امکان بهبود روابط واشنگتن-پکن تا چه اندازه واقع بینانه است؟

به گزارش صنایع 90، در حالی که دولت ترامپ آخرین کوشش خود برای ضربه زدن به دولت چین را انجام می دهد، مقامات پکن امیدوارند جو بایدن از ادامه سیاست وی خودداری نموده و به سمت گفت وگوی سازنده و در جهت درست روابط قرار بگیرد.

امکان بهبود روابط واشنگتن-پکن تا چه اندازه واقع بینانه است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه نیزاویسیمایا گازیتا، چاپ مسکو، امروز در تحلیلی نوشته است: وانگ ایی وزیر امور خارجه چین از آمادگی پکن برای تقویت گفت وگو در تمامی سطوح با ایالات متحده خبر داده است. می توان گفت که این سخنان، خطاب به جوزف بایدن بیان شده است.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و دنیا را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

روابط چین با دولت دونالد ترامپ پیچیده شده بود، در حالی که رئیس جمهوری در حال کناره گیری آمریکا با صدای رسا یادآوری نموده بود که میخواهد تحریم هایی را علیه بعضی مقامات پکن وضع می نماید.

وانگ ایی روز گذشته در پیامی ویدئویی برای اعضای شورای تجارت آمریکا و چین تأکید کرد که چین به شدت علاقه مند به کاهش سطح رویارویی با ایالات متحده است و خواهان کوشش برای از سر گیری مذاکرات، بازگشت به جهت درست روابط و در مرحله بعدی احیای روابط واشنگتن و پکن است. بازیابی کنیم. آنطور که از متن سخنرانی وزیر خارجه معین است، مرحله بعدی از دیدگاه چین، شروع دوره ریاست جمهوری جو بایدن است. وی تأکید کرد که در مذاکرات از طرف چین همواره باز است و هر موضوعی را می توان در میز مذاکره مورد بحث قرار داد.

این پیشنهاد مقامات پکن دقیقاً در زمانی مطرح شده است دهد که دولت در حال کناره گیری ترامپ، همه کوشش خود را برای جلوگیری از روابط نزدیک با چین انجام می دهد.

مایکل پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته اظهار داشت که تحریم های جدید ضدچینی قرار است اعمال گردد و این بار محدودیت های روادیدی برای آن دسته از مقامات چینی که در به اصطلاح فعالیت های اجباری مشارکت دارند، در نظر گرفته شده است. این تعبیر در ایالات متحده در مورد کوشش مقامات دولت چین و سازمان های مرتبط برای اعمال فشار بر مهاجرین چینی، چه در آمریکا و چه در سایر کشورهای دنیا ورد استفاده قرار می گیرد. اینکه چنین فشاری وجود دارد، قبلاً توسط سازمان های اجرای قانون آمریکا و در وهله نخست از سوی اف.ب.ای هشدار داده شده بود.

این روزنامه می نویسد: به طور کلی انتها امسال، سرشار از تحریم های آمریکا علیه چین خواهد بود. به عنوان مثال، ممنوعیت ورود برای 14 مقام چینی درگیر در برکناری چهار مقام مخالف مجلس قانونگذاری در هنگ کنگ اعمال می گردد. این تصمیم را همچنین می توان به عنوان کوشش ترامپ برای ارزیابی علنی صداقت مواضع بایدن تلقی کرد. وی در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود که حمایت از حقوق بشر به یکی از اولویت های سیاست خارجی آمریکا تبدیل خواهد شد.

البته اینکه آیا این تحریم ها واقعاً می تواند مانع از تجدید نظر در سیاست خارجی ترامپ در قبال چین، گردد، جای تردید وجود دارد.

امکان بهبود روابط واشنگتن و پکن تا چه اندازه واقع بینانه است؟

آلکسی ماسلوف رئیس موسسه شرق دور آموزشگاه علوم معتقد است که مقامات چین صمیمانه با به گرم شدن روابط با ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری بایدن امید بسته اند ، اگرچه آنها درک می نمایند که این امر تا حد معینی امکان پذیر خواهد بود.

این کارشناس یادآور شد: مقامات پکن حداقل از دولت جدید ایالات متحده انتظار دارند که از اظهارات علنی که باعث تخریب اعتبار کشور چین می گردد، خودداری نمایند. ما شاهد بودیم که ترامپ و اطرافیان او اغلب و با بی پروایی، چنین کاری را انجام می دهند. کافی است اتهامات علیه چین در مورد استفاده از نیروی کار افراد محروم از آزادی در منطقه خودمختار سین کیانگ چین و ایجاد مراکز آموزش مجدد در آنجا را به یاد آوریم.

ماسلوف در انتها اضافه نمود: مقامات چین امیدوارند که مولفه ایدئولوژیکی از روابط دو کشور حذف گردد. یعنی بایدن دیگر یادآوری نکند که کمونیست ها در راس قدرت چین هستند. به همین دلیل، چینی ها از هر طریق به دولت جدید یادآور می شوند که آماده گفت وگوهای سازنده هستند و سخنان وانگ یی هم دقیقاً در این راستا، ارزیابی می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1394

به "امکان بهبود روابط واشنگتن-پکن تا چه اندازه واقع بینانه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان بهبود روابط واشنگتن-پکن تا چه اندازه واقع بینانه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید