مهناز افضلی: سینماحقیقت تماشاگران را از سینمای بدنه دور کرد

به گزارش صنایع 90، تهران (پانا) - کارگردان مستند مادر زمین معتقد است جشنواره سینماحقیقت سلیقه ای را پرورش داده که تماشاگران را از استانداردهای سینمای تجاری و بدنه دور می نماید.

مهناز افضلی: سینماحقیقت تماشاگران را از سینمای بدنه دور کرد

مهناز افضلی مستندساز و بازیگر سینما درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت گفت: با وجود شرایط بحرانی کرونا، برگزاری آنلاین جشنواره ها امری اجتناب ناپذیر است. این اتفاق در تمام دنیا می افتد و از پیامدهای این بیماری همه گیر است. جشنواره باید ویژگی های خاص خود را داشته باشد، اما بیشتر رویدادها در تمام دنیا به صورت آنلاین برگزار می شوند، بدین ترتیب نمی توان با برگزاری آنلاین جشنواره ها موافق نبود. چاره ای نیست و باید این شرایط را تحمل کرد.

افضلی که کارگردانی مادر زمین را در کارنامه دارد و در این مستند به موضوع کارآفرینی می پردازد، درباره توجه به موضوعاتی از این دست عنوان نمود: این موضوع در تمام نقاط دنیا به ویژه کشور ما موضوع مهمی است، چرا که می تواند خلاقیت، فکر نو، جسارت و شجاعت را به نسل جدید آموزش دهد. پرداختن به این موضوع ها برای جامعه مفید است. با توجه به اتفاقاتی که برای کشور ما اتفاق افتاده است، اعم از تحریم های کمرشکن، پایین بودن تراز مالی در چند سال اخیر، سیستم مالی پراشتباه و مدیریت غلط سرمایه، کارآفرینی سخت شده است، اما بخشی از کارآفرین بودن به دانش و خلاقیت فرد بستگی دارد و بعد از آن به پشتیبانی دولت احتیاج است.

افضلی با اشاره به رشد 22 درصدی حضور زنان در این دوره از جشنواره بیان نمود: از زمانی که سینمای دیجیتال به وجود آمد، فیلم ساختن تسهیل شد و امروزه به این شکل نیست که فیلمسازان به دنبال سرمایه های کلان برای ساخت فیلم باشند. بر همین اساس تعداد زیادی از فیلمسازان جوان وارد این عرصه شده اند. افزایش حضور 22 درصدی زنان فیلمساز اتفاق خوبی است، اما اگر آمار حضور فیلمسازان خانم و آقا برابر بود، اتفاق بهتری می افتاد. هرچند خوشبختانه در کشور ما در مقایسه با بسیاری از کشورها، تعداد فیلمسازان زن بسیار است و زنان مان در عرصه هنر فعال بوده و هستند.

بازیگر فیلم سینمایی عبور از غبار و پرستار شب درباره دوری از حرفه بازیگری هم گفت: شاید علت این که به کارگردانی فیلم مستند روی آوردم، بحث علاقه مندی باشد. در حقیقت نمی توان دلیل ثابتی برای میل انسان به تجربه های مختلف آورد. سینما برای من دغدغه است و نمی توانم این هنر را ترک کنم. فکر می کردم علاقه مندم کار دیگری به جز بازیگری را در این عرصه تجربه کنم. در هر صورت این اتفاق تجربه خوبی برای من بود و امیدوارم بتوانم مسیرم را ادامه دهم.

کارگردان مستند کارت قرمز در زمینه اضافه شدن بخش ویژه کرونا به جشنواره سال جاری گفت: افزوده شدن بخش کرونا به سینماحقیقت فکر بسیار خوبی بود. وقتی فیلمساز در آنِ واحد سراغ سوژه روز برود، این اتفاق خوبی است. فیلمسازان خلاق و باهوش می توانند در این شرایط و در دل بحران فیلم های بسیار خوبی بسازند. البته کسانی که صبر می نمایند و پس از بحران سراغ سوژه ای می فرایند هم ویژگی های خاص خود را دارند. موضوع کرونا بسیار اهمیت دارد و فکر می کنم می تواند یک رنسانس فکری در آدم ها و نگاه شان به دنیا ایجاد کند. قطعاً در این زمینه فیلم های خوبی ساخته شده و خواهد شد زیرا این بحران تاثیر بسیار زیادی در جوامع بشری داشته است.

او تاکید نمود: مهم ترین نکته در برگزاری جشنواره، تبادل اطلاعات بین فیلمسازان است. اتفاق مهمی است که فیلمسازان کار یکدیگر را ببینند، با هم گفتگو داشته باشند و روی هم تاثیر بگذارند. چرا که انسان به واسطه زیست خود مدام در حال تاثیر دریافت است و این فرایند خوبی محسوب می گردد.

مهناز افضلی گفت: سینماحقیقت تماشاگر را به دیدن فیلم هایی در زمینه اندیشه و فکر عادت می دهد. مستند حرف روز جامعه است که از زمان به وجود آمدن سینما تا به امروز وجود داشته است. البته شرایط تماشاگر سینمای مستند از سال های گذشته تا به امروز با تغییراتی همراه بوده که جشنواره سینماحقیقت تاثیر بسزایی در این ماجرا داشته است. در واقع جشنواره سینماحقیقت سلیقه تماشاگر را تغییر داده است تا از فیلم های ساده انگارانه سینمای بدنه کمی دور گردد. ما در سینمای مستند فیلم بد نداریم زیرا مستند همواره ثبتی از واقعیت است، اما فیلم خوب هم بسیار داریم.

*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه 1399 و با توجه به شیوع دنیای بیماری کووید 19 بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 دی 1399 بروزرسانی: 2 دی 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1355

به "مهناز افضلی: سینماحقیقت تماشاگران را از سینمای بدنه دور کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهناز افضلی: سینماحقیقت تماشاگران را از سینمای بدنه دور کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید