفاده از این موتور جست وجو به او اطلاعات صحیح و به شکل بهتری را نمایش دهد.

  • قبل از ظهور گوگل، مردم چطور در اینترنت جست وجو می کردند؟

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 آذر 1399 بروزرسانی: 8 آذر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1305

به "اپل در حال توسعه موتور جست وجوی خود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل در حال توسعه موتور جست وجوی خود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید