در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ ال کارنیتین؛ از توهم لاغری تا مسائل تنفسی

به گزارش صنایع 90، متخصص علوم ورزشی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مزایا و عوارض داروی ال کارنیتین و تاثیر آن بر سلامت بدن شرح داد.

در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ ال کارنیتین؛ از توهم لاغری تا مسائل تنفسی

توحید سیف برقی رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال، عضو هیئت علمی و متخصص علوم ورزشی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار درباره مصرف مکمل ال کارنیتین برای لاغری و عوارض ناشی از آن اظهار کرد: به تازگی در بسیاری از تبلیغات از مکمل ال کارنیتین به عنوان قرصی برای کاهش وزن یاد می گردد، مکملی قابل فروش و در دسترس که به صورت غیرقانونی عرضه می گردد.

وی ادامه داد: این شرایط در حالی است که با توجه به مشاهدات، ال کارنتین در کاهش وزن نقشی چندان نخواهد داشت و تنها در سالمندان و مواردی مانند افزایش سلامت عمومی بدن اثراتی خوب داشته باشد.

سیف برقی بیان نمود: این دارو عملکرد و سلامت مغز را بهبود می دهد، از کاهش توانایی های ذهنی ناشی از کهولت سن یا آسیب ها پیشگیری می نماید و اصولا شرایط مغز و بیماری های مرتبت با مغز را بهبود می بخشد؛ الکارنتین اثرات خوبی در کاهش فشار خون و فشار خون سیستولیک (همان فشار خون بالا) دارد که شاخصی مهم برای سلامت قلب است؛ مطالعات صورت گرفته نشان می دهد خطر نارسایی قلبی در کسانی که این دارو را مصرف می نمایند کاهش می یابد، اما با این وجود راهی مناسب برای کاهش وزن نیست و تاثیر آن بر کاهش وزن در هیچ یک از مطالعات علمی ثابت نشده است؛ بنا به گفته بعضی منابع افراد سالمند و چاق با مصرف این دارو به میزان بسیار جزئی وزن کم می نمایند اما در سایر افراد تاثیری در این زمینه مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: این دارو در بازار تبلیغاتی به عنوان چربی سوز فروخته می گردد اما با توجه با پژوهش های صورت گرفته تاثیر چشم گیری بر کاهش وزن ندارد؛ در بیشتر پژوهش ها ثابت شده این دارو بر سلامت بیماران قلبی، سالمندان، گیاهخواران و افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار موثر است و بنا بر بعضی مطالعات ال کارنیتین بر افزایش عملکرد بدن و بهبود فرایند ریکاوری یا بازگشت به فاز اولیه می گردد که بر استقامت، برطرف خستگی و کاهش درد عضلانی موثر است و در نهایت ورزش بیشتر و کاهش خستگی ناشی از آن را به همراه دارد.

دارویی برای سوزاندن چربی به جای قند

رئیس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال گفت: زمانی که فعالیت می کنید 2 نوع سوخت در بدن مصرف می گردد؛ سوخت اول دلیکوژن است که از موادی مثل کربوهیدرات ها جذب می شوند و بعد از تبدیل شدن به گلوکوز یا قند و ورود به جریان خون در سلول ها مصرف می گردد، سوخت دیگر هم چربی هاست که به اسید چرب تبدیل و سپس مصرف می گردد؛ البته شدت و مدت فعالیت است که نوع سوخت مصرفی را معین می نماید؛ اگر فردی در این شرایط از مکمل هایی مثل الکارنیتین بهره ببرید باعث افزایش سوختن چربی و در نتیجه بهبود مدت زمان فعالیت می گردد.

سیف برقی اضافه نمود: اثر بخشی این دارو در افرادی که ورزش نمی نمایند بعید به نظر می رسد، اما در کنار رژیم غذایی و فعالیت مناسب می تواند اثر بخش باشد؛ الکارنیتین می تواند مصرف گلیکوژن را کم کند و مقدار چربی ها و اسید لاکتیکی که باعث استرس و التهاب عضلانی می گردد را کاهش دهد. بعضی ورزشکاران این مکمل را برای کاهش آسیب و تورم های عصلانی و اثرات آنتی اکسیدانی آن استفاده می نمایند.

وی با اشاره به وجود این ماده در موادی مثل گوشت قرمز، گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ و آجیل گفت: کسانی که دچار کم کاری تیروئید هستند یا بر اثر بیماری افزایش وزن داشته اند به هیچ وجه نباید از این مکمل استفاده نمایند چرا که با هورمون های تیروئیدی تداخل ایجاد می نماید و برای سلامت فرد خطرناک است.

این متخصص پزشکی ورزشی درباره عوارض مصرف این دارو توضیح داد: علی رغم فوایدی که تا به این لحظه از آن ها صحبت شد مصرف این دارو عوارض دارد که باید آن توجه گردد؛ مصرف این دارو در وهله اول ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ، سردرد، اسهال و بیقراری می گردد همچنین ممکن است مسائل خواب مسائل تنفسی یا حساسیت های دارویی را به همراه داشته باشد گاهی بسیار خطرناک است؛ اغلب شاهد هستیم، کسانی که بعد از ظهر را برای مصرف این دارو انتخاب می نمایند با مسائل شدید خواب روبرو می شوند.

وی تاکید نمود: در مجموع بر خلاف تبلیغاتی که وجود دارد ال کارنیتین اثر چندانی بر کاهش وزن ندارد و شاید سلامت جامعه برای شرکت هایی که این تبلیغات را ارائه می نمایند به مقداری که باید اهمیت ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 186

به "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ ال کارنیتین؛ از توهم لاغری تا مسائل تنفسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ ال کارنیتین؛ از توهم لاغری تا مسائل تنفسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید