سامانه رسوب دهی فیزیکی از فاز بخار ساخته شد

به گزارش صنایع 90، به گزارش خبرنگاران به نقل از پارک فناوری پردیس، محمد میرزایی نماینده یک شرکت دانش بنیان در پارک فناوری پردیس گفت: سامانه لایه نشانی فیزیکی در فاز بخار از طریق پرتو الکترونی با کاربرد لایه نشانی نازک (Thin Film Coating) در قطعات خاص و با دقت بسیار بالای اپتیک و لیزر، با دقت بالا طراحی شده است.

سامانه رسوب دهی فیزیکی از فاز بخار ساخته شد

وی اضافه نمود: عملکرد دستگاه به این صورت است که با عبور جریان کنترل شده از کاتد، الکترون ها برانگیخته شده و با اعمال ولتاژ فشار قوی طی عملیاتی شتابدهی می شوند، و با فوکوس کردن الکترون های شتابدهی شده به وسیله میدان مغناطیسی کنترل شده روی مواد مورد نظر در فضای خلاء به صورت بخار روی قطعه در زیر لایه قرار می گیرد.

میرزایی در خصوص احتیاج کشور به این سامانه اشاره نمود: کلیه شرکت ها، مراکز، دانشگاه ها و سازمان های فراوریی و تحقیقاتی فعال در زمینه ساخت قطعات اپتیکی مانند مرکز ملی لیزر، صنایع اپتیک اصفهان از آن استفاده می نمایند.

وی تاکید نمود: قیمت سامانه بین 250 تا 300 هزار دلار برای هر نمونه از دستگاه است و تمام قطعات آن در دوران تحریم ساخته شده و این دستاورد مهم یاری بالایی به عدم خروج ارز از کشور دارد. این محصول با توجه به دقت لایه نشانی فوق العاده بالا و کاربرد آن در صنایع حساس، محصولی با فناوری بالا محسوب می گردد. علاوه بر تحریمی بودن این محصول، قطعاتی که برای فراوری آن به این سامانه احتیاج است نیز در تحریم های جدی قرار دارند.

این فعال فناور به قابلیت های این سامانه اشاره نمود و گفت: این سامانه در فراوری بعضی از قطعات حساس اپتیک و لیزر کاربرد دارد.

میرزایی یادآور شد: این شرکت فعالیت خود را در زمینه ساخت تجهیزات Pulsed Power در سال 1383 شروع کرد سپس با توجه به درخواست صنایع و مراکز تحقیقاتی، فعالیت های شرکت به صورت تخصصی در قالب چهار بخش پالس پاور، انرژی و پلاسما، مایکروویو (فناوری فراوری امواج مایکروویو و شتاب دهنده های خطی)، و طراحی و ساخت سیستم های پیشرفته توسعه یافت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 آبان 1401 بروزرسانی: 30 آبان 1401 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2190

به "سامانه رسوب دهی فیزیکی از فاز بخار ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه رسوب دهی فیزیکی از فاز بخار ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید