رحیمی: تعامل پارک های علم و فناوری با دانشگاه ها پیش زمینه توسعه پژوهش های فناورانه است

به گزارش صنایع 90، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: با ورود دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به حوزه توسعه پژوهش های فناورانه، اهمیت تعامل هر چه بیشتر آنها با پارک های علم و فناوری نمایان شده است.

رحیمی: تعامل پارک های علم و فناوری با دانشگاه ها پیش زمینه توسعه پژوهش های فناورانه است

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در نشست روسای پارک های علم و فناوری کشور گفت: خوشبختانه با پیشرفت های کمی و کیفی پارک های علم و فناوری در کشور، این نهاد های علمی صندلی اصلی خود را در توسعه فضای فناورانه و بهبود کسب و کار ها به دست آورده اند.

وی اضافه نمود: پارک های علم و فناوری بعد از دانشگاه ها، دومین مرجع فراوری علم و فناوری هستند و با فعالیت های اثرگذار خود صندلی خوبی بین مسئولان و مردم پیدا نموده اند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم اضافه نمود: در سال های اخیر دولت و سازمان برنامه و بودجه حمایت های لازم را از پارک ها داشته اند و شاهد توسعه کمی و کیفی این مراکز علمی تاثیرگذار بودیم. مجلس شورای اسلامی هم در راستای تحقق جهش فراوری حمایت های خوبی از پارک های علم و فناوری دارد که می تواند منجر به اتفاقات تاثیرگذار در توسعه پارک های علم و فناوری کشور باشد.

وی ادامه داد: اگر قانون جهش فراوری بدون تغییر در مجلس به تصویب برسد، تشکیل پردیس های علم و فناوری هم به عنوان مکمل پارک های علم و فناوری استانی در کشور قانونی خواهد شد. در حال حاضر دو پردیس رفسنجان و نیشابور در حال ایجاد ظرفیت برای فعالیت قانونی هستند.

رحیمی با اشاره به ورود دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به حوزه توسعه فناوری و اهمیت تعامل پارک ها با این دو نهاد علمی گفت: نقش مهم پارک ها در فراوری فناوری و اشتغال زایی می تواند عامل مهمی در گسترش این ظرفیت در دانشگاه های کشور باشد که تنها در سایه تعامل هرچه بهتر این سه ضلع مثلث پیشرفت میسر خواهد شد.

وی تاکید نمود: در این زمینه یکی از شاخص های اصلی وزارت علوم در ارزیابی عملکرد دانشگاه ها، فعالیت های فناورانه است که در سایه ایجاد پارک های علم و فناوری دانشگاهی صورت می گیرد. البته ظرفیت های ایجاد این پارک ها در همه دانشگاه های کشور وجود ندارد که باید ایجاد گردد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: فضای مناسب برای توسعه پارک های علم و فناوری در کشور مهیا شده است، هرچند هنوز موانعی در زمینه های اقتصادی و مقرراتی وجود دارد و البته همه کوشش ما برطرف این موانع است.

رحیمی ادامه داد: ساز و کار های تبدیل علم به فناوری و فناوری به محصول در کشور فراهم شده است و پارک های علم و فناوری نقش محوری در این زمینه دارند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، در حوزه توسعه فناوری هنوز اوایل کار هستیم و علاوه بر نهاد های فناور، نقش پذیران دیگری وجود دارند که به همکاری آنان احتیاج است.

رحیمی با تاکید بر لزوم گسترش پارک های استانی نیز گفت: سیاست این است که در هر استان یک پارک جامع داشته باشیم و باید در جهتی حرکت کنیم که رئیس پارک استان به استاندار فناوری استان تبدیل گردد.

او همچنین نسبت به عملکرد خلاقانه پارک های استانی تاکید نمود و گفت: اگرچه اصول اولیه پارک ها یکسان است، اما تفاوت های پارک ها باید مشهود و رقابت مبتنی بر نوآوری و ابتکارات باید اصل باشد. چرا که پارک ها مراکز نوآوری هستند و بنابراین اولین مظهر نوآوری باید در پارک دیده گردد که خوشبختانه زمینه آن موجود است.

این مقام مسئول در سرانجام با اشاره به تشکیل صندوق توسعه علمی کشور در آینده نزدیک گفت: مهمترین هدف تشکیل این صندوق برطرف موانع موجود در راه توسعه کمی و کیفی پارک های علم و فناوری کشور خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1710

به "رحیمی: تعامل پارک های علم و فناوری با دانشگاه ها پیش زمینه توسعه پژوهش های فناورانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رحیمی: تعامل پارک های علم و فناوری با دانشگاه ها پیش زمینه توسعه پژوهش های فناورانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید