کرونا آمد و خیری از دانشگاه مجازی ندیدم!

به گزارش صنایع 90، خبرنگاران/کردستان پس از گذشت یکسال از شیوع کرونا ویروس همچنان ابعاد مخرب آن نه تنها در بخش سلامت بلکه در بخش آموزش نیز تاثیرات خود را گذاشته و می گذارد.

کرونا آمد و خیری از دانشگاه مجازی ندیدم!

اولین ترم کاملا مجازی دانشگاه های کشور به سرانجام خود نزدیک و امتحانات نیز به طور رسمی از روز شنبه برای دانشجویان آغاز می گردد اما این بار قضیه کاملا متفاوت بوده به طوری که داد تعداد زیادی از دانشجویان را درآورده است.

به دلیل مسائل سامانه مجازی و قطعی و یا ضعیف بودن اینترنت در روزهای برگزاری کلاس های مجازی دانشجویان با مشکل روبرو شدند و از سوی دیگر برگزاری مجازی بسیاری از کلاس ها برای اساتید و دانشجویان طاقت فرسا بوده و حجم زیادی از مطالب تدریسی به روزهای آخر فرجه موکول شده است.

یکی از دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان به خبرنگار خبرنگاران گفت: حجم درس ها بسیار زیاد بوده و حتی در غیر ساعات آموزشی کلاس برگزار می گردد.

وی ادامه داد که هدف اساتید تنها گفتن مطالب است و هیچ توجهی به فهم و یادگیری بسیاری از دروس که احتیاجمند کارهای عملی و پژوهشی است را نداشته اند.

این دانشجو بیان نمود که حتی یک روز مانده به برگزاری امتحانات نیز کلاس های درس به قوت خود باقی است و هیچ فرجه ای برای تهیه جزوات و جمع بندی درس به ما داده نشده است.

وی در سرانجام یادآور شد که برخلاف اعلام تقسیم بندی نمرات در طول ترم اما بسیاری از اساتید تمام بارم درسی را به نمره امتحان سرانجام ترم اختصاص دادند که تنها فشار بر دانشجو را در ایام امتحانات مجازی دوچندان نموده است.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه کردستان با بیان اینکه کلاس های مجازی در ابتدا در زمان خود برگزار شده ولی بر خلاف تقویم آموزشی تا یک روز پس از امتحانات ادامه داشته گفت: در هفته آخر که به عنوان فرجه در نظر گرفته شده بود بسیاری از کلاس ها همچنان برگزار می شوند و حتی کلاس های جبرانی زیادی نیز در روزهای منتهی به امتحانات تشکیل شده اند.

وی درسرانجام یادآور شد که بسیاری از اساتید اسرار بر برگزاری کلاس ها حتی در طول امتحانات داشتند.

یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه کردستان اضافه نمود که اساتید بر اتمام سر فصل های اعلام شده حتی در زمان فرجه تاکید زیادی دارند.

وی ادامه داد که جای سوال است چرا سرفصل دانشگاه ها در دورانی که کلاس ها مجازی شده از سرفصل دوران عادی دانشگاه که حضوری بود بیشتر شده است.

این دانشجو بیان نمود که یکی دیگر از مسائل دانشجویان نحوه ارزشیابی هاست که تعدادی از اساتید به منظور کاهش تقلب زمان کمی به آزمون می دهند و یا امکان اصلاح و تعویض گزینه انتخابی در امتحانات سامانه مجازی را لغو می نمایند.

وی در سرانجام یادآور شد که بسیاری از اساتید با نحوه کارکرد سامانه و ابزارهای آن آشنایی ندارند و از سوی دیگر قطع و وصل اینترنت و مسائل میکروفون و غیره از کیفیت آموزشی دانشگاه بسیار کاسته است.

این ها تنها گوشه ای از صحبت های دانشجویان در ایام امتحانات است که تنها معطوف به نبود فرصت مطالعه و فشردگی امتحانات بود اما دانشجویان از شیوه برگزاری امتحانات نیز گلایه دارند و به گفته آن ها تعدادی از اساتید گزینه مرور پاسخ را غیبرطرفال نموده اند و این موضوع تنها اجازه یکبار پاسخ دهی به سوالات را به دانشجو می دهد و امکان اصلاح پاسخ وجود ندارد و یا تعدادی از اساتید تمامی 20 نمره را به آزمون سرانجامی اختصاص داده اند.

نمره امتحان سرانجامی باید 5 تا 10 نمره باشد

حامد قادرزاده، مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان با اشاره به جلسه اساتید با دانشجویان دانشکده کشاورزی اظهار کرد که بحث فرجه هیچ وقت مطرح نشده است ولی در ایام عادی دانشگاه دانشجویان بنا به تصمیم خود یک تا دوهفته پیش از امتحانات، کلاس های درس را تعطیل می کردند.

وی اضافه نمود که باتوجه اعلام معاونت آموزشی مبنی بر ارزشیابی مستمر در طول ترم قاعدتا حدود 10 تا 15 نمره از نمره نهایی دانشجو به صورت مستمر اخذ شده و امتحانات سرانجامی تنها در حد 5 تا 10 نمره است.

مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان توضیح داد که دانشجویان با توجه به عدم ایاب و ذهاب در طول ترم زمان بیشتری برای مطالعه در اختیار داشتند و از سوی دیگر با توجه به اینکه کلاس های دانشجویان جدیدالورود همچنان ادامه دارد، برای اساتید نیز فرجه وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه دانشجویان باید خود را با شرایط موجود تطبیق دهند، مطرح نمود که رسمی کردن فرجه برای دانشجویان موجب موکول کردن درس خواندن به شب امتحان و کاهش کیفیت آموزش می گردد.

به منظور حفظ کیفیت آموزشی تمامی سرفصل ها باید تدریس گردد

قادرزاده با اشاره به ضرورت توجه دانشجویان به تدریس کلیه سرفصل ها، ادامه داد: به منظور رقابت با دیگر دانشگاه های کشور و موفقیت بیشتر دانشجویان در آزمون های استخدامی و دکتری باید تمامی سرفصل های مصوب تدریس شوند و دانشجو باید مطالبگر باشد.

وی گفت که به دلیل حضور دانشجویان ورودی های متفاوت در یک کلاس و عدم هماهنگ شدن در زمان دیگر، یکی از دلایل سخت شدن تغییر تاریخ امتحان ها است.

مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان گفت: بیشتر دانشجویانی که درخواست تعویق امتحانات را دارند متاسفانه افرادی هستند که به کیفیت درس و حضور کامل و به موقع در کلاس ها توجه نداشته اند.

وی اظهار کرد که دانشجویی که به راستی در حال کوشش است ولی به دلیل نداشتن امکانات کافی و یا قطعی اینترنت نتوانسته وارد سامانه شوند، اساتید می توانند برای جبران نمره آن ها پروژه و یا امتحان شفایی در نظر بگیرند.

قادرزاده با بیان اینکه رعایت حال دانشجویان به معنی نمره دادن نیست، اضافه نمود که ارفاق به کسانی که برای درس خواندن زحمتی نکشیده اند با توجه به اینکه افرادی در روستاها با شرایط سخت، به منظور دسترسی به اینترنت به مناطق مرتفع و یا به کافی نت ها مراجعه نموده اند و منصفانه نیست.

وی توضیح داد که اساتید می توانند وقت بیشتری برای امتحانات در نظر بگیرند ولی برخی از سوالات متاسفانه امکان رونویسی دارند و بعضا درصد کمی از دانشجویان افرادی دیگری را به جای خود برای آزمون مجازی می فرستند که این موضوع تقلب های سیتماتیک را رقم می زند.

اساتید رعایت حال دانشجویان را بنمایند

مدیر گروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه کردستان مطرح نمود که اساتید با معرفی منابع بیشتر، اختصاص وقت اضافی به برطرف اشکال، ترغیب دانشجویان توانمند به همکاری با سایر دانشجویان در جهت یادگیری بیشتر و فرستادن فیلم های آموزشی و غیره می توانند رعایت بیشتر حال دانشجویان در این شرایط را بنمایند.

وی ادامه داد که امتحانات ترکیبی شامل انجام پروژه، سوالات تشریحی و فعالیت های کلاسی و غیره می توانند بهترین ارزیابی برای دانشجویان در این شرایط باشد.

قادرزاده گفت که سوالات تستی که بدون بازگشت باشد دانشجویان را دچار مشکل خواهد نمود پس امتحانات تشریحی با مفهوم و زمان معین باشد و اساتید به دنبال پیچیده کردن سوالات نروند.

وی در سرانجام یادآور شد که اساتید در مورد تصحیح امتحانات، اگر فهم کلی سوالات توسط دانشجویان و راستا حل درست را تشخیص دهند برای نمره دهی مناسب است.

اختیاراتی برای جابه جایی امتحانات به دانشکده ها داده شده است

محمد رزاقی، معاون آموزشی دانشگاه کردستان در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به حضور نماینده دانشجویان و اعضای انجمن صنفی دانشجویان دانشگاه کردستان اظهار کرد که هر دانشگاهی وظیفه خود می داند که شرایط آموزشی را برای دانشجوان خود تسهیل کند.

وی اضافه نمود که یاری به دانشجو و رعایت قوانین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یکی از اصول اخذ تصمیمات در شورای آموزشی دانشگاه کردستان بوده است.

معاون آموزشی دانشگاه کردستان با بیان اینکه روز چهارشنبه مشغول تصمیم گیری برای حمایت از دانشجویان بوده ایم توضیح داد که برای رعایت چهارچوب معین وزارت علوم هر ساله دانشگاه ها مکلف به برگزاری سه ترم با تاریخ آغاز و سرانجام معین و زمانی کوتاه بین آن ها است.

وی مطرح نمود که بر اساس شرایط موجود اختیاراتی برای تغییر ساعات و روز امتحانات با رضایت استاد به دانشکده ها داده شده است.

افزایش طول ترم امکان پذیر نیست

رزاقی ادامه داد که امکان افزایش طول ترم و موکول کردن امتحانات به هفته های آینده وجود ندارد.

وی با اشاره به ضرورت معین بودن زمان آغاز و سرانجام ترم گفت که از سوی دیگر بنا به اینکه امکان ارائه تعدادی از دروس عملی به صورت مجازی وجود ندارد پس زمانی نیز برای برگزاری حضور آن ها البته با مجوز لازم و درنظر دریافت شرایط کرونا در سرانجام ترم ضروری است.

معاون آموزشی دانشگاه کردستان گفت: پیشتر به اساتید دانشگاه اطلاع داده شده که امتحان سرانجامی را از 5 تا 10 نمره برگزار نمایند و حتی این اختیار را نیز دارند تا در صورت احتیاج پس از امتحانات ترم، امتحان دیگری از دانشجویان بگیرند.

وی اظهار کرد که این تصمیمات به منظور کاهش استرس دانشجویان و حذف ذهنیت شب امتحانی درس خواندن و توجه به ارزیابی مستمر گرفته شده است.

رزاقی با بیان اینکه هدفگذاری ما افزایش کیفیت آموزش است اضافه نمود که با توجه به تجربیات این ترم امیدواریم که در آینده بتوانیم برنامه ریزی ها را بر ارزشیابی مستمر متمرکز کنیم.

قطعا آموزش مجازی کنونی برای بسیاری از رشته ها مناسب نخواهد بود و تاحدود زیادی یادگیری افراد را کاهش می دهد اما دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی با بکارگیری امکاناتی که در اختیار دارد و برنامه ریزی درست با توجه به تجربیات ترم تحصیلی گذشته می تواند یادگیری دانشجویان بهبود ببخشد و بسیاری از مسائل دانشجویان را برطرف کند.

استفاده از آموزش مجازی به انتخاب دانشجویان و یا اساتید نبوده بلکه شیوع یک بیماری این شرایط را رقم زده است پس باید دانشگاه نیز در تسهیل شرایط همراه دانشجویان و اساتید باشد.

گروه آموزشی دانشگاه و اساتید می توانند در ترم آینده و در صورت تداوم شرایط کرونایی کشور، با حذف مطالب غیرضروری از سرفصل های درسی تاثیر بسزایی در ارتقا کیفیت آموزشی دانشجویان داشته باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 بهمن 1399 بروزرسانی: 26 بهمن 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1455

به "کرونا آمد و خیری از دانشگاه مجازی ندیدم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا آمد و خیری از دانشگاه مجازی ندیدم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید