دستورالعمل حمایت از فعالیت پژوهشگران و فناوران سلامت ابلاغ شد

به گزارش صنایع 90، به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت بهداشت، دکتر یونس پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اعلام این خبر گفت: طیف وسیعی از حمایت های متنوع از مقالات و کتب منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتی بین المللی و داخلی و همینطور محصولات و خدمات دانش بنیان و فناورانه پیش بینی شده است.

دستورالعمل حمایت از فعالیت پژوهشگران و فناوران سلامت ابلاغ شد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: این دستورالعمل به منظور نظام مند کردن روش های حمایتی از پژوهشگران در قالب یک دستورالعمل جامع به تصویب رسیده و ابلاغ شده است. این دستورالعمل در دو بخش دستورالعمل حمایت از مقالات و کتب منتشر شده و همینطور محصولات و خدمات دانش بنیان و فناورانه به تصویب رسیده است.

پناهی در ابتدا به مقدار حق التحقیق مقالات اشاره کرد و گفت: مبلغ حمایتی و پژوهانه مقالات چاپ شده در مجلات داخلی و خارجی ایندکس شده در WEB OF SCIENCE،PUBMED و Scopus برای مقالات اصیل پژوهشی، مروری، مروری نظام مند و متاآنالیز، مبلغ پانزده میلیون ریال در سال 1401 خواهد بود.

وی اضافه نمود: ضمن اینکه به ازای هر واحد ضریب تاثیر Impact factor مبلغ 10 درصد به حق التحقیق پایه اضافه می شود. علاوه بر آن در خصوص انتشار مقاله در مجلات 1 درصد حیطه تخصصی بر اساس رتبه بندی SNIP 20 درصد و انتشار مقاله در مجلات 5 درصد حیطه تخصصی 15 درصد به مبلغ پایه اضافه می شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: حق التحقیق مقالات منتشر شده در مجلات بین المللی، طبق آیین نامه به مقالاتی تعلق می گیرد که مجله جزو چارک های Q1 و Q2 در سال انتشار مقاله بر اساس رتبه بندی CiteScore باشد.

پناهی از شرایط تشویقی از مجلات داخلی نمایه شده در نمایه نامه های معتبر بین المللی خبر داد و مطرح نمود: مجلات داخلی که حداقل در یکی از پایگاه های WEB OF SCIENCE،PUBMED وScopus نمایه شده باشند 10 درصد به پایه پژوهانه آنها اضافه می شود.

وی در ادامه به حمایت از نشریات داخلی اشاره کرد و گفت: به مقالات چاپ شده در مجلات داخلی علمی-پژوهشی نمایه نشده در نمایه نامه های WEB OF SCIENCE،PUBMED ،Scopus مبلغ 7 میلیون و 500 ریال تعلق می گیرد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در زمینه حق التحقیق مقالات پرنویسنده گفت: مقالات پرنویسنده که بیش از 100 نویسنده دارند مانند مقالات حاصل از GBD یا موارد مشابه حمایت پژوهانه تنها به نویسنده مسئول یا اول واجد شرایط پرداخت می شود.

وی درباره بخش دوم حمایت ها در خصوص انواع ثبت اختراع در کشورهای مختلف گفت: هر ثبت اختراع حاصل از طرح در دفاتر ثبت اختراعات ملی و دفتر ثبت اختراعات ژاپن JPO، دفتر اختراعات روسیه و PCT حمایتی معادل 15 میلیون ریال را شامل می شود. این در شرایطی است که ثبت اختراع حاصل از طرح در دفاتر ثبت اختراع آمریکا USPTO و اروپا EPO معادل دو برابر این عدد خواهد بود.

پناهی به پژوهانه های ساخت نمونه اولیه اشاره کرد و گفت: ساخت نمونه اولیه از محصول یا خدمات فناورانه منتج از پایانه نامه یا طرح های فناورانه معادل یک و نیم برابر پایه حمایتی است. محصول منتج از طرح که مجوز تولید آن از سازمان غذا و دارو یا اداره کل تجهیزات پزشکی کسب شده باشد دو برابر و محصول منتج از طرح که تبدیل به محصول تجاری شده باشد سه برابر از حق التحقیق پایه یعنی معادل 45 میلیون ریالی مورد حمایت قرار می گیرد.

وی مطرح نمود: تاسیس شرکت دانش بنیان، شرکت و واحد فناور مبتنی بر محصول یا خدمات فناورانه که از طرح تحقیقاتی به دست آمده باشد و مستقر در مرکز رشد، نوآوری و پارک های علم و فناوری باشند حمایت دریافت می کنند. همین مبلغ در انتظار شرکت هایی است که پیروز به دریافت مجوز دانش بنیان برای محصول فناورانه تولید شده در دانشگاه علوم پزشکی شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت شرح داد: هر پژوهشگر و فناوری بتواند دانش فنی محصول فناورانه منتج از طرح تحقیقاتی در داخل و خارج کشور را به فروش برساند و مستندات تراکنش مالی را هم ضمیمه ادعای خود قرار دهد نیز مشمول حمایت 30 میلیون ریالی قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 20 اردیبهشت 1402 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 2266

به "دستورالعمل حمایت از فعالیت پژوهشگران و فناوران سلامت ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستورالعمل حمایت از فعالیت پژوهشگران و فناوران سلامت ابلاغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید