روابط ایران و مالزی در حوزه های بهداشتی و درمانی توسعه می یابد

به گزارش صنایع 90، تهران (پانا) - معاون کل وزارت بهداشت با اشاره بر ضرورت توسعه روابط ایران و مالزی در حوزه های بهداشتی و درمانی از فراوری 98.3 درصد از داروی مورد احتیاج کشور در داخل اطلاع داد.

روابط ایران و مالزی در حوزه های بهداشتی و درمانی توسعه می یابد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز با آقای داتو قمرالدین جعفر، معاون وزیر امور خارجه مالزی در ستاد وزارت بهداشت ملاقات و مصاحبه کرد.

در این ملاقات حریرچی با اشاره به اهمیت مالزی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به لزوم تداوم ارتباط و رایزنی میان مقامات دو کشور، استقبال و تاکید بر توسعه روابط فی مابین در زمینه های سیاسی، فرهنگی مالی، تجاری و بهداشتی و درمانی تاکید نمود.

وی با بیان اینکه در اردیبهشت 99 مذاکرات تلفنی درخصوص روابط دوجانبه و تبادل تجربه برای مبارزه با کرونا میان سران دو کشور انجام شد، گفت: حدود 9 ماه پیش هم وزاری خارجه دو کشور در مصاحبهیی تصویری درمورد موضوعات دوجانبه و دنیا اسلام مصاحبههایی داشتند و همچنین روسای مجالس نوامبر گذشته مذاکرات تلفنی مفصلی داشتند.

آمادگی ایران برای فراوری واکسن با همکاری مالزی

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: در آذرماه 98 هم به دعوت نخست وزیر وقت، رییس جمهور به کوالالامپور سفر کردند؛ در مصاحبهی مجازی که سپتامبر گذشته صورت گرفته است بر آمادگی برای گسترش همکاری میان دو کشور در زمینه بهداشت و سلامت به خصوص تاکید بر اجرایی شدن توافقات صورت گرفته در مصاحبهی مجازی مدیران ارشد بهداشتی دوطرف، آمادگی برای همکاری بین دو کشور در زمینه فراوری واکسن و صادرات دارو و همچنین یاری به استارت آپ های دو کشور در زمینه پزشکی تاکید شد.

حریرچی با اشاره به اینکه ما در ساخت 9 واکسن پیشرفت های بسیار خوبی داشتیم که 4 واکسن در چند ماه آینده به بهره برداری و استفاده وسیع در کشور خواهد رسید، عنوان کرد: واکسن اول ما ان شاالله از 40 روز دیگر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت؛ واکسن دوم که برمبنای ویروس ضعیف و کشته شده است با تیراژ ماهانه 8 الی 10 میلیون از حدود 70 روز دیگر در دسترس مردم قرار می گیرد.

فراوری 98.3 درصد داروی مصرفی کشور در داخل

وی توضیح داد: همچنین دو واکسن دیگر که با تکنولوژی متفاوتی ارائه خواهد شد 120 روز دیگر در دسترس خواهد بود. در همه این واکسن ها و انواع دیگری که فراوری می کنیم می توانیم با کشور دوست همکاری داشته باشیم.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه ما در ایران بعد از انقلاب به فراوری داخلی روی آورده ایم، بیان نمود: اکنون با توجه به تحریم های موجود 98.3 درصد از داروی مصرفی کشور را از لحاظ عددی خودمان فراوری می کنیم. تقریبا هیچ کشوری حتی کشورهای صادرکننده دارو هم این میزان فراوری را نداشته و با کشورهای دیگر تبادل دارند. ما همچنین می توانیم به استارت آپهای دو کشور یاری کنیم و در این زمینه همکاری داشته باشیم.

حریرچی در خاتمه اظهار کرد: ما دو کشور عظیم مسلمان هستیم که به استقلال کشورمان تاکید بسیاری داریم و امیدوارم همکاری هایمان پیش از پیش توسعه یابد.

آمادگی مالزی برای توسعه همکاری در حوزه سلامت با ایران

علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران نیز در حاشیه این نشست با اشاره به اینکه در نشست امروز درباره فعالیت های سیستم پزشکی و فراوری واکسن در کشور صحبت شد، گفت: انستیتو پاستور ایران با توجه به سابقه صد ساله ای که در زمینه تشخیص و پیشگیری از بیماری ها، فراوری واکسن و تحقیق و آموزشی که برای کشور عرضه نموده است، گزارشی را به هیات مالزیایی ارائه کرد.

وی ادامه داد: طرف مالزیایی با توجه به سابقه انستیتو پاستور اشتیاق خود را برای توسعه همکاری های انستیتوهای تحقیقاتی و نظام سلامت کشورش با ایران را گفت؛ امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد تبادل اساتید، دانشجو و همچنین پرژه های مشترک با مالزی باشیم.

براساس این گزارش سند پیشنهادی یادداشت تفاهم همکاری پس از چندین مرحله گفتگو میان طرفین نهایی شد که به پیشنهاد طرف مالزیایی قرار شد سند مذکور در جریان نشست مجازی وزاری بهداشت دو کشور امضا و به وسیله مجاری دیپلماتیک تبادل گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 1600

به "روابط ایران و مالزی در حوزه های بهداشتی و درمانی توسعه می یابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط ایران و مالزی در حوزه های بهداشتی و درمانی توسعه می یابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید