معرفی لیفان 620 و بررسی نقاط قوت و ضعف این خودرو

به گزارش صنایع 90، خودروی لیفان 620 را شاید بتوان جزو آن دسته از خودروهایی طبقه بندی کرد که آغازگر ورود خودروهای چینی به بازار ایران بودند. در واقع می توان از لیفان 620 به عنوان یکی از نخستین خودروهای چینی یاد کرد که در بازار خودروی ایران حضور یافتند. محصولاتی که به تدریج نامشان بر سر زبانها افتاد و این بازار را به تسخیر خود در آوردند.

معرفی لیفان 620 و بررسی نقاط قوت و ضعف این خودرو

خبرنگاران | سرویس خودرو - البته پیش از خودروی لیفان 620 شاهد حضور مدل دیگری از همین خانواده به نام لیفان 520 در بازار خودروی ایران بودیم. محصولی که برای مدتی در بازار حضور داشت و خودنمایی کرد و پس از جلب نظر برخی از خودرو دوستان ایرانی جای خود را به عضو هم خانواده یعنی لیفان 620 داد.

گفتنی است که هر دو خودروی لیفان 520 و لیفان 620 در آغاز حضور خود در بازار خودروی ایران توانستند تا حد قابل توجهی نظرات مثبت مشتریان را به سوی خود جلب کنند و به لحاظ میزان فروش گلیمشان را از آب بیرون بکشند. اما رفته رفته و به مرور زمان ورود سایر خودروهای چینی به بازار ایران فزونی یافت و برای این دو محصول بی رقیب، رقیبان جدیدی در بازار پیدا شد. رقیبانی که در پاره ای اوقات از تعیینات ظاهری و کیفیت بالاتری نسبت به دو عضو یاد شده از خانواده لیفان بهره مند بودند و در مجموع محصولات معتبرتر و اسم و رسم دارتری در بازار به شمار می رفتند.

این گونه بود که اقبال مشتریان نسبت به خرید لیفان 520 و پس از آن لیفان 620 کم و کمتر شد و این دو خودروی هم خانواده رفته رفته به دست فراموشی سپرده شدند. به بیان دقیق تر در حال حاضر خودروی لیفان 620 محصولی بازنشسته به شمار می رود و در عمل فرآیند تولید آن توسط کارخانه سازنده متوقف شده است. با این حال به علت انحصار حاکم بر بازار خودروی ایران و همچنین تعیین کننده بودن شاخص بسیار مهمی به نام قیمت، خودروی لیفان 620 همچنان به عنوان یکی از انتخاب های قابل اعتنای موجود در بازار برای آن دسته از خودرو دوستانی است که قصد خرید محصولاتی زیر رقم 50 میلیون تومان را دارند به شمار می رود.

تعیینات فنی لیفان 620

خودروی لیفان 620 در ابتدای امر در قالب خودرویی با موتور چهار سیلندر خطی 16 سوپاپ که از گنجایش 1596 سی سی (حدود 1.6 لیتر) برخوردار بود به بازار آمد. مدلی که در حال حاضر با نام تریتک (Tritec) شناخته می گردد. موتور به کار رفته در دل این مدل از خودروی لیفان از حدبیشتر گشتاوری به اندازه 149 نیوتن متر (با احتساب 4000 دور در دقیقه) برخوردار بود و حدبیشتر توان خروجی 115 اسب بخار (با احتساب 6000 دور در دقیقه) را به نمایش می گذاشت.

با این حال به منظور جلب نظر هر چه بیشتر مشتریان، خودروی لیفان 620 اندکی بعد در قالب مدل جدیدی با نام تلنت (Talent) به بازار آمد. در این مدل از خودرو شاهد وجود موتور 1794 سی سی (1.8 لیتری) هستیم. موتوری با قابلیت تزریق سوخت ترتیبی که از وجود دلکو بی بهره بوده و در عوض آن به ازای وجود هر شمع به یک کویل مجهز است. سیستم انژکتوری چند نقطه ای این موتور تحت کنترل سیستم الکترونیکی آن قرار گرفته است و علاوه بر برخورداری از 16 سوپاپ (دو سوپاپ ورودی و خروجی برای هر سیلندر)، به دو میل سوپاپ از بالا در بخش سر سیلندر نیز مجهز است. میل سوپاپ هایی که قادر به تغییر زمان بندی سوپاپ ها هستند.

در هر حال موتور مذکور قادر است رقم 131 اسب بخار (با احتساب 6000 دور در دقیقه) را به عنوان حدبیشتر توان خروجی خود به نمایش بگذارد و از حدبیشتر گشتاور 160 نیوتن متری (با احتساب 4200 دور در دقیقه) برخوردار گردد.

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که مدل تلنت خودروی لیفان 620 به جعبه دنده 5 سرعته دستی مجهز است و سیستم تعلیق آن در بخش جلو به شکل فنر حلقوی با ستون مک فرسون طراحی شده است. همچنین در بخش عقب شاهد طراحی سیستم تعلیق این خودرو به صورت تیرچه یک پارچه و فنر حلقوی هستیم. در این میان یک تکه و یک پارچه بودن نوع طراحی سیستم تعلیق عقب خودروی لیفان 620 نکته چندان مثبتی تلقی نمی گردد و هنگام حرکت در دست اندازها موجبات دردسر را برای سرنشینان این خودرو فراهم می آورد.

در بخش عقب سیستم ترمز این مدل از خودروی لیفان شاهد طراحی حالت دیسکی هستیم. این در حالی است که سیستم ترمز جلوی این خودرو به شکل دیسکی دو جداره طراحی شده است. بهره مندی از سیستم ترمز ضد قفل ABS چهار کاناله (که هر چهار چرخ این خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد) موجب شده است تا ایمنی و ثبات بیشتری را در لیفان 620 ببینیم. هر چند که باید اعتراف کرد که این خودرو در بحث ثبات، پایداری و ایمنی نسبت به سایر رقیبان خود ضعیف تر ظاهر شده است و وجود تکنولوژی ها یا سیستم های کمکی قابل توجهی را در این خودرو شاهد نیستیم.

البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که بیشتر خودروهای هم قیمت یا هم رده با این مدل از لیفان که در بازار خودروی ایران حضور دارند، به غیر از دو سیستم ABS و EBD به سیستم کمکی دیگری مجهز نیستند و این خودرو نیز تقریبا از همان روال و رویه پیروی می کند.

تعیینات فنی لیفان 620 (مدل تلنت)
حجم و نوع موتور1794 سی سی بنزین سوز
حدبیشتر قدرت 131 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه
حدبیشتر گشتاور 160 نیوتن متر با احتساب 4200 دور در دقیقه
تعداد سیلندر4 سیلندر خطی
تعداد سوپاپ 16 سوپاپ (2 سوپاپ ورودی و 2 سوپاپ خروجی برای هر سیلندر)
جعبه دنده5 سرعته دستی
حدبیشتر سرعت 200 کیلومتر در ساعت
نوع سیستم فرمانچرخ دنده شانه ای همراه با کمک هیدرولیکی
نوع سیستم ترمز جلودیسکی دو جداره
نوع سیستم ترمز عقب دیسکی
نوع سیستم تعلیق جلوفنر حلقوی همراه با ستون مک فرسون
نوع سیستم تعلیق عقب تیرچه یک پارچه و فنر حلقوی
گنجایش باک58 لیتر
استاندارد آلایندگییورو 4
اندازه و نوع چرخهارادیال 15 - 195/60
طول خودرو 4550 میلی متر
عرض خودرو 1705 میلی متر
ارتفاع خودرو1495 میلی متر
وزن خالص خودرو 1155 کیلوگرم
تعداد سرنشینان خودرو5 نفر (با احتساب راننده)

امکانات و قابلیت های لیفان 620

به طور کل می توان به این نکته اشاره کرد که امکانات و قابلیت هایی که این خودرو از وجود آنها بهره می برد، نسبت به بسکمک از خودروهای هم رده و هم قیمت ساخت داخل تا حدی بیشتر و گسترده تر است. اما در عین حال این امکانات و قابلیت ها چیزی فرای امکانات موجود در خودروهای هم رده ساخت چین نیست و کم و بیش در سطحی هم ردیف با آنها قرار می گیرد.

از میان مهمترین قابلیت ها و امکاناتی که خودروی لیفان 620 از وجود آنها بهره می برد، می توان به وجود سان روف دو حالته اشاره کرد که از کیفیت برقی برخوردار است و همراه با شیشه چاپ سیلک مانع از تابش مستقیم نور خورشید به فضای داخل خودرو می گردد.

همچنین این خودرو به دوربین دید عقب نیز مجهز است و وجود رهیاب ماهواره ای جی پی اس از دیگر امکانات مهمی است که از وجود آنها بهره می برد. افزون بر آن وجود دو کیسه هوای ایمنی (یکی برای راننده و دیگری برای سرنشین صندلی جلو) موجب می گردد که سرنشینان صندلی جلوی این خودرو تا حدی از ایمنی بیشتری نسبت به حالت عادی برخوردار گردند.

در کنار موارد یاد شده، خودروی لیفان 620 به امکانات و قابلیت های مهم دیگری نیز مجهز است. مواردی که در ادامه متن پیش رو می توانید لیست آنها را از نظر بگذرانید.

  • وجود سیستم هشدار دهنده در رابطه با باز بودن درب خودرو
  • برخورداری از DVD Player با کیفیت که به 6 باند مختلف مجهز است
  • امکان کنترل کردن سیستم صوتی و پخش از طریق کنترلرهای موجود روی غربیلک فرمان
  • مجهز بودن سیستم صوتی خودرو به ورودی IPOD و SD Card و همچنین درگاه USB
  • بهره مندی از سیستم ضد سرقت و قفل ایمنی کودک
  • مجهز به فرمان هیدرولیکی تلسکوپی قابل تنظیم
  • بهره مندی کمربند ایمنی سرنشینان جلو از قابلیت تنظیم ارتفاع
  • برخورداری از کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب
  • مجهز بودن صندلی راننده به قابلیت تنظیم ارتفاع
  • برخورداری از سیستم تنظیم چراغ ها
  • امکان روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو با توجه به کم یا زیاد بودن نور محیط
  • برخورداری از قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل
  • بهره مندی از سیستم تهویه مطبوع
  • وجود سیستم هشدار دهنده شرایط لنت ترمز
  • مجهز به قابلیت گرم کن برای شیشه عقب
  • وجود صندلی عقب تاشو
  • مجهز به سنسور دنده عقب
  • بهره مندی از رینگ آلومینیومی اسپورت
  • برخورداری از چراغ مه شکن جلو
  • بهره مندی از چراغ خطر لادری برای چهار در
  • وجود شیشه بالابرهای برقی در قسمت جلو و عقب
  • مجهز بودن آینه های جانبی خودرو به سیستم برقی و وجود راهنما برای آنها
  • وجود چراغ هالوژن در جلو و چراغ ال ای دی در عقب
  • مجهز به سیستم پاور ویندوز
  • برخورداری از صندلی های چرمی
  • امکان تنظیم نور صفحه کیلومتر شمار
  • برخورداری از هشت رنگ مختلف برای بدنه

تعیینات ظاهری و قیمت لیفان 620

خودروی لیفان 620 به لحاظ تعیینات ظاهری خود قابلیت تاثیرگذاری چندانی بر مخاطب یا مشتری ندارد و به طور کل از شکل و شمایل ساده و نسبتا پیش پا افتاده ای بهره می برد. با این حال در قیاس با محصولاتی که در یک رده قیمتی با این خودرو قرار دارند و اتومبیل های هم تراز محسوب می شوند، شکل و شمایل لیفان تا حد فراوانی قابل قبول و قابل تحمل جلوه می کند.

وجود خطوط حجم دهنده در بخش جلو و کناره های این خودرو، کمک فراوانی به بیرون آمدن پیکر لیفان 620 از سادگی محض کرده است و موجب شده تا قامت این خودرو تا حدی جلوه و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

در طراحی بخش داخل این خودرو نیز ظرافت و تاثیرگذاری چندانی مشاهده نمی گردد و همه چیز کاملا عادی و معمولی جلوه می کند. با این حال همان گونه که به آن اشاره شد، این خودرو در قیاس با سایر رقبای خود، به خصوص آنها که ساخت داخل هستند، هیچ گونه کم و کسری خاصی به لحاظ برخورداری از تعیینات ظاهری ندارد و در رقابت با آنها کاملا سربلند بیرون می آید.

در خاتمه باید به این نکته اشاره کرد که به دلیل توقف تولید خودروی لیفان 620 در حال حاضر یافتن نمونه های صفر کیلومتر و کار نکرده از این خودرو کار چندان راحتی نیست. بر این اساس فرآیند خرید و فروش این خودرو بیشتر در قالب مدل های دست دوم صورت می گیرد.

به طور کل تمیزترین نمونه های دست دوم لیفان 620 که مدل 1.8 لیتری این خودرو را در بر می گیرند و محصول سال 1395 خورشیدی هستند هم اکنون حدبیشتر با قیمتی حدود 34 میلیون تومان معامله می شوند. با این حال نمونه های ارزان قیمت تر این خودرو نیز در بازار موجود است و حتی می توان با قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان آنها را در اختیار گرفت.

در مجموع می توان ادعا کرد که در حال حاضر خودروهایی بهتر از لیفان 620 نیز در بازار وجود دارد که در صورت خرید آنها می توان بر رویشان حساب بیشتری نسبت به این خودرو باز کرد. پس عقل سلیم حکم می کند این اتومبیل چینی نسبتا قدیمی که فرآیند تولید آن نیز چندی است متوقف شده است را به تاریخ بسپاریم و از کنار آن عبور کنیم.

منبع: setare.com
انتشار: 1 اسفند 1399 بروزرسانی: 1 اسفند 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1465

به "معرفی لیفان 620 و بررسی نقاط قوت و ضعف این خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی لیفان 620 و بررسی نقاط قوت و ضعف این خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید