انواع سادیسم از دیدگاه های مختلف

به گزارش صنایع 90، انواع سادیسم عبارت است از سادیسم ذهنی، سادیسم جسمی و سادیسم احساسی یا سمبلیک و ممکن است در یک فرد سادیستیک هر سه نوع همزمان وجود داشته باشد.

انواع سادیسم از دیدگاه های مختلف

در همه جوامع هستند کسانی که از تمسخر، تحقیر و آزار رساندن فیزیکی و روانی به دیگران لذت می برند. افراد با چنین مشغولیت ذهنی و رفتارهای آزار دهنده احتمالا دچار بیماری سادیسم هستند. در حقیقت سادیسم عبارت است از لذت بردن از تحقیر، تمسخر، آزار روحی یا جسمی و جنسی افراد به خصوص در حضور دیگران که گاهی با رفتارهای پرخاشگرانه یا جنایتکارانه همراه است. در این مطلب به آنالیز انواع سادیسم پرداخته ایم.

سادیسم یا اختلال شخصیت سادیسمی چیست؟

سادیسم یا اختلال شخصیت سادیسمی یا دگر آزاری نوعی اختلال شخصیت است که در آن فرد رفتار پرخاشگرانه، ظالمانه و تحقیرآمیز را در جهت کسب لذت به دیگران تحمیل می کند و نشانه های آن عبارتند از:

  • خشونت و سواستفاده، از نشانه های اصلی یک سادیست در روابط اجتماعی است.
  • چنین افرادی حس دلسوزی و نگرانی برای دیگران ندارند.
  • از آسیب زدن به دیگران یا تحقیر و توهین به آنها لذت می برند.
  • از تماشای رنج یا درد دیگران لذت می برند.
  • ممکن است شامل دوره های مکرر رفتار پرخاشگری و ظالمانه باشد.
  • می تواند شامل بی رحمی احساسی، تغییر رفتار دیگران به وسیله ترس و خشونت باشد.
  • اغلب افراد مبتلا به سادیسم رفتارهای اجتماعی پرخاشگرانه انجام می دهند.
  • این افراد از تحقیر دیگران در محافل عمومی و جلوی دیگران به خاطر رسیدن به احساس قدرت و کنترل بر دیگران لذت می برند.

انواع سادیسم

سادیم با توجه به انگیزه های درونی و ذهنی و رفتارهای آزار دهنده ناشی از آن به سه نوع زیر تقسیم می گردد که ممکن است در برخی افراد به طور همزمان وجود داشته باشد:

شخص صحنه های سادیستی را تجسم می کند و از آن ها لذت می برد ولی اقدام به آزار دیگران نمی کند.

شخص از تحقیر و آزار روحی دیگران لذت می برد و از پایمال کردن شخصیت دیگران ارضا می گردد. در این حالت شخص به جای زجر و شکنجه بدنی دیگران، با تحمیل حالات مخرب روانی مانند توهین و تحقیر و پایمال کردن شخصیت دیگران به رضایت ذهنی کافی دست می یابد.

در این حالت شخص از تحمیل آزار و اذیت بدنی و ایجاد درد و رنج جسمی در دیگران لذت می برد و این اعمال خشونت بار را به تدریج تا مراحل مرگبار و قتل قربانی خود ادامه می دهد. شخص به آزار دیگران می پردازد و از ضرب و جرح ساده تا قتل و سوزاندن افراد مورد نظر خود پیش می رود. این افراد در روابط زناشویی، همسر خود را مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار داده و احساس لذت می نمایند.

انواع سادیسم از نظر اریک فروم

اریک فروم معتقد است که سادیسم (دیگر آزاری) در مقایسه با مازوخیسم (آزارطلبی) روان رنجورتر و از لحاظ اجتماعی زیان بارتر است. هدف سادیسم مانند مازوخیسم کاهش دادن اضطراب بنیادی از راه متحد شدن با افراد دیگر است. فروم سه نوع گرایش سادیستی را تعیین نموده است که همگی کم و بیش با هم دسته بندی می شوند:

  1. گرایش اول احتیاج به وابسته کردن دیگران به خود و اعمال قدرت بر کسانی است که ضعیف هستند.
  2. گرایش دوم وسواس استثمار کردن دیگران، سواستفاده از آنان و استفاده از آن ها برای نفع یا لذت شخصی است.
  3. سومین گرایش سادیستی، میل به دیدن رنج و عذاب جسمانی یا روانی دیگران است. هر چند این رنج ممکن است درد جسمی واقعی باشد، غالبا شامل رنج بردن های عاطفی کوچک، مانند کوچک کردن یا خجالت دادن است.

انواع سادیسم به عنوان اختلال شخصیت

در این نوع معمولا افراد در پست های مسئولیتی مهمی قرار دارند مانند افسر نظامی، افسر پلیس، سرپرست زندان و سرپرست دانشگاه. این افراد در موقعیتی قرار دارند که احساس می نمایند باید مسئول کنترل، نظارت و تنبیه اشخاصی که بر خلاف قانون یا مقررات عمل نموده اند، باشند. ممکن است عقیده این افراد این باشد که برای منافع مشترک کوشش می نمایند. اما در وقع انگیزه های عمیق و خطرناک دیگری در آن تاثیر گذار است.

افرادی که درگیر این نوع سادیسم هستند به خشونت غیرقابل پیش بینی در شرایطی که از زندگی معمولی خود خسته یا دلسرد شده اند، شناخته می شوند. این افراد هنگامی که احساس تحقیر یا ناامیدی می نمایند کنترل خود را از دست می دهند. رفتارهای خشن از راه ایجاد ترس و وحشت و بداخلاقی نسبت به دیگران بروز پیدا می کند.

این نوع شخصیت سادیستی ظالمانه ترین و وحشتناکترین نوع است. این افراد از عمل وحشی گری و تهدید دیگران لذت می برند.

به نظر میرسد مجبور کردن قربانی های بی تمایل به تسلیم و هراسان موجب احساس رضایت خاصی در این افراد می شوند. این نوع اختلال شخصیت سادیستی تا حدی مشابه سادیست انفجاری است. فرد مبتلا از عدم اعتماد به نفس و عزت نفس رنج می برد.

این فرد دگرآزار کاملا با سه نوع دیگر متفاوت است. چرا که این افراد به شدت احساس عدم امنیت نموده و مانند فرد بزدل و ترسو عمل می نمایند. این افراد خطرات واقعی را پیش بینی می نمایند. اگر چه مبتلایان از چیزهای زیادی می ترسند، اما در زمان های استرس سعی می نمایند دشمنانش را وادار به ترس نمایند.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1297

به "انواع سادیسم از دیدگاه های مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع سادیسم از دیدگاه های مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید