پوری حسینی کیست و چرا روحانی از اجرای عدالت در خصوص وی عصبانی است؟

به گزارش صنایع 90، عصبانیت امروز روحانی همزمان با اعلام حکم 15 سال حبس برای پوری حسینی رئیس سابق خصوصی سازی این سوال را ایجاد می نماید که نسبت او با رئیس دولت چه بوده است؟

پوری حسینی کیست و چرا روحانی از اجرای عدالت در خصوص وی عصبانی است؟

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، میراشرف پوری حسینی رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در آذربایجان شرقی بوده که نام وی بار ها به عنوان گزینه استانداری آذربایجان مطرح می شد، اما در نهایت سکاندار سازمان خصوصی سازی کشور شد. پوری حسینی در اواخر عمر دولت اصلاحات از سال 83 تا 84 نیز ریاست همین سازمان را برعهده داشته است. ریاست سازمان خصوصی سازی به این جهت که وظیفه واگذاری شرکت های دولتی را برعهده دارد صندلی مهم و کلیدی ای به حساب می آید و بازیگر مهمی در عرصه مالی-سیاسی می باشد.

در طول سه دهه گذشته بسیاری از شرکت های دولتی، که در راستای اجرای سیاست های اصل 44 باید خصوصی سازی می شدند به قیمتی بسیار پایین تر از قیمت واقعی، آن هم به افراد وابسته به گروه های سیاسی که فاقد اهلیت هستند واگذار شدند. در واقع شرکت های خصوصی سازی شده تبدیل به پشتوانه مالی گروه های سیاسی برای باقی ماندن در چرخه قدرت شدند؛ به عنوان مثال حامی انتخاباتی شیخ مهدی کروبی در انتخابات سال های 84 و 88 شخصی به نام مهدی میر سلیمی بود که در سال 74 کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز را به قمیتی ناچیز تصاحب نموده بود.

روی کار آمدن پوری حسینی بعضی از مهم ترین شرکت های دولتی از جمله کشت و صنعت هفت تپه، آلمینیوم المهدی، ماشین سازی تبریز، پالایشگاه کرمانشاه، کشت و صنعت مغان، فروشگاه رفاه و ... به صورت رانتی و غیرقانونی به افراد فاقد اهلیت واگذر شدند. در واقع فرایند خصوصی سازی های غیراصولی که از همان بدو تشکیل سازمان خصوصی سازی شروع شده بود با حضور پوری حسینی نه تن ها متوقف نشد بلکه با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد.

واگذاری این سرمایه های ملی به ثمن بخس باعث نقدها رسانه ها، جنبش دانشجویی و افکار عمومی شد و در نتیجه مدیریت خریداران فاقد اهلیت مسائل متعددی در این کارخانه ها پدید آمد که در کنار مسائل قبلی، شرایطی بحرانی را در بعضی از کارخانه ها همچون هپکوی اراک و هفت تپه خوزستان رقم زد.

در پی همین واگذاری های رانتی و غیرقانونی بود که 23 مرداد ماه سال گذشته میراشرف پوری حسینی، بعد از اینکه کناره گیری کرد، به اتهام اخلال در نظام مالی توسط اطلاعات سپاه و به دستور قوه قضائیه بازداشت و پفراینده اش در مجتمع قضایی دادگاه های کیفری یک استان تهران ارجاع داده شد.

بازداشت پوری حسینی در حالی رخ داد که دولت و شخص رئیس جمهور به صورت تمام و کمال از او حمایت می کردند؛ حمایت های دولتمردان تا جایی بود که کوشش نمایندگان مجلس دهم برای برکنای او بی نتیجه ماند و باوجود اینکه در هفت سال گذشته دو وزیر اقتصاد عوض شدند، اما همچنان پوری حسینی به کار خود ادامه می داد.

رئیس سابق خصوصی سازی در حالی محکوم به 15 سال حبس شد که روحانی قبلا دستگیری او را برای اعضای هیات دولت مثال زده بود و گفته بود به سراغ همه شما می آیند پس بایستید و اعتراض کنید!

حتی بعد از بازداشت پوری حسینی نیز بعضی از مسئولان دولتی به حمایت از او ادامه دادند. به همین دلیل رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص بازداشت رئیس سابق سازمان خصوصی سازی گفته بود: جناب آقای پوری حسینی فردی پاک دست و سالم با گذشته بسیار پرافتخار در جبهه و نمایندگی مجلس است!

سخنگوی دولت نیز به حمایت از پوری حسینی پرداخته و اظهار نموده بود: در خصوص سازمان خصوصی سازی هیچ گزارشی از نفع شخصی آقای پوری حسینی دریافت نکردیم؛ بسیاری معتقدند پوری حسینی سالم و نسبت به بیت المال بسیار حساس بود.

اما با این وجود قوه قضائیه نه تنها به پفراینده های مختلف در خصوصی سازی های رانتی ورود کرد که در مقابل همه فشار های دولتمردان ایستادگی کرد تا عدالت در خصوص وی اجرا گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1515

به "پوری حسینی کیست و چرا روحانی از اجرای عدالت در خصوص وی عصبانی است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "پوری حسینی کیست و چرا روحانی از اجرای عدالت در خصوص وی عصبانی است؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوری حسینی کیست و چرا روحانی از اجرای عدالت در خصوص وی عصبانی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید