آموزش سیم کشی اعلام حریق [معرفی 4 نوع سیستم اعلام حریق پرکاربرد]

به گزارش صنایع 90، سیم کشی اعلام حریق فرایند حساس و دقیقی است که احتیاج به دانش فنی و گذراندن دوره آموزش سیم کشی اعلام حریق دارد.

آموزش سیم کشی اعلام حریق [معرفی 4 نوع سیستم اعلام حریق پرکاربرد]

در حالت کلی روش های مختلفی برای اجرا و نحوه سیم کشی اعلام حریق وجود دارد و ممکن است بتوانید با دانلود نقشه اعلام حریق ساختمان یا مشاهده فیلم سیم کشی اعلام حریق در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اما برای نقشه خوانی سیم کشی اعلام حریق باید با مباحث کلی و مکانیسم سیستم اعلام حریق و مراحل سیم کشی آن آشنایی کاملی داشته باشید.

شما با مطالعه این مقاله با انواع سیستم های اعلام و اطفاءحریق آشنا خواهید شد و در مورد نحوه اجرای سیم کشی آن ها اطلاعات دقیقی کسب می کنید.

چنانچه در زمینه برطرف اختلالات و نصب سیستم اعلام و اطفاء حریق احتیاج به مشاوره و خدمات دارید، می توانید درخواست خود را در سایت خبرنگاران ثبت نمایید و به طور رایگان از متخصصان مشاوره دریافت کنید.

بعلاوه می توانید به وسیله نصب اپلیکیشن خبرنگاران، به تمامی خدمات دسترسی داشته باشید و در زمان کوتاهی سفارشات خود را به ثبت برسانید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

سیستم اعلام حریق چیست؟

قبل از پرداختن به آموزش سیم کشی اعلام حریق بهتر است در مورد این سیستم بیشتر بدانیم.

سیستم اعلام حریق مکانیزمی متشکل از دستگاه ها و اجزای مختلف به هم پیوسته است که برای هشدار در مواقع اضطراری به ویژه آتش سوزی به کار می رود.

این سیستم از قطعات مختلفی مانند آشکارساز دود، آشکارساز حرارت، آشکارساز مونوکسیدکربن، آشکارساز چند سنسور، نقاط تماس، صداگیر، زنگ، ماژول رله، تکرارنماینده، اعلام نماینده، پانل کنترل آتش و سایر دستگاه های امنیتی مرتبط و اختیاری تشکیل شده است.

پانل کنترل اعلام حریق مغز این سیستم است که در صورت کارکرد دستی یا اتوماتیک، نشانگر شرایط و اعلان شرایط را به آشکارسازها و صداگیرهای متصل ارسال می نماید.

هدف اصلی سیستم اعلام حریق حفاظت از ثروت، سلامت و زندگی فرد یا جامعه است.

سیستم های اعلام حریق در کارخانه های صنعتی، ادارات، ساختمان های عمومی و حتی در منازل هم سیم کشی و اجرا می شوند.

انواع مختلفی از سیستم های اعلام حریق مانند طرح های معمولی، آدرس پذیر، هوشمند و هوشمند بی سیم برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع دتکتورهای اعلام حریق

دتکتورهای متعددی در سیستم اعلام حریق مورد استفاده قرار می گیرند که شامل نقطه تماس اصلی (واحد شکستن شیشه ای دستی) و آشکارساز چند سنسور هوشمند هستند و نحوه لوله گذاری اعلام حریق باید متناسب با این تجهیزات انجام شود.

دستگاه های تشخیص حریق را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • تشخیص دهنده دود
  • آشکارساز حرارت
  • آشکارساز چند سنسوری
  • آشکارساز مونوکسیدکربن
  • نقطه تماس دستی

آموزش سیم کشی اعلام حریق

در ادامه بحث آموزش سیم کشی اعلام حریق با انواع مختلف سیستم های اعلام حریق همراه با سیم کشی و نمودار اتصالات را شرح خواهیم داد.

این سیستم ها شامل سیستم اعلام حریق معمولی، سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، سیستم اعلام حریق هوشمند و سیستم اعلام حریق بی سیم می شود.

1. آموزش سیم کشی اعلام حریق کانونشنال (متعارف)

در سیستم اعلام حریق کانونشنال (متعارف)، تمامی دستگاه ها مانند آشکارسازها، صداگیرها و نقاط تماس به جای سیم مشترک، به وسیله سیم یا کابل جداگانه به صفحه کنترل متصل می شوند.

به عبارت دیگر، یک سر سیم به دتکتورها و سر دیگر آن به کنترل پنل متصل می شود.

در سیستم اعلام حریق کانونشنال (متعارف)، آشکارسازها، نقاط تماس و صداگیرها نصب شده و به منطقه ها مختلفی تقسیم می شوند. یعنی زون 1 برای زیرزمین، منطقه 2 برای طبقه همکف، منطقه 3 برای طبقه اول و غیره.

به این ترتیب تشخیص دقیق منطقه تحت تأثیر به وسیله اتاق کنترل، مدیریت ساختمان و آتش نشانی آسان تر می شود. هر چه تعداد زون ها بیشتر باشد مکان یابی محل آتش سوزی دقیق تر است.

2. آموزش سیم کشی اعلام حریق آدرس پذیر

در سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، تمام دستگاه ها مانند آشکارسازها، نقاط تماس و زنگ های هشدار به صورت سیستم حلقه ای به کنترل پنل آدرس پذیر آتش نشانی متصل می شوند. در این سیستم هر دستگاه دارای یک آدرس است.

به این ترتیب پیدا کردن محل دقیق دستگاهی که در مدار متصل راه اندازی شده آسان است.

ایده اصلی در این سیستم این است که در صورت خطای اتصال کوتاه، تنها بخش کوچکی از سیستم تحت تأثیر قرار می گیرد و بقیه بخش ها با یاری ماژول جداسازی متصل به حلقه به درستی کار می نمایند.

در سیستم حلقه ای، ممکن است حدبیشتر 99 دستگاه به هم متصل شود و بسته به توانایی سیستم پنل کنترل آتش، تا 3.3 کیلومتر قابل توسعه است.

3. آموزش سیم کشی اعلام حریق هوشمند

در سیستم اعلام حریق هوشمند، هر دستگاه توانایی تجزیه و تحلیل محیط اطراف خود را دارد.

بعلاوه می تواند با پانل کنترل مرکزی ارتباط برقرار کند تا در صورت بروز خطا، آتش سوزی یا احتیاج به تمیز کردن یا نگهداری آشکارسازها، اقدامات بعدی را انجام دهد.

سیستم های اعلام حریق هوشمند تنها یک سیگنال اطلاعاتی ارائه می دهند. یعنی مهم نیست که آتش سوزی اتفاق افتاده یا مواردی مانند خطا، دما، ذرات دود یا فشار هوا و غیره. همه این شرایط، باعث فعال شدن سیستم هشدار می شوند.

همچون سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، در سیستم هوشمند هم اتصال دستگاه ها به صورت حلقه ای و در سیستم های دو، چهار و هشت حلقه ای انجام می شود.

یک حلقه را می توان تا 3.3 کیلومتر توسعه داد و تا 99 دستگاه (مانند صداگیر، آشکارساز و نقاط تماس) را می توان در یک حلقه متصل کرد.

نظارت منطقه بزرگی به وسیله پنل کنترل امکان پذیر است. هدف اصلی سیستم اعلام حریق هوشمند جلوگیری از وقوع آلارم های کاذب است و در مقایسه با سیستم های تشخیص حریق معمولی و آدرس پذیر سنتی، پیچیده تر و گران تر است.

4. آموزش سیم کشی اعلام حریق بی سیم

در سیستم اعلام حریق بی سیم، تمام آشکارسازها و دستگاه های مرتبط از راه دور به وسیله ارتباط رادیویی به پنل کنترل آتش به هم متصل می شوند. احتمالا تعجب کنید اگر بدانید سیستم بی سیم دارای سیم و کابل است یعنی سیستم بی سیم اصلا بی سیم نیست.

در سیستم اعلام حریق بی سیم، سیگنال رادیویی از آشکارساز (مانند آشکارساز حرارت) یا نقطه تماس به سیستم اعلام حریق مرکزی ارسال می شود تا مدار هشدار را فعال کند.

عوامل تاثیرگذار روی هزینه نصب سیستم اعلام حریق

یکی از نکات مهم در فرایند آموزش سیم کشی اعلام حریق برآورد هزینه نهایی است. در زمان محاسبه هزینه های نصب آلارم های آتش نشانی در خانه، باید چند فاکتور را در نظر بگیرید.

● نوع اعلام حریق

نوع اعلام حریق بر هزینه هر واحد تأثیر می گذارد. با فرض اینکه این ها دزدگیر برقی هستند، نوع آن هیچ تفاوتی در هزینه نصب نخواهد داشت. اگر آلارم ها باتری دار هستند به احتمال زیاد خودتان می توانید آنها را نصب کنید.

● موقعیت ملک

موقعیت ملک روی هزینه نصب سیستم اعلام حریق تاثیر می گذارد. نرخ نصب این سیستم ها در شهرهای مختلف ایران فرق دارد. تهران معمولاً بالاترین نرخ ها را دارد و معمولا هزینه ها در شهرهای کوچک کاهش می یابد.

● تعداد آلارم های حریق

در بحث آموزش سیم کشی اعلام حریق این را به خاطر داشته باشید که هرچه آلارم های بیشتری داشته باشید هزینه ها هم بیشتر خواهد شد. بیشتر برقکارها هزینه نصب هر زنگ هشدار را به شما اعلام می نمایند. بنابراین هر چه آلارم بیشتر باشد هزینه نصب بیشتر است.

بیشتر بخوانید: آموزش صفر تا صد نصب دزدگیر اماکن در 6 مرحله

نصب سیستم اعلان حریق چه مواردی را شامل می شود؟

یکی از مهم ترین موارد در آموزش سیم کشی اعلام حریق نوع سیستم نصب شده است. فرآیند نصب دزدگیر باتری خور تفاوت زیادی با نصب دزدگیر برقی دارد. نصب دزدگیر برقی کاری است که فقط باید به وسیله برقکار مجاز انجام شود.

● نصب زنگ هشدار باتری خور

نصب دزدگیر باتری خور ساده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید کجا آن را نصب کنید . این سیستم باید دور از اتصالات نور و درهای حمام باشد.

برای نصب این سیستم کافیست درپوش آلارم را بردارید و با استفاده از پیچ پایه آن را به سقف ثابت کنید. تنها کاری که باقی می ماند این است که باتری ها را وارد نموده و درپوش را در جای خودش قرار دهید.

● نصب زنگ هشدار برقی

نکته مهم در آموزش سیم کشی اعلام حریق و نصب آلارم برقی توجه به وجود کلید اختصاصی در واحد مصرف نماینده برای قطع کردن هشدارهای اعلام حریق است.

بسته به محل دزدگیرها و واحد مصرف نماینده، سیم هشدار دود ممکن است بالای سقف اجرا شود یا شاید مجبور شوید آن را در جعبه قرار گیرد.

در مرحله بعد، سیم از واحد مصرف نماینده به هشدار دود متصل می شود. اگر آلارم ها به هم متصل می شوند سیم دوم به طور همزمان وصل می شود و به زنگ بعدی در زنجیره می رود. هشدار دود با پیچ به سقف ثابت می شود و در نهایت پوشش دوباره روی آن قرار می گیرد.

جمع بندی

متداول ترین نوع سیستم اعلام حریق مورد استفاده در ایران سیستم آدرس پذیر و کانونشنال (متعارف) هستند.

همان طور که در مبحث آموزش سیم کشی اعلام حریق مختلف از جمله سیستم اعلام حریق کانونشنال، آدرس پذیر، بی سیم و غیره عنوان شد، نحوه برقراری اتصالات هر سیستم کمی فرق دارد که ضروری است به وسیله تکنسین آشنا به هر سیستم نصب و راه اندازی شود.

سوالات متداول

هر چند وقت باید سیستم اعلان حریق را تعویض کنیم؟

این بستگی به نوع سیستم هشدار دارد. ردیاب دود که بخشی از سیستم اعلام حریق است باید هر ده سال یکبار تعویض شود. چون پس از این مدت، حساسیت آن ها کمتر می شود و ممکن است علائم اولیه آتش سوزی را اعلام ننمایند.

تفاوت بین سیستم هشدار دود و اعلام حریق چیست؟

سیستم هشدار دود فقط به اندازه زیادی دود یا ذرات موجود در هوا پاسخ می دهد. اما سیستم اعلام حریق معمولاً بیش از یک نوع سنسور دارد. این سیستم ها اغلب دارای آشکارسازهای حرارتی هستند که می توانند تشخیص دهند دمای محیط به طور غیر عادی بالا رفته است.

سیم کشی سیستم اعلام حریق چگونه انجام می شود؟

همه دستگاه ها از جمله دتکتورها، نقاط تماس، صداگیرها و فلاشرها روی یک جفت سیم برای همه منطقه ها متصل می شوند. این سیم کشی معمولاً به صورت حلقه کاملی که به پانل باز می شود انجام می شود. با فعال شدن زنگ هشدار، پانل منطقه حاوی آشکارساز که فعال شده را شناسایی می نماید.

کابل اعلام حریق چه ولتاژی دارد؟

تمام سیستم های اعلام حریق مدرن دارای 24 ولت هستند.

آیا خودم می توانم سیستم اعلام حریق نصب کنم؟

بله در صورتی که دزدگیر موجود دارای پایه ای مناسب باشد می توانید خودتان سیستم اعلام حریق را تعویض و نصب کنید. به این معنی که احتیاجی به برداشتن یا سیم کشی مجدد صفحه پایه نیست. تعویض سیستم اعلام حریق فرآیند آسانی است که انجام آن تقریبا بی خطر است.

منبع: آچاره
انتشار: 6 خرداد 1402 بروزرسانی: 6 خرداد 1402 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2273

به "آموزش سیم کشی اعلام حریق [معرفی 4 نوع سیستم اعلام حریق پرکاربرد]" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش سیم کشی اعلام حریق [معرفی 4 نوع سیستم اعلام حریق پرکاربرد]"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید