اردوغان: خواستار برقراری هرچه سریع تر صلح و آرامش در سوریه همانند قره باغ هستیم

به گزارش صنایع 90، رجب طیب اردوغان در نشست حزب عدالت و توسعه در مجلس کشورش آزادسازی قره باغ را به برداران آذربایجانی خود، به ویژه دوست خود الهام علی اف تبریک گفت.

اردوغان: خواستار برقراری هرچه سریع تر صلح و آرامش در سوریه همانند قره باغ هستیم

جهت دریافت خدمات طراحی خانه های ویلایی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به نقل از خبرگزرای آناتولی، اردوغان گفت: به عنوان مردم و دولت ترکیه از 28 سال گذشته هر روز اندوه ناشی از اشغال خاک آذربایجان را به همراه بردارن آذربایجانی در قلب مان احساس کردیم اما اشغال 28 ساله اراضی آذربایجان و قره باغ به طور رسمی و عملا به انتها خواهد رسید. کسانی که در گذشته در قبال قبرس و کشتار مردم بوسنی در دهه 90 سکوت نموده بودند، به کشتار قره باغ نیز توجه نکردند.

وی گفت: بر اساس توافق (آتش بس)، بخش به جامانده قره باغ و اراضی متعلق به آذربایجان که هنوز آزاد نشده بودند، به این کشور واگذار خواهد شد. براساس توافق نامه میان باکو و ایروان، کلبجر در 15 نوامبر، مناطق آغدام و قزاق در 20 نوامبر و لاچین تا 1 دسامبر به آذربایجان واگذار خواهد شد. میان آذربایجان و منطقه خود مختار نخجوان یک جهت جدید حمل و نقل احداث خواهد شد. جهت حمل و نقل دیگر بین ارمنستان و خان کندی برقرار خواهد شد.

اردوغان اضافه کرد: شهفرایندان آذربایجانی که به دلیل اشغال، خاک شان را ترک نموده بودند، با نظارت کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به خانه هایشان بازخواهند گشت. شادی مردم آذربایجان شادی ما، افتخارات آن ها، افتخار ماست.

رئیس جمهور ترکیه توضیح داد: ترکیه در کنار روسیه برای نظارت و بازرسی نحوه اجرای توافق در نیروی حافظ صلح که قرار است در منطقه تشکیل گردد، حضور خواهد داشت. تفاهم نامه مرتبط با تشکیل مرکز مشترک ترکیه و روسیه برای بازرسی و نظارت بر فرایند توافق آتش بس در قره باغ صبح امروز به امضا رسید. این مرکز در خاک آذربایجان که از اشغال آزاد شده است، تاسیس می گردد.

وی گفت: دولت آذربایجان همانطور که در گذشته به وعده اش عمل نموده، در مورد عدم آسیب رساندن به غیرنظامیان از این پس نیز تعهد داده است. در درگیری هایی که به دنبال حمله مجدد ارمنستان به خاک آذربایجان شروع شد، با تمامی وجود و امکانات در کنار برادران آذربایجانی ایستاده و در فرایند انتها اشغال مشارکت کردیم. ما به همراه برداران آذربایجانی غم بچه ها، زنان و سالخوردگان که در خوجالی و شهرهای دیگر قره باغ به قتل رسیدند را احساس نموده و اشک ریختیم. ان شالله از این پس با همکاری قوی تر با آذربایجان آینده را خواهیم ساخت.

اردوغان همچنین در باره اوضاع در لیبی نیز گفت: امیدواریم فرایند سیاسی لیبی با یک توافق نامه پایدار، جامع و قابل قبول برای مردم این کشور به نتیجه برسد.ترکیه به منظور برقراری صلح پایدار، آرامش، امنیت و رفاه در منطقه برای مسئولیت پذیری آماده است.

وی تاکید نمود: صادقانه خواستار برقراری هرچه سریع تر صلح و آرامش در سوریه همانند قره باغ هستیم.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نیز گفت: پس از انتها انتخابات آمریکا برای حل شرایط مبهم منطقه باید جهتهای دیپلماسی و سازش تا حدالامکان باز شوند.

او گفت که اگر یونان و بخش روم نشین قبرس دست از نازپروری بردارند، به زودی توافقی عادلانه در مورد مسئله مدیترانه شرقی حاصل خواهد شد.

اردوغان توضیح داد: در راستای اقداماتی که طی 18 سال اخیر انجام داده ایم، ترکیه در میز مذاکرات و میادین حوزه های مختلف با عزم پایدار و اعتماد به نفس قادر به قدرت نمایی بوده و صدایش را همه می شنوند.

وی همچنین درباره شرایط مالی کشور گفت: ترکیه در سه ماهه دوم سال از رشد منفی مالی ناشی از همه گیری خارج شده و در شرایط بهتر وارد سه ماهه سوم شده است. درآمد سرمایه گذاران داخلی و خارجی که به اقتصاد و لیر ترکیه اعتماد نموده اند را مانند درآمد خود دانسته و از آن ها با ارائه تسهیلات لازم حمایت همه جانبه انجام خواهیم داد. در زمینه تبدیل ترکیه به یک مرکز مالی کم ریسک، امنیت بالا و پرسود برای سرمایه گذاران داخلی و بین المللی مصمم هستیم. صادقانه همه را برای شروع دوره ای جدید مبتنی بر آرامش، امنیت، عدالت و احترام دعوت می کنیم. در این دوره که ویروس کرونا دنیا را فرا گرفته است، با قدرت زیرساخت های بهداشتی و خدماتی و سیاست های حمایتی از اقتصاد که به تحقق رساندیم، این فرایند را با کم ترین خسارت مدیریت کردیم. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 آذر 1399 بروزرسانی: 6 آذر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1302

به "اردوغان: خواستار برقراری هرچه سریع تر صلح و آرامش در سوریه همانند قره باغ هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان: خواستار برقراری هرچه سریع تر صلح و آرامش در سوریه همانند قره باغ هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید