وزیر خارجه قزاقستان: متعهد به بازسازی افغانستان هستیم

به گزارش صنایع 90، وزیر امور خارجه قزاقستان در حاشیه هفتمین نشست گفت وگوی آسیای مرکزی و ژاپن با همتایان ژاپنی و افغانستانی خود دیدار و گفت وگو کرد.

وزیر خارجه قزاقستان: متعهد به بازسازی افغانستان هستیم

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرنگاران در دوشنبه، بیبوت آتام قول اف وزیر امور خارجه قزاقستان در حاشیه هفتمین نشست گفت وگو آسیای مرکزی و ژاپن در دوشنبه با تارو کنو وزیر خارجه ژاپن و صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان ملاقات کرد.

آتام قول اف در دیدار با همتای ژاپنی بر ضرورت و اهمیت برگزاری گفت وگوی آسیای مرکزی و ژاپن تاکید نمود.

به گفته وی، این پلت فرم فرصت بزرگی را برای آنالیز مسائل مهم منطقه ای و همکاری ها با ژاپن فراهم می نماید.

وی اضافه نمود: طی یک دوره تاریخی کوتاه روابط قزاقستان و ژاپن تا سطح مشارکت استراتژیک گسترش یافته و نورسلطان اهمیت ویژه ای برای توسعه همکاری با توکیو قائل است.

آتام قول اف با اشاره به توسعه فعال همکاری های تجاری و اقتصادی میان 2 کشور گفت: ژاپن هفتمین سرمایه گذار خارجی در اقتصاد قزاقستان است و تجارت متقابل میان 2 کشور رو به افزایش است.

وی اضافه نمود: در سال 2018 میلادی شاخص مبادله تجاری میان 2 کشور 2 میلیارد دلار برآورد و در مقایسه با زمان مشابه سال 2017 میلیاردی که 1.3 میلیارد دلار بود 54 درصد، به طور عمده از حساب صادرات محصولاتی قزاقی به ژاپن، رشد نموده است.

بنابه سخنان آتامقولاف در حال حاضر 70 شرکت با سرمایه ژاپنی در قزاقستان فعال هستند که در زمینه هایی مانند نفت و گاز، متالورژی، اقتصادی، معدن، عمده فروشی خودرو و تدارکات مشغول می باشند.

آتامقولاف در ادامه گفت: قزاقستان برای جلب سرمایه گذاری و فناورهای پیشرفته ژاپنی لازم برای اجرای پیروز نوسازی اقتصادی خود علاقه مند و آماده ایجاد شرایط مناسب برای پیاده سازی طرح های متقابل سودمند می باشد.

طرفین طی این ملاقات از سطح روابط میان 2 کشور اظهار رضایت و در مورد تقویت بیشتر همکاری میان 2 کشور توافق کردند.

در جریان ملاقات وزرای خارجه قزاقستان و افغانستان مسائل مربوط به همکاری های دوجانبه مورد بحث و آنالیز نهاده شد.

طرف قزاق با اشاره به دوره بسیار مهم در زندگی سیاسی افغانستان در ارتباط با انتخابات آینده ریاست جمهوری در این کشور ابراز امیدواری کرد که انتخابات در کابل در شرایط شفاف و امنیت کامل برگزار گردد.

آتامقولاف گفت: قزاقستان همچنان متعهد به تعهدات بین المللی خود در مورد بازسازی افغانستان باقی می ماند و علاقه مند به تثبیت وضعیت در این کشور است.

طرفین با اشاره به مبادله تجاری بیش از نیم میلیارد دلار میان 2 کشور در سال گذشته میلادی از سطح تعامل اقتصادی میان 2 کشور ابراز رضایت و از کمیسیون بین دولتی قزاقستان و افغانستان همچون ابزار کلیدی همکاری های تجاری و اقتصادی نام بردند.

در جریان این ملاقات همچنین مسائل مربوط به صادرات محصولات قزاقی به افغانستان، ساخت راه آهن خاف - هرات توسط شرکت قزاقی اینتگرا کانستراکشن و آموزش جوانان افغانستان در دانشگاه های قزاقستان مورد آنالیز نهاده شد.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 2 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 244

به "وزیر خارجه قزاقستان: متعهد به بازسازی افغانستان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه قزاقستان: متعهد به بازسازی افغانستان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید