فراستی چگونه کتاب بازِ محبوب را دچار حاشیه کرد؟

به گزارش صنایع 90، خبرنگاران : در آخرین برنامه کتاب باز مسعود فراستی، بخش هایی از شاهنامه فردوسی را خواند که خوانش پراشتباه او واکنش های زیادی را در رسانه های اجتماعی برانگیخت. اما ویدئویی که شهاب آزادی از اشتباهات فراستی در صفحه اینستاگرامش گذاشت بسیار دیده شد.

فراستی چگونه کتاب بازِ محبوب را دچار حاشیه کرد؟

شهاب آزادی در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

برنامۀ کتاب باز را دوست داشتم و پس از مدتی دوباره تماشای آن را آغاز کردم. در یکی از قسمت ها، که بسیار مشتاق دیدنش بودم، اشتباهاتی عجیب و غریب دیدم. به حدی آزاردهنده بود که تصمیم گرفتم آن را به گوش برنامه کتاب باز و مخاطبان آن برسانم. به کتاب باز برای آنکه دوستش دارم و نمی خواهم خراب گردد و به مخاطبان برنامه برای آنکه دیدم جز معدود بیننده هایی که متوجه سهل انگاری ها شده بودند، سایرین هم مثل میزبان برنامه، آقای صحتِ عزیز، از شاهنامه خوانیِ کارشناس برنامه مسخ شده بودند!

به نظر من هنگامی که یک استاد وارسته قرار است در محضرِ مردم ایران بنشیند و مطلبی ادبی یا علمی را در بیست دقیقه شرح دهد، اگر بیست ساعت برای آن مطالعه و مرور نموده باشد، کار زیادی ننموده است. این مَنِشی است که از بزرگان این مرز و بوم دیده و شنیده ایم و ظاهراً چهره های رسانه ای امروز، دیگر توجهی به آن ندارند!

واقعا اگر این برنامه بداهه است آن را با دورِهمی ادغام کنید! شاید زمان آن رسیده که از نشاندن کارشناسان بر تخت عاج بپرهیزیم و آن ها را نقد کنیم. صد البته همراه با احترام به جایگاه و زحمات آنها. امیدوارم کلیپی را که تهیه نموده ام ببینید. من تدوین گر نیستم و برای انتقال مطالبم مجبور شدم از این ابزار استفاده کنم. شاهنامه شناس هم نیستم، اما علاقمند و جوینده ام.

این اولین بار نیست که اشتباهی از مسعود فراستی در کتاب باز با واکنش روبرو می گردد. پیشتر نیز مسعود فراستی، شش نامه را در چهار قسمت از برنامه کتاب باز خوانده و آن ها را نوشته فئودور داستایوفسکی معرفی نموده؛ پس از خواندن این نامه ها در این سلسله برنامه ها و بحث های فلسفی درباره متن آن ها و بعلاوه تشبیه آن ها به اشعار مولوی و استخراج مفاهیم شگرف از متون این نامه های کوتاه، مسعود فراستی این نامه ها را در مجله خود به نام داستایوفسکی منتشر کرد و این اتفاق، واکنش نویسنده واقعی نامه ها را در پی داشت.

شش پرده از زندگی فئودور داستایوفسکی نامه هایی است که آیدین آرتا با اتکا به ادبیات داستایوفسکی و به نوعی از نظرگاه خود نسبت به داستایوفسکی نوشته و با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت، می توان متن آن ها را پیدا کرد.

مسعود فراستی منتقد ثابت برنامه هفت همواره در پی نقد های تند و تیز خود شناخته می گردد ؛هرچند گاهی نقد هایش 180 درجه عوض می گردد، بعنوان مثال درباره فیلم قصر شیرین ساخته رضا میرکریمی، در روز های جشنواره فجر نقدی مثبت و در برنامه هفت خود فیلم نقدی کاملا متفاوت و منفی گفت و یا اقتباس برسون در فیلم زن نازنین از داستان داستایوفسکی. را ناموفق و الکن دانست، اما سال ها پیش این فیلم را یکی از ده فیلم برتر خارجی تمام زندگی اش نامیده بود.

تقریبا هیچ فیلمی ایرانی از زیر تیغ تیز نقدها فراستی سالم رد نشده است. در سال های اخیر تعابیر صریح او درباره اهالی سینما از او چهره جنجالی ساخته و موجب شناخته شدن او بین مردم شده است. انتظار می رفت فراستی در مقام کارشناس ثابت برنامه کتاب باز، از تلفظ صحیح واژه ها مطلع باشد، بعلاوه این اشتباهات نباید در کتاب باز که به صورت تخصصی به کتاب می پردازد پیش بیاید.

منابع: شهرآرانیوز، تابناک، کافه سینما

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 18 مهر 1403 بروزرسانی: 18 مهر 1403 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2356

به "فراستی چگونه کتاب بازِ محبوب را دچار حاشیه کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراستی چگونه کتاب بازِ محبوب را دچار حاشیه کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید