در روزهای کرونایی قربانی اخبار گمراه کننده نباشیم

به گزارش صنایع 90، نایب رییس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران با تاکید بر اینکه در روزهای کرونایی قربانی اخبار گمراه کننده نباشیم، گفت: فورواردکردن خبر و اطلاعات جعلی و غلط، هنگامی که حقیقت برملا شود، موجب شرمساری و از دست رفتن اعتبار در نزد دیگران می شود.

در روزهای کرونایی قربانی اخبار گمراه کننده نباشیم

به گزارش خبرنگاران، دکتر ابراهیم افشار نایب رییس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران با پیوستن به پویش #علمی-شو کرسی یونسکو در ترویج علم، یادداشتی را با عنوان قربانی خبرهای دروغ و گمراه کننده نباشیم منتشر کرد.

در این یادداشت آمده است:

در این روزهای نگرانی آور خانه نشینی، فضای مجازی مجرای اصلی خبرگیری بیشتر ما شده است. افراد و کانال های شبکه های اجتماعی متعدد به دور از هر کنترل رسمی، انواع پیام ها را در تمامی ساعت های شبانه روز به ما می رسانند و ما نیز گوش بزنگ آنها هستیم، پیام هایشان را دریافت می کنیم، می خوانیم، می شنویم، می بینیم سپس با چند کلیک آن را برای دوستان و آشنایان و اعضای گروه هایی که عضوشان هستیم می فرستیم.

در حالی که به لطف فضای مجازی اطلاعات خود را از منابع پرشمار و متنوع دریافت می کنیم، ناشناخته و غیرمسئول بودن بسیاری از این منابع می توانند ما و مخاطبان پیام هایمان را قربانی خبرهای دروغ و گمراه کننده کنند. فورواردکردن خبر و اطلاعات جعلی و غلط، هنگامی که حقیقت برملا شود، موجب شرمساری و از دست رفتن اعتبار در نزد دیگران می شود.

برای پیشگیری از چنین اتفاقی پیشنهاد می شود: فقط به خبرهای رسانه های معتبر و شناخته شده جهانی و داخلی اعتماد کنید و خبرهایی را که از رسانه های ناشناس و افراد دریافت می کنید، بلافاصله باور نکنید و برای دیگران نفرستید. آن را در سایت رسانه های معتبر و شناخته شده جستجو کنید و تا زمانی که تأیید آن را از رسانه های اخیر دریافت نکرده اید، از فورارد کردن آن به دیگران بپرهیزید.

احتیاط فوق هنگامی بسیار بیشتر ضرورت دارد که خبر مورد نظر جنجالی و شگفت آور یا علیه کسی، گروهی، سازمانی، یا دولتی باشد؛ یا آنکه خبری باشد که شما از آن خوشتان می آید و به باور کردن آن علاقه دارید.

اطلاعات علمی، ادبی، تاریخی، و اجتماعی را که از رسانه های ناشناس و افراد دریافت می کنید با اطلاعات موجود در کتاب ها و سایت های معتبر مقایسه کنید و پس از اطمینان از صحت آن برای دیگران بفرستید و خود نیز آن را باور کنید. یک منبع نسبتاً معتبر و در دسترس برای این منظور سایت ویکی پدیای فارسی و انگلیسی است. سایت های پرشمار متعلق به دانشنامه ها و فرهنگ های معتبر فارسی و انگلیسی و دیگر زبان هائی که با آنها آشنا هستید نیز منابع مهم برای اطمینان یافتن از درستی اطلاعات است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sanaye-90.ir شناسه مطلب: 910

به "در روزهای کرونایی قربانی اخبار گمراه کننده نباشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در روزهای کرونایی قربانی اخبار گمراه کننده نباشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید