ورود ممیزی ها و ابزارزدگی فیلمسازها سبب پسروی فیلم کوتاه شده

به گزارش صنایع 90، تهران (پانا)- نواب محمودی معتقد است در سال های اخیر ورود ممیزی ها به عرصه فیلم کوتاه و ابزارزدگی فیلمسازهای کوتاه تا حدود زیادی این سینما را هم دچار تغییر و به نوعی پسروی نموده است.

ورود ممیزی ها و ابزارزدگی فیلمسازها سبب پسروی فیلم کوتاه شده

نواب محمودی فیلمساز و مدرس انجمن سینمای جوانان ایران در گفت وگو با پانا، صندلی سینمای کوتاه ایران را از سینمای بلند پیروز تر ارزیابی کرد و گفت: به اعتقاد من، در حال حاضر هم از منظر حضورهای پیروز بین المللی و هم نگاه نو و متفاوت فیلمسازها، سینمای کوتاه از سینمای بلند ایران پیشروتر و پیروز تر عمل نموده است.

وی بعلاوه درباره صندلی جهانی مورد قبول فیلم کوتاه شرح داد: نگاه متفاوت و به دور از محافظه کاری های معمول سینمای بلند و عطش فیلمسازهای کوتاه برای تجربه در عرصه های مختلف، شاید مهم ترین علت به دست آوردن این صندلی مقبول باشد؛ هرچند در سال های اخیر ورود ممیزی ها به این حوزه و ابزارزدگی فیلمسازان کوتاه تا حدود زیادی این سینما را هم دچار تغییر و به نوعی پسروی نموده است.

محمودی که به اسم مدرس فیلنامه نویسی و کارگردانی هم در انجمن سینمای جوان لاهیجان تدریس می نماید، به شرایط سخت ساخت فیلم کوتاه هم اشاره و اسم کرد که فیلم هایش را در شرایط سخت و با بودجه خیلی کم ساخته است.

وی در خصوص اینکه آیا حضور در جشنواره های داخلی چه خارجی، غایت فیلمسازهای کوتاه است یا خیر، گفت: در هر صورت شاید مهمترین عرصه عرضه و نمایش و کسب پیروزیت برای فیلم کوتاه همین جشنواره ها هستند و فیلمسازهای سینمای کوتاه بعد از پیروزیت در جشنواره های داخلی و خارجی عموماً با آسایش بیشتری می توانند به فیلمسازی ادامه دهند. هر چند امروزه با ورود پلتفرم های مختلف خارجی و داخلی در عرصه نمایش فیلم کوتاه، بازار اقتصادی کوچکی هم برای این حوزه ایجاد شده است.

این مدرس فیلمسازی، چالش فیلم کوتاه را تسلط نگاه حاکم در سینمای بلند بر فیلم کوتاه دانست و تاکید نمود: همواره در هر عرصه ای از هنر به ویژه سینما، تجاری سازی و ورود به حوزه عرضه عمومی چالش هایی را به وجود خواهد آورد اما چیزی که چالش فیلم کوتاه خواهد بود کمّیت نیست، چون در حال حاضر فیلم کوتاه در فراوری رکورد دار است. مهمترین چالش برای فیلم کوتاه شاید این باشد که باید نگران تسلط نگاه حاکم در سینمای بلند بر فراوریات فیلم کوتاه؛ از شکل محافظه کارانه فراوری تا توجه صرف به موضوعات اندک باشیم.

محمودی در سرانجام درباره اینکه آیا اکران های موقتی مثل هنروتجربه به سینمای کوتاه یاری می نماید یا خیر، گفت: تا به امروز اکران های کوتاه هنر و تجربه پیروز بوده است (حداقل تا قبل از همه گیری کرونا). به اسم کسی که در برگزاری چندین اکران در شهر خودم به همراه دوستانم تجربه پیروزی داشته ام، شاهد علاقه و تعامل تماشاگران با فیلم های کوتاه بوده ام و معتقدم اگر همان راستا ادامه پیدا می کرد و کمی هم حمایت ها جدی تر می شد، طیف جدیدی از تماشاگران فیلم کوتاه شکل می گرفت.

نواب محمودی نویسنده، کارگردان، فیلمبردار و مدرس فیلمسازی انجمن سینمای جوانان ایران است. وی بعلاوه به اسم مدرس و مربی در چندین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران هم حضور داشته است.

محمودی، فیلم های کوتاه مرخصی آقای رزمنده، کبوتری پشت پنجره، خانه لیوان های سرگردان، حلقه، گیم اور را ساخته است و حالا صدایم را گوش کن، مشمای مشکی، امانت، کبوتری پشت پنجره و زره فیلمنامه هایی از او است که در جشنواره ها جایزه گرفتند. وی بعلاوه در حال حاضر مشغول ساخت مستندی با اسم برنج ایرانی است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1752

به "ورود ممیزی ها و ابزارزدگی فیلمسازها سبب پسروی فیلم کوتاه شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود ممیزی ها و ابزارزدگی فیلمسازها سبب پسروی فیلم کوتاه شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید