ازبکستان از تجربیات چین برای مقابله با کرونا استفاده می نماید

به گزارش صنایع 90، تبادل تجربیات پلیس چین و ازبکستان درباره اجرای قرنطینه ، سالگرد انقلاب قرقیزستان زیر سایه کرونا و نگرانی از ورود ویروس کرونا به تاجیکستان بعضی عناوین خبری مرتبط با شیوع کرونا در آسیای مرکزی است.

ازبکستان از تجربیات چین برای مقابله با کرونا استفاده می نماید

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

ازبکستان و چین درباره تجربه پلیس چین در مبارزه با کرونا رایزنی کردند

مقامات پلیس ازبکستان در جلسه ای با نمایندگان وزارت امنیت عمومی چین درباره تجربیات پلیس چین در مبارزه با شیوع کرونا رایرنی کردند.

به گزارش روز سه شنبه ازبکستان دیلی ، نمایندگان پلیس چین در این جلسه جزئیات طرح عملی در چین برای مقابله با شیوع کرونا بخصوص تدابیر اجرای قرنطینه را با مقامات ازبکستان در میان گذاشتند و توصیه هایی برای اجرای بهتر قرنطینه در ازبکستان ارائه دادند.

وزارت کشور ازبکستان دو هفته پیش خاطرنشان کرد که تمام پروازهای مسافری بین 12 استان این کشور را به حال تعلیق در آورده است. دولت همچنین خروج مردم از خانه های خود بجز برای کارهای ضروری یا خرید دارو و همچنین تجمع بیش از سه نفر را ممنوع و خاطرنشان کرد که افراد باید دو متر از هم فاصله داشته باشند.

شوکت میرضیایف رئیس جمهوری ازبکستان اوایل این هفته در یک ویدئوکنفرانس راههای حمایت از کارآفرینی در بحبوحه بحران کرونا و تداوم فعالیتهای مالی همزمان با رعایت تدابیر قرنطینه را مورد بحث قرار داد.

شمار مبتلایان به کرونا در ازبکستان روز دوشنبه 115 نفر افزایش یافت و تا صبح امروز سه شبه شمار کل مبتلایان در این کشور 472 نفر اعلام شده است.

در همین حال وزارت امور خارجه ازبکستان خاطرنشان کرد که دو تن از اتباع این کشور بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستانی در شهر نیویورک آمریکا جان باختند. وزارت خارجه ازبکستان از اتباع این کشور درخارج تا از مقررات محلی برای مبارزه با شیوع کرونا به دقت پیروی نمایند.

سالگرد انقلاب قرقیزستان زیرسایه افزایش ابتلا به کرونا

اوایل هفته جاری ابتلای 69 مورد جدید کرونا در قرقیزستان تایید و شمار کل مبتلایان به کووید-19 در این کشور تا امروز سه شنبه به 228 نفر رسیده و چهار تن جان خود را از دست داده و 10 نفر بهبود یافته اند. وزیر بهداشت قرقیزستان روز دوشنبه خاطرنشان کرد که 5هزار و 48 نفر در قرقیزستان با افراد مبتلا به کرونا در تماس بوده اند و تحت نظر قرار دارند.

قرقیزستان اوایل فروردین ماه ضمن اعلام شرایط اضطراری در سه شهر اصلی این کشور از جمله بیشکک پایتخت ، این شهرها را قرنطینه کرد و مقررات منع آمدوشد اجرا کرد.

دولت قرقیزستان خاطرنشان کرد که علاوه بر شهرهای بیشکک ، اوش و جلال آباد همچنین تدابیر محلی حالت اضطراری در سه منطقه استانی این کشور اعلام شده است . از مردم این شهرها و مناطق خواسته شده که فقط برای مقاصد ضروری از خانه های خود خارج شوند.

این درحالی است که امروز سهشنبه دهمین سالگرد انقلابی است که منجر به سرنگونی دولت باقی اف در قرقیزستان شد . انقلاب سال 2010 که بطور رسمی به آن انقلاب مردمی آوریل نامیده می گردد در آوریل سال 2010 با برکناری قربان بیک باقی اف رئیس جمهور اسبق این کشور در شهر بیشکک شروع شد. متعاقب تحولات این انقلاب تنش های قومی در جنوب کشور بین قرقیزها و ازبکها روی داد که این خشونتها در نهایت منجر به تحکیم نظام جدید پارلمانی در قرقیزستان شد.

خبرنگار اکونومیست گزارش داده که سالگرد انقلاب قرقیزستان تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته و احتمالا رئیس جمهوری و دولت کنونی که اقدامات زیادی برای مخدوش کردن آرمان های دموکراتیک آن انقلاب نموده اند از این مساله ناراحت نیستند.

قزاقستان با کلاسهای مجازی و آموزش راه دور سال تحصیلی را ادامه می دهد

وزیر آموزش و علوم قزاقستان خاطرنشان کرد که هیچ دلیلی برای به تاخیر انداختن سال آموزشی به علت شیوع کرونا وجود ندارد. اسخات ایماگامبتوف (Askhat Aimagambetov) روز دوشنبه گفت: ما از الگوی سایر کشورها دنباله روی کردیم و به کلاس های از راه دور تغییر حالت دادیم. به تاخیر انداختن سال آموزشی هیچ منطقی ندارد.

تا امروز دوشنبه 670 مورد ابتلا به کرونا در قزاقستان تائید شده است . وزارت بهداشت این کشور اعلام نموده که تا کنون شش نفر بر اثر کرونا جان باخته و 20 بیمار نیز حال وخیمی دارند. 120 تن از افراد کادر درمانی به کرونا مبتلا شده که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است.

قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان با ارسال پیامی برای مراکز علمی این کشور فراوری سامانه آزمایش کووید-19 را به دانشمندان این کشور تبریک گفت.

بروز نگرانی از ورود کرونا به تاجیکستان

تاجیکستان هم یکی از کشورهایی است که تا کنون از کرونا در امان بوده و مقامات این کشور تا روز دوشنبه 18 فروردین (6 آوریل) بر این مساله تاکید کردند که هیچ موردی از کرونا در این کشور مشاهده نشده است اما تحولات در بیمارستانی در منطقه جبار رسولف در استان سغد در شمال تاجیکستان به نگرانی هایی دامن زده است.

به گزارش اوراسیانت ، مقامات اوایل این هفته بیمارستانی در این منطقه را تحت قرنطینه قرار دادند. این اقدام پس از آن انجام شد که یک مرد 60 ساله که برای شرکت در یک مراسم عروسی به قرقیزستان رفته بود پس از بازگشت براثر التهاب ریه درگذشت.

گالینا پرفیلیوا نماینده سازمان بهداشت دنیای در تاجیکستان نیز هفته گذشته اظهارات مقامات این کشور را تائید نموده و در مصاحبه ای روز اول آوریل گفته بود که هیچ مورد مثبتی از کرونا در تاجیکستان وجود نداشته است.

مدارس و ادارات در تاجیکستان به روال عادی فعالیت دارند هرچند تدابیر بهداشتی در این کشور تشدید شده و وسایل حمل و نقل و معابر عمومی ضدعفونی می شوند.

برگزاری مسابقه دوچرخه سواری در ترکمنستان و شبهه افکنی رسانه انگلیسی درباره وجود کرونا

کشورهای مختلف دنیا درحالی که درحال مبارزه با کرونا هستند و تدابیر قرنطینه و منع تجمعات را به مورد اجرا گذاشته اند ، امروز سه شنبه در کشور ترکمنستان مسابقه عمومی دوچرخه سواری به مناسبت روز دنیای سلامتی برگزار گردید.

ترکمنستان نیز همانند تاجیکستان در آسیای میانه تا کنون موردی از کرونا را گزارش ننموده است . در این حال پایگاه خبری انگلیسی بی بی سی در گزارشی به ابراز تردید درباره مواضع رسمی ترکمنستان پرداخت و ادعا کرد: آیا میتوانیم به آمار ارائه شده توسط دولتی که به سانسور شهره است اعتماد کنیم؟

بی بی سی به نقل از مارتین مک کی از دانشکده بهداشت لندن نوشت: آمار رسمی بهداشتی ترکمنستان به شدت غیر قابل اعتماد هستند . این رسانه انگلیسی در ادامه این گزارش شبهه افکنانه علیه ترکمنستان به نقل از یک منبع بی نام نوشت: آشنایان افراد در ادارات دولتی میگویند که نباید درباره وجود ویروس کرونا در کشور صحبت نمایند وگرنه با مشکل روبرو می شوند.

این در حالی است که مقامات ترکمنستان در حال اجرا اقدامات لازم برای برخورد با شیوع احتمالی کرونا در این کشور هستند و با نهادهای سازمان ملل در این زمینه همکاری مینمایند. ترکمنستان بیش از یک ماه است که بیشتر گذرگاههای مرزی زمینی خود را بسته و اوایل فوریه نیز تمام پروازها به چین و بعضی کشورهای دیگر را لغو کرد.،ایرنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و دنیا را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 936

به "ازبکستان از تجربیات چین برای مقابله با کرونا استفاده می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ازبکستان از تجربیات چین برای مقابله با کرونا استفاده می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید