روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در قاب فناوری نوین

به گزارش صنایع 90، 18 آوریل هر سال در تقویم جهانی مصادف با روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی است، امسال 38 سال از نامگذاری این روز می گذرد و امسال به نام فرهنگ های مشترک، میراث مشترک، مسئولیت مشترک نامگذاری شده است.

روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در قاب فناوری نوین

بی شک سال گذشته در این روزها هیچ کس نمی اندیشید پدیده ای بشر را تحت تأثیر قرار خواهد داد که تقریباً تمامی بناها و محوطه های تاریخی جهان را به تعطیلی خواهد کشید و بازدیدها از آن ها برای علاقه مندان به حوزه های فرهنگ و میراث فرهنگی امکان ناپذیر خواهد بود. سال 2020 بی تردید نقطه عطفی در فعالیت های فرهنگی و تلاشگران این حوزه است.

در روزهایی که بیش از چهار میلیارد نفر در سراسر جهان در خانه و اقامتگاه های خود شاهد گذران زمان هستند، مرور داشته های فرهنگی و هنری که تا به امروز آن چنان که باید برای بسیاری از ساکنان این کره خاکی جالب توجه نبود در میان انبوهی از خبرهای بیماری و بی حوصلگی تااندازه ای جالب توجه می کند.

از سوی دیگر این بهترین فرصت برای یک تعارف فرهنگی با تأکید بر میراث مشترک جهانی در این شرایط حساس برای ایجاد یک همگرایی بین المللی در قاب فناوری است.

از دیگر سو بهره گیری از زبانی همه فهم برای مخاطبان این عرصه در قاب فناوری نیز یکی از ملزومات این مسئله است.

امروزه در بازدید شما از موزه ها، بناهای تاریخی و محوطه های فرهنگی در کشورهای پیشرفته جهان، راهنمایان، عالمان و کنشگران این عرصه سعی می نمایند برای تمامی علاقه مندان در هر دسته بندی سنی، تحصیلی و ... سخنان مناسب علمی و دقیق در جهت انتقال افکار، دانش و تفکر خویش متناسب با جامعه پیشرو عرضه نمایند.

این بار ورای سایت ها، نرم افزارها و فضاهای مجازی انبوهی از مخاطبین با سلایق و دیدگاه های مختلف آماده شنیدن نظرات و دیدگاه های ما در حوزه بناها و محوطه های تاریخی هستند.

این مسئله برای کشوری مثل ایران به عنوان یکی از پرچم داران حوزه فرهنگی، بناها و محوطه های تاریخی که اتفاقاً کمتر شناخته شده نیز هست یک فرصت طلایی است، تا بتوانیم در بدترین شرایط ممکن که این روزها یکی از مصادیق آن است خود را در قاب فناوری به جهان عرضه کنیم.

در شرایطی که میلیاردها نفر در جهان نمی توانند ما و داشته های فرهنگی مان را حتی اگر بخواهند به نظاره بنشینند، ما به یاری فناوری به دیدن آن ها برویم و بابیانی هنرمندانه، لطیف و مخاطب پسند، درهای گنجینه های تاریخی و فرهنگی خود را به روی شان بگشاییم و ضمن معرفی بناها و محوطه های تاریخی فاخر خود میزبان شایسته ای از علاقه مندان بازدید از این داشته های فرهنگی در دوره فراکرونا باشیم.

یادمان باشد در سال 2020 و روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی با شعار فرهنگ های مشترک، میراث مشترک و مسئولیت مشترک، همه کنشگران و فعالان این عرصه مسئولیت سنگین تری در راستای جذب بیش ازپیش مخاطبان این بار، در قاب فناوری نوین خواهند داشت.

بناها و محوطه های تاریخی که از گذشتگان تا به امرور به یادگار باقی مانده است شاید یادآور این بیت از حضرت حافظ باشد که می گوید:

گر بهار عمر باشد باز بر تخت چمن / چتر گل در سرکشی این مرغ خوشخوان غم مخور

دور گردون گر دو روزی بر مراد ما نگشت/ دائماً یکسان نباشد حال دوران غم مخور

* کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی

منبع: میراث آریا
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 958

به "روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در قاب فناوری نوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در قاب فناوری نوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید