سوغاتی های معروف شهرهای جنوبی ایران

به گزارش صنایع 90، خطه جنوب ایران، یکی از زیباترین و پر جنب و جوش ترین نواحی کشورمان است و هر کس که به این نواحی سفر می نماید، برای آوردن سوغاتی از سفر و اوقات خوشش برای دوستان و عزیزانش دستش بسیار باز است. در جنوب بسیاری از خوراکی ها و غذاهای خوشمزه و محصولات و صنایع دستی به صورت متنوع و فراوان وجود دارد. در این مطلب سعی ما بر این است تا به صورت کاربردی و جامع سوغاتی های جنوب ایران را برای شما خوانندگان گرامی گرد آوریم تا شما در سفر خود به این نواحی، برترین راهنما را برای خرید آن ها داشته باشید. با خبرنگاران همراه باشید.

سوغاتی های معروف شهرهای جنوبی ایران

همانطور که در سطرهای بالاتر شرح دادیم، سوغاتی های منطقه ها جنوبی ایران که شامل استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان می شوند، اقلامی چون غذاها و خوراکی ها، محصولات و صنایع دستی و سنتی و در برخی از شهرها، لباس و دیگر ملزومات مصرفی است. سوغاتی هایی همانند خرما، کلیچه، حلوا شکری، مرکبات و انواع ماهی و میگو از معروف ترین سوغاتی های خوردنی نواحی جنوب ایران و گبه و گلیم، حصیربافی، گرگور بافی، سفال و سرامیک از سوغاتی هایی ماندگار جنوب ایران است. در ادامه این راهنمای سوغاتی های جنوب ایران، سوغاتی های خوراکی و غیر خوراکی هر کدام از این 3 استان را به تفکیک برای شما می آوریم.

سوغاتی های جنوب ایران - خوزستان

خوزستان یکی از قدیمی ترین سکونتگاه های ایران است که ایرانی ها تا به امروز در آن سکونت داشته اند. سوغاتی های جنوب ایران در خوزستان بیشتر شامل انواع مرکبات، کلوچه های خوش طعم محلی، انواع خرما و صنایع دستی است. مرکز استان خوزستان، شهر اهواز است و به عنوان پنجمین استان پرجمعیت کشور نیز شناخته می گردد. به خاطر فراوانی آب در استان خوزستان، جلگه های حاصل خیزی در این استان به وجود آمده است که باعث رونق کشاورزی در این منطقه شده است و کشاورزی صنعتی و سنتی با هم انجام می شوند. از محصولات این استان می توان به برنج، گندم، مرکبات، نیشکر و صیفی جات اشاره نمود.

سوغاتی های خوراکی

کلیچه - سوغاتی های جنوب ایران

نوعی شیرینی بومی است که در همه جای استان خوزستان از جمله؛ خرمشهر، دزفول و شوشتر پختش رواج بیشتری دارد. در خمیر این شیرینی معروف، زیره و ماست می ریزند و در بین خمیر آن، خرما می گذارند. بر روی آن هم کنجد می ریزند. کلیچه یکی از خوراکی هایی است که بسیار مورد اقبال گردشگرانی است که به استان خوزستان می آیند و بیشترا از این شیرنی به عنوان یکی از برترین سوغاتی های جنوب ایران به همراه خود می برند.

خرما

استان خوزستان در ایران به عنوان قطب فراوری خرما و صادرات آن شناخته می گردد. خرمای استان خوزستان هم کیفیت بالایی دارد و هم طعمی فوق العاده دلنشین دارد. از جمله انواع خرماهای استان خوزستان می توان به استعمران، خضراوی، کبکاب، زاهدی، گنتار، برهی، خاصویی، دیری، شکر و حلاوی اشاره نمود.

صنایع دستی

گلیم افشار خوزستان

این گلیم های زیبا از طریق عشایر عرب و بختیاری استان بر روی دارهای عمودی بافته می شوند. این گلیم از نوع پشمی و زبر است و تعداد رنگ های محدودی در آن به کار می رود که البته بیشتر این رنگ ها تیره هستند. برخی از بافندگان این نوع گلیم ها برای بافت این قالی، از روش جفت قلاب متصل استفاده می نمایند. بر روی گلیم افشار عمدتا نقش طرح های هندسی ساده مثل لوزی در قالب یک طرح ساده بافته می شوند.

عبا بافی

در برخی نقاط استان خوزستان همانند بهبهان، عبا بافی در حدود پنج قرن قدمت دارد و کاملا هم به شیوه سنتی بافته می شوند. جنس این عباها پشمی است و از نخ های دست ریس پشم گاو درست می شوند. این عباها به این علت که از پشم طبیعی هستند، رنگی طبیعی دارند و معمولا سفید، قهوه ای، خاکستری و سیاه هستند.

قلم نی - سوغاتی های جنوب ایران

بیشتر قلم نی هایی که خوشنویسان از آن ها برای خوشنویسی بهره می گیرند، سوغاتی خاص و ویژه استان خوزستان است. مرغوب ترین نوع این قلم ها برای دزفول است و علت آن هم این می باشد که گیاهی که این نی ها از آن ساخته می شوند، در کنار رودخانه به صورت خودرو رشد می نمایند و به وفور یافت می گردد. استحکام و کیفیت این قلم ها باعث شده است که قلم دزفولی به کشورهای دیگر هم صادر گردد و از جمله معروف ترین سوغاتی های جنوب ایران به شمار بیاید.

کپو بافی

کپو بافی نوعی حصیر بافی است که در استان خوزستان و به ویژه در شهرستان دزفول بسیار رواج دارد. در بافت محصولات کپوبافی از کامواهای رنگی استفاده می گردد. البته این نکته مهم را درباره این سوغاتی در نظر داشته باشید که شیوه های بافت این حصیر فرق دارد و از جمله شیوه های مرسوم در بافت این حصیر بافت فیتیله ای است.

سوغاتی های جنوب ایران - بوشهر

بوشهر یکی از شهرهای بندری در جنوب غربی ایران است که مملو از جاذبه های طبیعی و تاریخی است و سوغاتی های بسیار زیبایی دارد. مهمان نوازی مردم بوشهر این شهر را تبدیل به یکی از ایده آل ترین و مهمان نوازترین شهرهای ایران نموده است. پیشینه این شهر را به دوره ساسانی مرتبط دانسته اند و یکی از نام های قدیمی آن، ریشهر است. بوشهر موقعیت بسیار مطلوب و مناسبی در صنعت صیادی دارد و در این زمینه یکی از صادرنمایندگان به شمار میرود. درادامه با هم مروری بر سوغاتی های این شهر داریم.

سوغاتی های خوراکی

پنیر نخل

ماده ای ترد و سفید رنگ که بخش میانی درخت خرما است را پنیر نخل می نامند. این ماده بسیار شیرین و خوشمزه است و در جهرم و هرمزگان هم فراوری می گردد.

ارده بوشهر

یکی از فرآورده های خوشمزه وخوش خوراک کنجد، ارده است که می توان آن را در کنار شیره خرما و یا شیره انگور مصرف کرد. ارده، منبعی مفید و غنی از ویتامین ها، آنتی اکسیدان و چربی اشباع شده است.

خارک - سوغاتی های جنوب ایران

خارک بر دو نوع پخته و خام است. در واقع بوشهری ها به خرمای نپخته خارک می گویند که از لذیذ ترین خوراکی های این استان و از برترین سوغاتی های جنوب ایران است. خارک پخته از خارک خام و شکر به عمل می آید و یکی از شیرینی های محبوب این استان و سوغاتی محبوب گردشگران است.

ترشی انبه

ترشی های جنوب ایران بسیار خوشمزه، منحصر به فرد، پرطرفدار و حتی متفاوت از سایر نقاط ایران هستند. در این میان ترشی های انبه بسیار معروف هستند که در بوشهر می توانید ترشی های بسیار خوش طعمی تهیه کنید و اگر دنبال ترشی انبه هستید یکی از برترین جاها برای تهیه آن بوشهر است.

در این ترشی از انبه، تمرهندی، زردچوبه، رب گوجه و سرکه استفاده می گردد. همه مواد را با سرکه ترکیب نموده و مدتی در ظرف در بسته نگهداری می کنید تا آماده گردد. ترشی انبه از بازار بوشهر قابل تهیه است. اگر به بوشهر سفر می کنید ترشی انبه که بدون شک یکی از خوشمزه ترین سوغاتی های جنوب ایران است را از قلم نیاندازید.

نان های محلی - سوغاتی های جنوب ایران

نان های محلی همواره طعم متفاوتی دارند، بیشتر شهرهای ایران نان های محلی خاصی دارند. از نان های محلی بوشهر می توان به نان نازوک و گرده اشاره نمود و پخت این نان ها در بوشهر بسیار رایج است. نان کماج یک نان بزرگ است که با آرد سفید گندم و مخمر درست شده و کنجد و شکر به آن اضافه می گردد.

دیگر خوراکی ها

حلوای راشی، سنگک، پسکی، مسقطی و انواع نان ها و شیرینی های سنتی و محلی بوشهری و بعلاوه ترشی و ماهی و میگوی استان بوشهر از جمله خوراکی های معروف این استان هستند که هواداران بسیار زیادی هم دارند.

صنایع دستی

گبه و گلیم - سوغاتی های جنوب ایران

مشهورترین سوغاتی صنایع دستی بوشهر که در روستاها تهیه می گردد، گلیم و گبه بافی است که حتی به کشورهای دیگر نیز صادر می گردد. گبه نوعی قالی است و از برجسته ترین صنایع دستی بوشهر به شمار می رود. گبه بافی تقریباً در تمام روستاها و شهرهای استان رواج دارد. بافندگان گبه از نقشه برای بافت استفاده نمی نمایند و با طرح های مفهومی در فکر خود می بافند.

طرح های رایج در میان گبه های این منطقه، سنتی است که در طول هزاران سال ساخته شده است. طرح های گبه در واقع نقوش هندسی، نقاشی های پرندگان، حیوانات و گل ها، نقش های راه راه یا یک تا سه پرتقال ترنج در هر گوشه آن هستند. گبه بوشهر عمدتاً 200 سانتی متر طول و 100 سانتی متر عرض دارد. به ازای هر گبه، دو بافنده به مدت یک ماه، روزی 6 ساعت کار می نمایند. گبه معمولاً با پشم رنگی و موهر بافته می گردد.

گلیم بافی در شهرستان کنگان رواج بیشتری دارد. اگرچه فراوری آن کم است اما از صنایع دستی هنری مهم استان و از جمله مرغوب ترین سوغات جنوب ایران است. گلیم بوشهر از موهر و پشم بافته می گردد. میزان این گلیم ها معمولا 110×400 سانتی متر است.

سفال -سوغاتی های جنوب ایران

همانطور که می دانید آب و هوای استان بوشهر بسیار گرم است و به همین علت برای خنک نگه داشتن آب و مواد غذایی هنر سفال گری بسیار در این استان رواج یافته است و امروزه یکی از معروف ترین سوغاتی های جنوب ایران و استان بوشهر، سفال است.

حصیر بافی

به خاطر وجود الیاف درخت خرما در بوشهر، حصیر بافی یکی از مشهورترین صنایع دستی این خطه جنوبی ایران است. از محصولات حصیری که به عنوان سوغاتی های جنوب ایران استفاده می شوند می توان به بادبزن، زیرداغی، کپو و سبد اشاره نمود.

سوغاتی های جنوب ایران - هرمزگان

استان هرمزگان در جنوب ایران و شمال تنگه هرمز قرار گرفته و مرکزش شهر بندرعباس است. این استان از سمت جنوب به آب های خلیج فارس می رسد و یکی از استان هایی است که گردشگران در بیشتر فصل های سال برای سرگرمی و استراحت به آن سفر می نمایند.

سوغاتی های خوراکی

ماهی و میگو -سوغاتی های جنوب ایران

یکی از مهم ترین شغل هایی که مردم استان به آن مشغول اند، ماهیگیری است و آن هم به خاطر همجواری با دریاهای اطراف این استان است. در واقع به همین دلیل می توان گفت که میگو و انواعی ماهی های مختلف که تازه هم هستند، از معروف ترین سوغات جنوب ایران و استان هرمزگان است.

کیک هُلُر - سوغاتی های جنوب ایران

یکی از معروف ترین شیرینی هایی است که در جزیره قشم پخته می گردد. کیک هلر یک کیک اسفنجی است که از مخلوط آرد، تخم مرغ، شکر و وانیل تهیه می گردد. در قشم بیشتر قنادی ها کیک هلر دارند.

نزدیک جزیره قشم در حدود 18 کیلومتری روستایی به نام هُلر وجود دارد. این روستا دارای دو قنادی و شیرینی فروشی معروف است که در آن چندین شیرینی محلی درست می گردد. مردم و گردشگران معتقدند که مانند این کیک خوشمزه و عطر و طعم آن را در هیچ جای دیگری نمی توان یافت. کیک هلر یکی از سوغاتی های جزیره قشم است، اما برای خرید این کیک لازم نیست به این روستا بروید، می توانید آن را در انواع قنادی های جزیره قشم هم بخرید. از آنجایی که این کیک را در هیچ جای دیگر جهان نمی توانید پیدا کنید، می تواند برترین انتخاب در میان سوغاتی های جنوب ایران باشد. اگر به شیرینی جات علاقه دارید حتما این کیک را امتحان کنید.

مرکبات - سوغاتی های جنوب ایران

از دیگر سوغات این استان، مرکبات و محصولاتی است که حاصل مرکبات هستند. هرمزگان مملو از باغ مرکباتی است که سالانه حتی درصدی از محصولات خود را به کشورهای اطراف خلیج فارس هم صادر می نمایند.

صنایع دستی

صنایع دستی حصیری و دریایی: انواع و اقسام صنایع دستی که حاصل نعمت ها و فرآورده هایی است که از زمین و دریا، برای مردم استان به ارمغان می آید، در استان وجود دارد. محصولات حصیری چون درپوش کوزه، دمکش، ظرف میوه و تابلوهای نقش برجسته صدفی و و زیورآلات و مجسمه های مختلف، حاصل این نعمت ها هستند.

انواع دوختنی ها: گلابتون دوزی، خوس دوزی، کم دوزی، سوزن دوزی، و بافتنی هایی همانند چنته بافی و داربافی از دیگر سوغاتی های معروف استان بوشهر است که حاصل هنرهای دستی است.

منبع: الی گشت
انتشار: 7 بهمن 1401 بروزرسانی: 7 بهمن 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2225

به "سوغاتی های معروف شهرهای جنوبی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغاتی های معروف شهرهای جنوبی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید